«Φιλοκτήτης» στο Βεάκειο υπό βροχήν. Η πιο μαγική στιγμή όταν ακούγεται η φωνή τού ισοθέου Ηρακλή, που εμφανίζεται ως «από μηχανής» και δίνει την λύση στο δράμα τού πείσματος και της εκδίκησης, όταν τελικά το «εγώ» υποτάσσεται στο «εμείς» για το Κοινό Καλό.
Το μήνυμα εδώ είναι σαφές: για να ξεφύγεις από τα ανθρώπινα και να γίνεις σοφός, για να θεραπευθείς από την πανούκλα τού φθόνου κι από το έρεβος τής Εκδίκησης, πρέπει να δεις την εικόνα από ψηλά (θεός-θεώμαι-θέα-θεά) και να τρέξεις (θέω) να θυσιαστείς για το Κοινό Καλό (Ιφιγένεια).
Ο Σοφοκλής στην ωριμότητά του έχει πετύχει το τέλειο για τους αρχαίους Έλληνες: το μέτρο. Οι υπερβολές κάθε είδους (ακόμα και στην ασκητική αρετή, στην μοναστική ζωή, στο καθεστώς τού αποσυνάγωγου στυλίτη) είναι νοσηρά και απευκταία κοινωνικά φαινόμενα.
Οι όποιες πληγές μόνο μέσα στην ομάδα μπορούν να θεραπευθούν, να απαλυνθεί ο πόνος, να επιλυθούν οι όποιες διαφορές, να καταλαγιάσουν οι παντοειδείς συγκρούσεις.
Ο ήρωας, και δη ο τραγικός ήρωας, είναι ένα όν τραγικό. Μπορεί να κάνει πράγματα που δεν μπορούν οι άλλοι. Όπως το να τεντώσει το τόξο ενός ημιθέου (και αργότερα, κατόπιν επωδύνων άθλων, ισοθέου).
Ο Σοφοκλής στον «Οιδίποδα επί Κολωνώ» οδηγεί τον πατροκτόνο και αιμομίκτη στην θέωση, στην ανάληψη, στην μεταλαμπάδευση της σοφίας μέσω της πρωτογενούς εμπειρίας («τω πάθει μάθος»).
Εκπληκτική παράσταση παρακολούθησα στο Βεάκειο την περασμένη Κυριακή 10 Ιουλίου 2022 υπό βροχήν. Ηρωικοί ηθοποιοί και θεατές (με ομπρέλες εκείνοι οι τυχεροί), όχι μόνον δεν διέκοψαν την μυσταγωγία, αλλά ενέταξαν το καιρικό σκηνικό στο όλον θέαμα.
Έτσι το σκηνικό οικοδόμημα διαπλατύνθηκε έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει το Άπαν.
Αυτή η ένωση με το Όλον προσέδωσε κάποιες στιγμές μεγαλείου στο λεγόμενο «ωκεάνιο συναίσθημα» που μόνον οι μύστες βιώνουν για ένα κβαντικό κλάσμα τού δευτερολέπτου.
Το τελικό χειροκρότημα δεν ήταν αμοιβή αλλά προσγείωση.
Εξαιρετική η μετάφραση, φιλοτεχνημένη από τον καταξιωμένο και βραβευμένο ποιητή Γιώργο Μπλάνα.
Η σκηνοθεσία όμως ήταν εκπληκτική κι ο θηλυκός Οδυσσέας απολύτως αληθοφανής.
Εξαιρετικό το «ανοικτό» σκηνικό και τα αρχαιοπρεπή κοστούμια. Επιτέλους, δεν είδαμε δυσάρεστους αναχρονισμούς ως προς την αριστοτελικήν «όψιν».
Το ηχητικό τοπίο απολύτως ταιριαστό.
Όλα ωραία και μεγάλα φωτισμένα. Και πίσω η όχθη της παραλιακής σαν μαργαριταρένιο κολιέ παλιάς αρχόντισσας, της Αττικής μας.
Κι όποιος πει πως παρόμοια θαύματα συμβαίνουν κι αλλού, ας μας τα δείξει.
Ιδού η Ρόδος ιδού το …οίδημα!!!
Εξαιρετικοί απαξάπαντες οι συντελεστές, αξίζουν τα ολόθερμα συγχαρητήριά μας:
Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας
Σκηνοθεσία: Μαρλέν Καμίνσκυ
Σκηνογράφος: Γιώργος Γεωργίου
Ενδυματολόγος: Γιάννης Μετζικώφ
Πρωτότυπη μουσική χορικών και διδασκαλία: Ευαγγελία Βελλή-Κοσμά
Πρωτότυπη μουσική: Constantine Skourlis
Φωτισμοί: Αλίκη Δανέζη-Knutsen
Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Πετροπούλου
Πρωταγωνιστούν: Τάσος Νούσιας (Φιλοκτήτης), Μαρία Πρωτόπαππα (Οδυσσέας), Γιώργος Αμούτζας (Νεοπτόλεμος)
ΧΟΡΟΣ:
Αλέξανδρος Φιλιππόπουλος (Κορυφαίος του Χορού)
Παντελής Αρουσαλίδης
Μάρκος Γέττος
Βαγγέλης Κρανιώτης
Βαγγέλης Μάγειρος
Τάσος Θεοφιλάτος (Έμπορος)
Μια παράσταση που δεν πρέπει με κανέναν τρόπο να χάσετε. Κάθε φορά και πιο όμορφη και πιο εμπλουτισμένη.
Μετά περισσού ενθουσιασμού,
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας
https://konstantinosbouras.gr
info από το Δελτίο Τύπου:
Καλοκαίρι 2022 | «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή από τα Θεατρικά Δρώμενα «ΙΑΣΜΟΣ»
«Ο Τοξότης γίνεται πεφωτισμένος όταν στοχεύει με τα βέλη του όχι έναν εξωτερικό στόχο, αλλά τον εαυτό του».
«Το Ζεν και η Τέχνη της Τοξοβολίας», Herrigel Eugen
Τα Θεατρικά Δρώμενα «ΙΑΣΜΟΣ» θα παρουσιάσουν το Καλοκαίρι του 2022 την τραγωδία του Σοφοκλή «Φιλοκτήτης» σε επιλεγμένα θέατρα και Φεστιβάλ της Ελλάδας & της Κύπρου. Τον απαιτητικό ρόλο του πληγωμένου ομώνυμου ήρωα ερμηνεύει ο Τάσος Νούσιας, αυτόν του φιλόδοξου Νεοπτόλεμου αναλαμβάνει ο πολλά υποσχόμενος Γιώργος Αμούτζας, ενώ στον ρόλο-πρόκληση του πολυμήχανου Οδυσσέα βρίσκουμε την Μαρία Πρωτόπαππα. Μαζί τους ένας 6μελής χορός ταλαντούχων ηθοποιών.
Εάν θέλετε να δείτε το τρέιλερ κάντε κλικ εδώ:
Πρεμιέρα
19 Ιουνίου
Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη
Η Μαρλέν Καμίνσκυ σκηνοθετεί το έργο σε μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα. Την πρωτότυπη μουσική σύνθεση των ηχοτοπίων υπογράφει ο Constantine Skourlis. Στις συνθέσεις του μάλιστα χρησιμοποιεί ένα από τα δύο Halldorobass (έγχορδο μουσικό όργανο ανάδρασης) που υπάρχουν στον κόσμο. Υπεύθυνη για την πρωτότυπη μουσική και τη διδασκαλία του χορού είναι η Ευαγγελία Βελλή-Κοσμά. Στο νησί της Λήμνου μάς μεταφέρει με τα σκηνικά του ο Γιώργος Γεωργίου και με τους φωτισμούς της η Αλίκη Δανέζη-Knutsen, ενώ τα κοστούμια επιμελείται ο Γιάννης Μετζικώφ.
«Δέξου την κατάντια μου, γη… Σε σένα ανήκω,
Αφού τα πόδια μου πια δεν μου ανήκουν»
Φιλοκτήτης
Ο Σοφοκλής στον «Φιλοκτήτη» δραματοποιεί ένα επεισόδιο από τον Τρωικό Κύκλο, σύμφωνα με το οποίο ο Οδυσσέας και ο νεαρός Νεοπτόλεμος στέλνονται από τον Αχαϊκό στρατό στη Λήμνο για να φέρουν τον διάσημο τοξότη Φιλοκτήτη στην Τροία. Ο Φιλοκτήτης είχε εγκαταλειφθεί στο νησί πριν από 10 χρόνια εξαιτίας μιας ειδεχθούς πληγής που προκλήθηκε από δάγκωμα φιδιού. Τώρα όμως οι Αχαιοί μαθαίνουν πως σύμφωνα με μια προφητεία, εκείνος και το θεϊκό του τόξο είναι απαραίτητοι για την άλωση της Τροίας. Ο Οδυσσέας έχει ένα σχέδιο, αλλά η επιτυχία του εξαρτάται μόνο από τον Νεοπτόλεμο. Πρόκειται για ένα τολμηρό σχέδιο, με σοβαρές πιθανότητες να αποτύχει. Ωστόσο, η αποτυχία δεν αποτελεί επιλογή, καθώς για τους τρεις άνδρες και τους ναύτες του Νεοπτόλεμου δεν υπάρχει διαφυγή από το έρημο νησί πριν η αποστολή – μια αποστολή που επιτάσσει η μοίρα- εκπληρωθεί.
Γεμάτο συμβολισμούς και μια μεταφυσική φόρτιση, ο «Φιλοκτήτης» είναι από τα τελευταία και πιο πολυεπίπεδα έργα του Σοφοκλή. Εξερευνά με τρόπο εντυπωσιακό τα ηθικά όρια στην επιδίωξη του οφέλους, της αριστείας και της δόξας. Σε ένα βαθύτερο επίπεδο, αγγίζει το ζήτημα της υποχρέωσης του ανθρώπου απέναντι σε μια θεϊκή βούληση και στην ίδια του τη μοίρα, ενώ μελετά διεξοδικά τον σωματικό και συναισθηματικό πόνο και την συσχέτισή τους με το μυαλό και το πνεύμα.
Σκηνοθετικό σημείωμα
«Στον Φιλοκτήτη υπάρχουν τα προφανή ζητήματα της προσωπικής ηθικής ενάντια στην υποχρέωση προς μια εξουσία, καθώς και η εξερεύνηση του πόνου. Ωστόσο, αυτό που μου κέντρισε περισσότερο το ενδιαφέρον ήταν τα μυθικά στοιχεία και τα σύμβολα του τόξου, της σπηλιάς, του φιδιού, ο περιβάλλοντας χώρος -τα κύματα και οι βράχοι, και το πώς αυτά επιδρούν στον ιστό της ιστορίας και των χαρακτήρων της. Ο απώτερος στόχος μου δεν είναι μόνο να δώσω τροφή για σκέψη, αλλά και τροφή για την ψυχή. Οι άνθρωποι του 21ου αιώνα όλη μέρα χρησιμοποιούν ακατάπαυστα το μυαλό τους, στη δουλειά, στο διαδίκτυο, στις πάσης φύσεως υποχρεώσεις και προβλήματα. Αισθάνομαι, λοιπόν, την ανάγκη να πω μια ιστορία με τέτοιο τρόπο ώστε το κάλλος και το πνεύμα της να αναδυθούν στην επιφάνεια. Και δεν εννοώ την ευχάριστη ή την εύκολη ομορφιά, αλλά το κάλλος που βρίσκεται στην πάλη, στο άγριο, στα πιο σκοτεινά συναισθήματα. Το είδος εκείνης της ομορφιάς και της υπέρβασης που μπορεί να εμφανιστεί στις πιο τρομακτικές στιγμές».
Μαρλέν Καμίνσκυ
Ταυτότητα παράστασης
«Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή
Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας
Σκηνοθεσία: Μαρλέν Καμίνσκυ
Σκηνογράφος: Γιώργος Γεωργίου
Ενδυματολόγος: Γιάννης Μετζικώφ
Πρωτότυπη μουσική χορικών και διδασκαλία: Ευαγγελία Βελλή-Κοσμά
Πρωτότυπη μουσική: Constantine Skourlis
Φωτισμοί: Αλίκη Δανέζη-Knutsen
Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Πετροπούλου
Πρωταγωνιστούν: Τάσος Νούσιας (Φιλοκτήτης), Μαρία Πρωτόπαππα (Οδυσσέας), Γιώργος Αμούτζας (Νεοπτόλεμος)
ΧΟΡΟΣ:
Αλέξανδρος Φιλιππόπουλος (Κορυφαίος του Χορού)
Παντελής Αρουσαλίδης
Μάρκος Γέττος
Βαγγέλης Κρανιώτης
Βαγγέλης Μάγειρος
Τάσος Θεοφιλάτος (Έμπορος)
Παραγωγή: Θεατρικά Δρώμενα-Ίασμος
Προβολή και επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου-We Will
Προπώληση:
Instagram της παράστασης
Facebook
ΚΥΡΙΑΚΗ 19 ΙΟΥΝΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟ ΔΑΣΟΥΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑ
ΔΕΥΤΕΡΑ 20 ΙΟΥΝΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟ ΔΑΣΟΥΣ
ΔΕΥΤΕΡΑ 4 ΙΟΥΛΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟ ΒΡΑΧΩΝ ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ
ΤΡΙΤΗ 5 ΙΟΥΛΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟ ΒΡΑΧΩΝ ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ
ΤΕΤΑΡΤΗ 6 ΙΟΥΛΙΟΥ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ-ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΤΡΑΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 8 ΙΟΥΛΙΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑΣ-ΒΕΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΤΡΙΤΗ 12 ΙΟΥΛΙΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟ -ΘΕΑΤΡΟ Ν.ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 13 ΙΟΥΛΙΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟ -ΘΕΑΤΡΟ Ν.ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ
ΠΕΜΠΤΗ 14 ΙΟΥΛΙΟΥ ΧΑΝΙΑ-ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΤΑΦΡΟΥ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 15 ΙΟΥΛΙΟΥ ΧΑΝΙΑ-ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΤΑΦΡΟΥ
ΣΑΒΒΑΤΟ 16 ΙΟΥΛΙΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟ – ΘΕΑΤΡΟ ΕΡΩΦΥΛΛΗ (ΦΟΡΤΕΤΖΑ)
ΤΕΤΑΡΤΗ 20 ΙΟΥΛΙΟΥ ΠΑΤΡΑ
ΠΕΜΠΤΗ 21 ΙΟΥΛΙΟΥ ΠΑΤΡΑ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 22 ΙΟΥΛΙΟΥ 32ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΡΧΑΙΑΣ ΗΛΙΔΑΣ
ΣΑΒΒΑΤΟ 23 ΙΟΥΛΙΟΥ ΠΡΕΒΕΖΑ-ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ Γ.ΡΙΤΣΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ 24 ΙΟΥΛΙΟΥ ΙΩΑΝΝΙΝΑ-ΘΕΑΤΡΟ Ε.Η.Μ.(ΦΡΟΝΤΖΟΥ)
ΔΕΥΤΕΡΑ 25 ΙΟΥΛΙΟΥ ΙΩΑΝΝΙΝΑ-ΘΕΑΤΡΟ Ε.Η.Μ.(ΦΡΟΝΤΖΟΥ)
ΤΡΙΤΗ 26 ΙΟΥΛΙΟΥ ΛΑΡΙΣΑ-ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΑΛΚΑΖΑΡ
ΠΕΜΠΤΗ 28 ΙΟΥΛΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟ ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ ΒΟΛΟΥ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29 ΙΟΥΛΙΟΥ 51ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΟΛΥΜΠΟΥ- ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΔΙΟΝ