Η μακραίωνη παράδοση της Commedia del’Arte συνεχίζεται στο ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ (Φρυνίχου 14).
Στην Φυσική των Υποατομικών Σωματιδίων υπάρχει το λεγόμενο «παραδοξόνιο» (κοινώς «τρελόνιo») που δεν υπακούει στους συνήθεις κανόνες και μετατρέπεται σε αλλοτροπική ετερότητα.
Στη δυναμική των ομάδων, ο συντονιστής, ο εμψυχωτής, ο μαέστρος, ο «διευθυντής ορχήστρας» (για να θυμηθούμε την περίφημη ταινία τού Φελίνι «Πρόβα ορχήστρας») πρέπει με ιδιοφυή διπλωματικό τρόπο να ενσωματώσει και να αξιοποιήσει δημιουργικά το «διαφορετικό» για το Κοινό Καλό κι επ’ ωφελεία όλων (κυρίως τού ιδίου τού εκ-κεντρικού, «παραβατικού» ατόμου).
Στον «Οθέλλο» τού Σαίξπηρ, ο δαιμονικός μισαλλόδοξος, κακεντρεχής συκοφάντης Ιάγος καταστρέφει έναν τέλειο, ιδανικό, ρομαντικό έρωτα με ψέματα και συκοφαντίες, εφαρμόζοντας ένα σχέδιο που θα το ζήλευε κι ο Μακιαβέλλι. Στο τέλος τιμωρείται. Στην Τέχνη (αντίθετα από την πραγματική ζωή) το τρελόνιο τιμωρείται κι η πολυπόθητη τάξη αποκαθίσταται, η εντροπία τού συστήματος ελαχιστοποιείται και όλοι μένουν ευχαριστημένοι…
Ο καπιταλισμός, ως ανοικτό δημοκρατικό σύστημα, αείποτε εξελισσόμενος κι ευέλικτος, αντίθετα από τις κλειστές μεσαιωνικές κοινωνίες προσπαθεί να αξιοποιήσει τις ικανότητες, τις ιδιαιτερότητες ανθρώπων που αποκλίνουν από το μέσον τής καμπύλης τού Gauss.
Το «φυσιολογικό» ακούγεται πλέον οπισθοδρομικό. Η πλήρης απελευθέρωση τής ανθρώπινης επιθυμίας ανήκει μεν στον χώρο τής ουτοπίας, όμως ο φιλελευθερισμός τείνει προς την ευτοπία τού «ονείρου». Συνήθως όμως οι διακυμάνσεις τού Χρηματιστηρίου διαψεύδουν κάθε απόδραση από την κοινωνική «πολιτική ορθότητα» σε αλλοδιαστασιακά χωροχρονικά ασυνεχή.
Έτσι κι εδώ ο Νομπελίστας «Χαθίντο Μπεναβέντε, έγραψε, βασισμένος στους χαρακτήρες της commedia dell’arte, μια πολιτική σάτιρα για τη δύναμη της εικόνας, την κενότητα των επιχειρημάτων, την έλλειψη ηθικών αρχών αλλά και για το πόσο εύκολο είναι να εξαπατηθεί μια ολόκληρη πόλη από έναν λαμπερό, επιτήδειο απατεώνα. Ένα έργο που έναν αιώνα μετά, μοιάζει εντυπωσιακά επίκαιρο. Το έργο έκανε πρεμιέρα στη Μαδρίτη το 1907 και σημείωσε τεράστια επιτυχία. Στην Ελλάδα, πρωτοπαρουσιάστηκε το 1939, από το Εθνικό Θέατρο.» (όπως διαβάζουμε στο Δελτίο Τύπου).
Η αλήθεια είναι πως η ελαφρολαϊκή διαχείριση τού θέματος οδηγεί μεν σε ένα «καλογραμμένο έργο», η πολυπόθητη όμως Νέμεσις αργεί, απουσιάζει. Οι συγκρούσεις λύνονται με εξώδικο συμβιβασμό κι η Αγάπη, η εξιδανικευμένη Φιλότης θριαμβεύει λυγίζοντας ακόμα και την φιλαργυρία.
Ο τσιγκούνης γέρο-κατεργαράκος από τους λίγους, λυγίζει επιτέλους στον έρωτα τής μοναχοκόρης του για τον ειλικρινέστατο μικροαπατεώνα. “Escrocs mais pas trop” («ΑΙΣΧΡΟΚΕΡΔΕΙΣ, ΜΑ ΌΧΙ ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΑ») είναι ο τίτλος μιας πασίγνωστης, πρόσφατης σχετικά (2000), ταινίας τού Woody Allen.
Τα μικρά αμαρτήματα ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΚΩΜΩΔΙΑΣ φαίνεται πως συγχωρούνται. «Παν πλημμέλημα εκούσιον τε και ακούσιον…». Τι θα απογινόταν το ελληνορωμαϊκό πνεύμα χωρίς τον χριστιανισμό.
Καλοστημένη παράσταση με προοπτικά σκηνικά. Το υπερπαίξιμο τού αποκλειστικώς γυναικείου θιάσου ίσως απαραίτητο, ενδεχομένως περιττό, μετέτρεπε τα πρόσωπα σε τύπους και τους χαρακτήρες σε σχηματικά περιγράμματα. Κίνηση κι ορθοφωνία σε επαγγελματικά επίπεδα. Πολλές φορές επιτυγχάνεται κι η πολυπόθητη αισθητική αρμονία. Η μελωδία όμως απαιτεί αντιστικτικές αντιθέσεις, μετατροπίες και διαφοροποιήσεις τόνου-έντασης-ρυθμού. Όμως το «ηχητικό τοπίο» είναι απείρως δυσκολότερο από την εικαστική όψη μιας παράστασης. Η διαχείριση πολλών διαφορετικών παραγλωσσικών και γλωσσικών κωδίκων σε μία Τέχνη που συνδυάζει όλες τις άλλες είναι ένα ιδιαίτερα δυσχερές διακύβευμα για μεγάλους σκηνοθέτες και για τελειοθήρες ερμηνευτές. Κάθε θεατρική πράξη είναι «μάχη» σε έναν πόλεμο με άγνωστο τέλος. Στο τέλος βγαίνουν κερδισμένοι μόνον οι συνδημιουργικοί θεατές… Όπως συμβαίνει στην συγκεκριμένη περίπτωση.
Σπάνιο θέαμα. Μην το χάσετε.
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας
https://konstantinosbouras.gr
info από το Δελτίο Τύπου:
12 τελευταίες παραστάσεις για «Τα Κατασκευασμένα Συμφέροντα». Η ξέφρενη κωμωδία του Γιάννη Καλαβριανού με τις εξαιρετικές ερμηνείες των Τζένης Διαγούπη, Μαρίας Κοσκινά, Λήδας Κουτσοδασκάλου, Μαρίας Κωνσταντά, Κατερίνας Πατσιάνη, Όλγας Σκιαδαρέση, ολοκληρώνεται με μεγάλη επιτυχία στις 28 Ιανουαρίου στη σκηνή της Φρυνίχου του Θεάτρου Τέχνης. Δύο αδίστακτοι απατεώνες εμφανίζονται από το πουθενά και συστήνονται σε μια ολόκληρη πόλη ως εξέχουσες προσωπικότητες. Σιγά σιγά, επινοούν για τους πάντες ένα πλήθος συμφερόντων και μοιράζουν υποσχέσεις για μεγάλα οφέλη σε όσους σταθούν δίπλα τους. Η απεγνωσμένη ελπίδα για μια πιο εύκολη ζωή μέσω της εγγύτητας με την εξουσία, γίνεται το ιδανικό δόλωμα. Και κάπως έτσι πείθεται όλη η εκμαυλισμένη πόλη…
ΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ
– μια φάρσα γεμάτη ανδρείκελα-
του Χαθίντο Μπεναβέντε
ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΡΟΥΛΟΥ ΚΟΥΝ
Φρυνίχου
12 ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
ΕΩΣ 28/1
Σκηνοθεσία
Γιάννης Καλαβριανός
Μια εν πολλοίς άγνωστη στην Ελλάδα, τρελή, κλασική κωμωδία, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα διασκευή του σκηνοθέτη, όπου οι 16 ρόλοι του έργου ερμηνεύονται με φρενήρεις ρυθμούς και απαράμιλλο στυλ από έξι γυναίκες ηθοποιούς.
Ο βραβευμένος με Νόμπελ Λογοτεχνίας Χαθίντο Μπεναβέντε, έγραψε, βασισμένος στους χαρακτήρες της commedia dell’arte, μια πολιτική σάτιρα για τη δύναμη της εικόνας, την κενότητα των επιχειρημάτων, την έλλειψη ηθικών αρχών αλλά και για το πόσο εύκολο είναι να εξαπατηθεί μια ολόκληρη πόλη από έναν λαμπερό, επιτήδειο απατεώνα. Ένα έργο που έναν αιώνα μετά, μοιάζει εντυπωσιακά επίκαιρο.
Το έργο έκανε πρεμιέρα στη Μαδρίτη το 1907 και σημείωσε τεράστια επιτυχία. Στην Ελλάδα, πρωτοπαρουσιάστηκε το 1939, από το Εθνικό Θέατρο.
Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ
Διασκευή-Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός
Σκηνικά: Χριστίνα Κάλμπαρη
Κοστούμια: Βάνα Γιαννούλα
Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου
Κίνηση: Μαριάννα Καβαλλιεράτου
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Βοηθός σκηνοθέτη: Θωμαΐς Τριανταφυλλίδου
Εκτέλεση παραγωγής: Αλεξάνδρα Χάμπαση
Παραγωγή: Εταιρεία Θεάτρου Sforaris , Performing Arts and Entertainment Ltd,
Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν
Παίζουν: Τζένη Διαγούπη, Μαρία Κοσκινά, Λήδα Κουτσοδασκάλου, Μαρία Κωνσταντά, Κατερίνα Πατσιάνη, Όλγα Σκιαδαρέση
Η παράσταση επιχορηγείται από το ΥΠΠΟΑ
Διάρκεια παράστασης: 100 λεπτά
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Πέμπτη-Παρασκευή-Σάββατο 9μμ, Κυριακή 7μμ.
Τιμές εισιτηρίων: Πέμπτη-Παρασκευή: 18 ευρώ/ 16 ευρώ μειωμένο
Σάββατο-Κυριακή: 20 ευρώ/ 18 ευρώ μειωμένο
Ανέργων 15 ευρώ, Ατέλεια 5 ευρώ
Προπώληση: “Τα κατασκευασμένα συμφέροντα ” | Εισιτήρια online! | More.com
Τηλεφωνικές κρατήσεις: Δευτέρα-Παρασκευή 10-1μμ: 2103228706
Καθημερινά 5-10μμ :2103222464 και 2103236732
Ώρες ταμείου: Καθημερινά 5-10μμ, Φρυνίχου 14, Πλάκα.