Η αγάπη της για το σχέδιο και την μόδα την οδήγησε να εγκαταλείψει μία επαγγελματική πορεία και να ακολουθήσει την επιθυμία της. Γραμμές που αναδεικνύουν το γυναικείο κάλλος, ακρίβεια, αφαίρεση και λιτότητα εκφράζονται μέσα από ένα στιλ εμπνευσμένο, όπως η ίδια μας λέει, από την αρχιτεκτονική και τον μινιμαλισμό. Αγαπά τις γήινες αποχρώσεις, το λευκό και το μαύρο αλλά και τους πίνακες του Ν. Εγγονόπουλου -συγκεκριμένα το έργο “Ο προπάππος Σμιτ” από το οποίο άντλησε εικόνες, τις οποίες αξιοποίησε, στα ρούχα που σχεδίασε για την συμμετοχή της- ως πρωτοεμφανιζόμενη σχεδιάστρια- στην 26η εβδομάδα Μόδας της Αθήνας. Είναι η Παναγιώτα Κάλος και την ευχαριστούμε πολύ για την συζήτηση που ακολουθεί.
Παναγιώτα, πότε επέλεξες ότι αυτό που θέλεις να κάνεις είναι το σχέδιο μόδας και ποιες σπουδές ακολούθησες;
Η αγάπη αν θέλεις και το ταλέντο μου είναι το σχέδιο κι από πολύ μικρή κατάλαβα ότι με αυτό θέλω να ασχοληθώ. Παρόλα αυτά σπούδασα Διοίκηση Επιχειρήσεων, Μάρκετινγκ & Δημόσιες Σχέσεις καθώς επίσης και Διαχείριση Ανθρώπινων Πόρων, και εργάσθηκα στο χώρο των επιχειρήσεων για 16 χρόνια. Όμως δεν άφησα ποτέ το πάθος μου για τη μόδα, έτσι αποφάσισα να εγκαταλείψω μια καριέρα πολλών χρόνων και να ασχοληθώ μ’ αυτό που πάντα αγαπούσα! Σπούδασα «Σχέδιο ένδυσης και υπόδησης» στην Ελλάδα και συνέχισα τις σπουδές μου στο Λονδίνο ως Σχεδιάστρια Μόδας. Κατέχω πιστοποιητικό από Αγγλικό Πανεπιστήμιο για την Σχεδίαση Portfolio & Resource Book.
Δίστασες καθόλου σχετικά με την επαγγελματική αποκατάσταση που θα μπορούσε να σου προσφέρει αυτό το επάγγελμα ή δεν το σκέφτηκες ποτέ έτσι;
Για να είμαι ειλικρινής ούτε μου πέρασε από το μυαλό. Καιγόμουν να μπω στο χώρο όμως ήθελα να το κάνω σωστά. Δε δίστασα καθόλου να αλλάξω κατεύθυνση. Και όσο έμπαινα ενεργά τόσο πιο πολύ αισθανόμουν την ανάγκη να βρίσκομαι μέσα σ’ αυτόν. Δεν θα κρύψω ότι ακόμη και σήμερα μετά από 7 χρόνια πορείας νιώθω σαν ένα νεογέννητο.
Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του σχεδίου σου, ακολουθείς αρχιτεκτονικές γραμμές; Και πόσο σημαντικό, πιστεύεις, είναι για τον σχεδιαστή να έχει γνώσεις για ιστορικά και πολιτισμικά θέματα;
Η αρχιτεκτονική και η μόδα έχουν βαθιά σχέση αιώνες τώρα. Τόσο η μόδα όσο και η αρχιτεκτονική αγκαλιάζουν και προστατεύουν το ανθρώπινο σώμα. Η μόδα είναι αρχιτεκτονική! Είναι ζήτημα αναλογιών, είπε η Coco Chanel! Οι αρχιτέκτονες του δικού μας θαύματος «ΠΑΡΘΕΝΩΝ» Ικτίνος και Καλλικράτης ενέπνευσαν τους τότε σχεδιαστές να φτιάξουν τη περίφημη πλισέ φούστα κοιτώντας τους κίονες του οικοδομήματος. Ο DIOR εμπνεύστηκε από τις αγέρωχες Καρυάτιδες.
Οι αρχιτεκτονικές γραμμές κυριαρχούν έντονα στα σχέδια μου με χαρακτηριστικές μινιμαλιστικές εκφάνσεις. Η ενσωμάτωση αρχιτεκτονικών στοιχείων στα ρούχα δίνει μια άλλη διάσταση στην μόδα και την κάνει τέχνη που μπορεί να φορεθεί. Τρανό παράδειγμα είναι η πόλη της Βαρκελώνη που μοιάζει με γιγαντιαία πασαρέλα περίεργες καμπύλες, ιριδίζοντα πλακίδια, γυαλί και μέταλλο κλέβουν την παράσταση. Υφάσματα που μιμούνται τη πόλη αυτή πλέον αμέτρητα, σχέδια πολύ περισσότερα. Το καλό είναι ότι θα ζήσουμε με αυτά πολύ καιρό και όχι μια σεζόν όπως συμβαίνει με τα ρούχα.
Η τέχνη και η ιστορία είναι απερίσπαστο κομμάτι έμπνευσης για ένα καλλιτέχνη. Οι περισσότεροι άνθρωποι αντιλαμβάνονται την ιστορία ως την καταγραφή και την ερμηνεία πράξεων του παρελθόντος. Την τέχνη όμως την αντιμετωπίζουν ως κομμάτι του παρόντος, υλικά και απτά αντικείμενα που μπορούν να τα αγγίξουν και να τα δουν.Οι σχεδιαστές πρέπει να έχουν καθολικές γνώσεις τέχνης, πολιτισμού και ιστορίας. Μόνο έτσι θα συνεχίσουν να εξελίσσονται και να εμπνέονται!
Επιλέγεις μινιμαλισμό;
Η φυσική μου ανάγκη της ακρίβειας, της αφαίρεσης και της λιτότητας εκφράζεται μέσα από ένα στυλ εμπνευσμένο από την αρχιτεκτονική, τον μινιμαλισμό, την τέχνη και το αιώνιο χρώμα της ζωής. Το προσωπικό μου brand «Panagiota Kalos» χαρακτηρίζεται από τις δυνατές γραμμές με δημιουργίες που αναδεικνύουν τη γυναικεία σιλουέτα αγκαλιάζοντας και τυλίγοντας το σώμα ώστε να του δώσουν μια επιβλητική αίσθηση
Αποφάσισες να “δανειστείς” έργο του σπουδαίου δημιουργού Ν. Εγγονόπουλου, ενός από τους εκφραστές του υπερρεαλισμού… Τολμηρή απόφαση. Πώς προέκυψε αυτή η ιδέα και πώς έγινε η προσέγγιση;
Με την συμμετοχή μου στο Διαγωνισμό Νέων Ελλήνων Σχεδιαστών, στα Πλαίσια της Διεθνούς Έκθεσης Γούνας Αθηνών, «FUR EXCELLENCE in ATHENS 2016», που διοργανώνει ο ΣΕΓ (Σύνδεσμος Ελλήνων Γουνοποιών Καστοριάς) όπου είχε θέμα «Έλληνες καλλιτέχνες του 20ου αιώνα» έπρεπε να αντλήσουμε από κάπου την έμπνευση μας. Εγώ διάλεξα τον σημαντικό Έλληνα και εκπρόσωπο του υπερρεαλισμού.
Επικοινώνησα με το Ίδρυμα Εγγονόπουλου εξηγώντας αναλυτικά τη σημαντικότητα και την ανάγκη μου να αναδείξω το έργο του μέσω των ρούχων μου, την αγάπη μου και το σεβασμό μου για τον μεγάλο Έλληνα ζωγράφο!
Ζήτησα τα δικαιώματα για έναν συγκεκριμένο πίνακα όπου και ήθελα να χρησιμοποιήσω στη κατασκευή του διαγωνιζομένου κομματιού μου ώστε να προβληθεί το έργο του μέσου αυτού. Όταν αποφάσισα να λάβω μέρος στην εβδομάδα μόδας της Αθήνας ως νέα σχεδιάστρια, το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα ήταν ο Νίκος Εγγονόπουλος. Έτσι επικοινώνησα πάλι με το Ίδρυμα και ζήτησα τα δικαιώματα από ορισμένους πίνακες. Έτσι η συλλογή γεννήθηκε αφού και ο τίτλος της είναι βασισμένος στο ομότιτλο έργο του Εγγονόπουλου «Ο προπάππος Σμιτ»1966.
Ποιες είναι οι υφές που αγαπάς και ποια υφάσματα πρωταγωνιστούν στην συλλογή σου;
Ματ υφές στα ρούχα και μονόχρωμα σύνολα, διαχρονικό μαύρο και λευκό! Γήινες αποχρώσεις (ανάλογα τις σεζόν που τρέχουν) όπως μπεζ και ροζ πούδρας (dusty pink) μεταλλικά χρώματα, και αστραφτερές πούλιες.
Στην συλλογή για την Άνοιξη -Καλοκαίρι του 2020 τα υφάσματα που κυριαρχούν είναι τα σταθερά. Καπαρντίνα αδιάβροχη, δέρμα, Μετάξι. Λατρεύω να φαίνονται οι γραμμές από το πατρόν και αυτό μπορείς να το επιτύχεις με υφάσματα τα οποία είναι καθαρά!
Ποια είναι η άποψη σου για την εγχώρια μόδα, αν υπάρχει, και για τους Έλληνες δημιουργούς;
«Τα ρούχα δεν σου ανοίγουν τις πύλες για νέους κόσμους, τα ρούχα είναι ο καθρέφτης της κάθε εποχής, όπου φαινομενικά είναι ένα νέος κόσμος». Πολλοί νέοι Έλληνες σχεδιαστές δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τους ξένους. Προσπαθούν να επιβιώσουν σε έναν χώρο όπου το ξενόφερτο στοιχείο αποθεώνεται από τους περισσότερους.
Κάθε σεζόν αναζητούν νέα υφάσματα που θα δώσουν φόρμα στις ιδέες τους. Χωρίς την υποστήριξη όμως ισχυρών ελληνικών βιοτεχνικών μονάδων στην παραγωγή pret-a-porter, παράγουν ατομικά έναν περιορισμένο αριθμό ρούχων τα οποία διακινούν οι ίδιοι.
Μια πρόταση μου είναι να ιδρυθεί ένα τύπου σωματείο Ελλήνων σχεδιαστών μόδας, όπου όλοι θα μπορούσαν να είναι μέλη ανεξαρτήτως ηλικίας ή ακόμη και σπουδών. Μοναδικός παρονομαστής? Η προβολή και αξιοποίησή του ταλέντου εντός και εκτός συνόρων των Ελλήνων σχεδιαστών.
Το ελληνικό κοινό είναι πρόθυμο να δεχτεί κάτι καινούριο – πλέον είναι και πολύ ανοιχτόμυαλο – παρολ’αυτά υπάρχει έντονη δυσπιστία στα ελληνικά brand. Στον αντίλογο λοιπόν όλων αυτών, και ύστερα από τη διαμονή μου στην πόλη της μόδας το Λονδίνο, υπάρχει η μάζα των σχεδιαστών- εκείνων- που ορκίζονται ταλαντούχοι και υπογράφουν ακόμη και σχεδιαστές υψηλής ραπτικής.
Πουλάνε τρέλα και προσπαθούν «εν μια νυχτί» να κάνουν όνομα. Ένθερμοι υποστηρικτές των μέσων μαζικής δικτύωσης και των ακόλουθών τους που δεν τους προδίδουν ποτέ αφού καθημερινά αναρτούν μια εικόνα ώστε να δεχτούν και τα περισσότερα like!
Έτσι χάνεται η έννοια του ταλέντου, χωρίς καινούργιες ιδέες και καλό σχέδιο ο καταναλωτής βαριέται εύκολα και εκεί χρειάζεται να αποδείξεις το ταλέντο σου. Να αποδείξεις ότι αυτό που κάνεις έχει Πρόλογο και Επίλογο, να γνωρίζεις γιατί το κάνεις. Στην σημερινή εποχή οι «πολλοί» δεν γνωρίζουν τι κάνουν, τι σχεδιάζουν, το πόσο θα τους κοστίσει ώστε να υπολογίσουν τη τελική τιμή κλπ.
Πιστεύεις ότι η κρίση συνέβαλλε στο να επιλέγονται νέοι σχεδιαστές και κυρίως Έλληνες;
Πιστεύω ότι με τη κρίση δημιουργήθηκαν πολλοί χώροι (showrooms) που φιλοξενούν νέους Έλληνες σχεδιαστές και συμμετέχουν και σε πολλές εκθέσεις στο εξωτερικό. Μπορείς να γνωρίσεις δημιουργούς που ειδάλλως δεν θα έβρισκες. Πιστεύω ότι υπάρχουν αξιόλογοι σχεδιαστές στην Ελλάδα, υπάρχουν βέβαια και πολλοί που ασχολούνται με το αντικείμενο ενώ δεν θα έπρεπε, δεν μπορούν να γίνουν όλοι σχεδιαστές!
Εξάγουμε μόδα κι αν ναι ποια σχεδιάστρια/ σχεδιαστή αναγνωρίζεις;
Πολλοί είναι εκείνοι που έχουν ξεχωρίσει στην διεθνή αγορά. Ονόματα όπως: Σοφία Κοκοσαλάκη, |που και χάσαμε πολύ πρόσφατα, βαθιά επηρεασμένη από τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό σε συνδυασμό με σύγχρονη στοιχεία| Μαίρη Κατράντζου |για τα υπέροχα εκτυπωτικά της σχέδια|, Σήλια Κρηθαριώτη |στο βρετανικό περιοδικό Vanity Fair ως εξής: “Όμορφα γυναικεία και στολισμένα σκευάσματα από αυτό το σχεδιαστή προς τα αστέρια”|
Βρεττός Βρεττάκος |για τις φαντασμαγορικές τουαλέτες του με Swarovski κρύσταλλα και συνεργασίες με σπουδαία ονόματα του διεθνούς jet set|, Γιώργος Ελευθεριάδης| οραματιστής, ο οποίος σκέφτεται με σχήματα, αφουγκράζεται την εποχή με φόρμες|ο σπουδαίος Γιάννης Τσεκλένης |γνωστός για τα υπέροχα σχέδια των υφασμάτων του, όπου και άντλησε τις δημιουργίες του ελληνικού και του παγκόσμιου πολιτισμού|.
Πόσο ακριβό μπορεί να είναι ένα ρούχο δια χειρός Kalos;
Εξαρτάται το κομμάτι. Ένα ρούχο που είναι στολισμένο με κρύσταλλα Swarovski από μόνο του είναι πιο ακριβό. Τα κομμάτια μου είναι value for money. Σχέση ποιότητας τιμής ισορροπούν τέλεια. Το πόσο ακριβό είναι όμως εξαρτάται ποιος αγοραστής ενδιαφέρεται. Μπορώ όμως να πω με σιγουριά ότι δεν είναι κομμάτια τα οποία μπορείς να βρεις σε ευρέως καταστήματα κατανάλωσης αλλά σε boutique Ελλάδα και εξωτερικό.
“Kalos” να φανταστώ από την αρχαιοελληνική λέξη: κάλλος= ομορφιά;
Και όχι μόνο! Είναι ένα λογοπαίγνιο μεταξύ της ομορφιάς «Κάλλος» αρχαΐστι, της μεγάλης μεξικανής ζωγράφου Φρίντα Κάλο, που αναδείκνυε την γυναικεία ομορφιά με το δικό της αξεπέραστο τρόπο και του επιθέτου μου – Τσάκαλος- με κομμένη τη πρώτη συλλαβή για να είναι πιο εύηχο. Η ομορφιά στον άνθρωπο προέρχεται από εντός εγώ απλά την τονίζω κάνοντάς τη να αισθάνεται μοναδική με αυτό που φοράει.