Κατά τη διάρκεια της καραντίνας, εστιάσαμε την προσοχή μας στον ιό και την εξέλιξή του. Φυσικό και επόμενο, η ενημέρωσή μας από τα Μ.Μ.Ε. να είναι πιο συχνή και επισταμένη. Με το ερωτηματολόγιο της ΗΠΖ, προσπαθήσαμε να χαρτογραφήσουμε τη “δύναμη” των Μέσων ενημέρωσης, παλαιών και νέων. Οι ερωτήσεις που τέθηκαν ήταν: “Παρακολουθούσατε τακτικά ειδήσεις;”, “Από ποια μέσα ενημερωνόσαστε όλη αυτήν την περίοδο; (πολλαπλές απαντήσεις)”, “Η κάλυψη από την τηλεόραση για εσάς είναι:”, “Συμφωνείτε με τη φράση “Η απουσία άλλων ειδήσεων πέραν του κορωνοϊού ήταν λογική λόγω του ίδιου του γεγονότος”; και
*Το ερωτηματολόγιο του ΗΠΖ απαντήθηκε την περίοδο 28/4-8/5, από 1.410 άτομα συνολικά, τα οποία απαρτίζουν δυναμικό μέρος του κοινού του ΗΠΖ.
Ερώτημα 1: Παρακολουθούσατε τακτικά ειδήσεις;
Στα γενικά αποτελέσματα, το 65% απάντησε Ναι-Αρκετά και το υπόλοιπο 35% Ελάχιστα-Καθόλου, με τον παράγοντα του φύλου, να μην αλλάζει πολύ τα δεδομένα. Οι άντρες απάντησαν Ναι-Αρκετά κατά 61% και οι γυναίκες κατά 68%.
Το ίδιο συμβαίνει με τον παράγοντα ηλικία, με τους ανήκοντες στο φάσμα των 25-35 να μην παρακολουθούν τόσο συχνά ειδήσεις όσο οι υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες (55%).
Π
Ερώτημα 2: “Από ποια μέσα ενημερωνόσαστε όλη αυτήν την περίοδο; (πολλαπλές απαντήσεις)”
Όπως φαίνεται και από τις απαντήσεις στη συγκεκριμένη ερώτηση, πρωτοστατούντες στην ενημέρωση στάθηκαν τα ειδησεογραφικά site με το 80% να ενημερώνεται από αυτά αρκετά έως πάρα πολύ. Όσον αφορά την τηλεόραση, έρχεται δεύτερη, με τους συμμετέχοντες στο ερωτηματολόγιο να βλέπουν τηλεόραση από αρκετά έως πάρα πολύ (49%). Το μεγαλύτερο πλήγμα έλαβε ο έντυπος τύπος, όπου κατά 82%, οι συμμετέχοντες δεν ενημερώνονταν καθόλου ή ενημερώνονταν ελάχιστα από εφημερίδες και περιοδικά. Ίσως αυτό εξηγείται και από την αποφυγή “αγγίγματος” για την ανάσχεση της εξάπλωσης του κορωνοϊού. Πλήγμα όμως υπέστη και το ραδιόφωνο. Κατά 73% δεν άκουγαν ειδήσεις από καθόλου έως λίγο. Ίσως αυτό εξηγείται από την έλλειψη μετακινήσεων με το αυτοκίνητο. Τα social media έλαβαν μεγάλο ποσοστό, όμως δεν ξέρουμε αν η ενημέρωση γινόταν πατώντας πάνω σε post ειδησεογραφικών site ή σε post φίλων με σχόλια και εξελίξεις.
Ερώτημα 3: “Η κάλυψη από την τηλεόραση για εσάς είναι:”
Παρά το γεγονός ότι η τηλεόραση αποτέλεσε κομβικό μέσο ενημέρωσης, η εμπιστοσύνη απέναντι σε αυτήν φαίνεται να έχει κλονηθεί. Μόλις το 23% των συμμετεχόντων θεώρησε από καλή έως εξαιρετική την κάλυψη από την τηλεόραση.
H ηλικιακή ομάδα που φαίνεται να έχει χάσει περισσότερο την εμπιστοσύνη της στο μέσο είναι οι 25-35 (84% από μέτρια έως κακή), αποτέλεσμα που συνάδει με την Ερώτηση 1.
Ερώτημα 4: “Συμφωνείτε με τη φράση “Η απουσία άλλων ειδήσεων πέραν του κορωνοϊού ήταν λογική λόγω του ίδιου του γεγονότος”
Μπορεί ο ιός και η καραντίνα να ήταν στο κέντρο του ενδιαφέροντος, φαίνεται όμως ότι το γεγονός ότι η ροή ειδήσεων αφορούσε αυτά τα θέματα σχεδόν κατ’αποκλειστικότητα, ενόχλησε αρκετά τον κόσμο. Κατά 57% δεν συμφωνούν με τη φράση, το 27% απάντησε πιο ουδέτερο ουδέτερα, ενώ έδειξε να συμφωνεί από πολύ έως απόλυτα μόλις το 18%.
Ερώτημα 5: “Υπήρξαν έντονες αντιπαραθέσεις με φίλους και γνωστούς στα social media που να αφορούσαν την πανδημία;”
Παρά το γεγονός ότι βλέπαμε συχνά στους “τοίχους” μας, αντιπαραθέσεις ή έστω έντονους διαλόγους μόλις το 33% έφτασε αντιπαραθέσεις.
Το αποτέλεσμα διαφέρει ανάλογα με τις ηλικίες: οι μικρότερες ηλικίες δεν ήρθαν τόσο συχνά σε αντιπαράθεση, σε αντίθεση με τους άνω των 50.