Η ΠΛΑΣΤΕΛΙΝΗ του ΒΑΣΙΛΙ ΣΙΓΚΑΡΕΦ από την θεατρική ομάδα «ΑΘΩΟ ΣΩΜΑ» σε σκηνοθεσία : Κατερίνα Σκουρλή για λίγες μόνον παραστάσεις στο Θέατρο Σφενδόνη. ΠΡΟΛΑΒΑΙΝΕΤΕ!!!
Γράφει ο ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασιολόγος και κριτικός Κωνσταντίνος Μπούρας
Πλαστελίνη η ψυχή των εφήβων. Ας πλάσουμε έργα φιλάνθρωπα και φιλικά προς τον πλανήτη, προς όλα τα έμβια όντα.
Μία παράσταση για τα ανθρώπινα δικαιώματα, για την βία, για την αλλοτρίωση, για την υπονόμευση τού μέλλοντος τής Ανθρωπότητας μέσα από την απανθρωποποίηση των εφήβων που βουλιάζουν σε μία κοινωνία κυνική που τους στερεί κάθε κίνητρο για να ζήσουν και να ανθίσουν σε πλήρη ελευθερία.
Ο νόμος τής ζούγκλας και το δίκαιο τού ισχυροτέρου κυριαρχεί εκεί όπου η δημοκρατία πάει περίπατο και ο απολυταρχισμός κατισχύει των πάντων.
Διαφωτισμός, Ουμανισμός, Ανθρώπινα Δικαιώματα, Δημοκρατικό Πολίτευμα, Ισότητα, Ελευθερία και Δικαιοσύνη είναι έννοιες αλληλένδετες και αδιαχώριστες.
Εκεί όπου επικρατεί το χάος δεν έχει κράτος η Λογική. Και δίχως τον Ορθό Λόγο βρίσκουν ευκαιρία οι διάφοροι φασισμοί/ρατσισμοί να ανθίσουν.
Η βία γεννά βία και η υποτίμηση τής ανθρώπινης ζωής οδηγεί σε κτηνωδίες που ακόμα και τους χοίρους τής Κίρκης θα οδηγούσαν σε αποτροπιασμό.
Είναι σκληρά τα γεγονότα που περιγράφονται σε αυτό το έργο, κατάλληλο για γονείς προεφήβων και εφήβων που θα φρικιάσουν με όσα εκτυλίσσονται στις ευαίσθητες νεανικές καρδούλες. Η κακοποίηση ξεκινάει πολύ νωρίς στο νοσηρό οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον. Και ναι μεν δεν γίνονται όλοι οι βιασμένοι βιαστές, όμως πώς μπορείς να μεταλαμπαδεύσεις στη νέα γενιά Ανώτερα Ιδανικά, όταν η καθημερινότητά της απάδει από παρόμοιες εκστάσεις; Όταν όλα σε καθηλώνουν και σε δεσμεύουν σε σαθρά πρότυπα, όταν όλα λιώνουν κάτω από τα πόδια σου και σε τυλίγουν σαν καυτή κινούμενη άμμος, πόσες πορείες, πόσες, διαδηλώσεις, πόσα συλλαλητήρια πρέπει να διοργανώσεις και να συμμετέχεις προκειμένου να αντιστρέψεις ένα κλίμα μεθυστικό, εθιστικό με φτηνά χημικά και ληγμένα πρότυπα;
Πόσο να φωνάξουμε εμείς οι πνευματικοί άνθρωποι των Γραμμάτων και των Τεχνών, όταν οι παραζαλισμένοι εγκέφαλοι από παράσιτα παντός είδους χάνουν ολοένα και περισσότερο την κριτική τους ικανότητα; Στο τέλος θα έρθουν τα ρομπότ και θα μας λυπηθούν. Θα επαφιέμεθα διαρκώς στον οίκτο τους και θα βρισκόμαστε συνεχώς στο έλεός τους.
Το μάθημα τής Ρητορικής και της εξάσκησης της Κριτικής Σκέψης πρέπει να εισαχθεί από το προνήπιο και να καταστεί μόνιμο αντικείμενο τής δια βίου μάθησης. Θα πρέπει καθημερινά να δίνουμε εξετάσεις ενσυναίσθησης και αποτελεσματικής διαχείρισης κρίσεων.
Και ποια μεγαλύτερη κρίση από την εφηβεία; Εκεί που οι ορμόνες τρελαίνονται και το άτομο βρίσκεται έρμαιο των ατομικών ορμεφύτων και των κοινωνικών παθών;
Εκπληκτική παράσταση, με την κατάλληλη αποστασιοποίηση τού κυκλικού αφηγητή. Κάπως κουραστικό βέβαια και ελαφρώς παραπλανητικό εκείνο το «αυτός είπε / αυτός είπε / αυτό έκανε», αλλά τι να κάνουμε; Η κάθε γενιά έχει τις εμμονές, τις καταβολές και τα κλισέ της.
Κατά τα άλλα, σκηνικό, φωτισμοί, εναλλαγή των υποκριτών σε διαφορετικούς ρόλους οδήγησαν σε ένα ευπρόσδεκτο ρυθμικό θέαμα με νεανική ζέση και παλμό από τους λίγους.
ΚΑΤΙ ΚΑΛΟ ΚΙΝΕΙΤΑΙ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΙΑΚΟ ΤΟΠΙΟ. ΜΗΝ ΧΑΣΕΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟ ΘΕΑΜΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΑΦΡΩΣ ΔΙΑΣΚΕΔΑΖΟΜΕΝΗ ΠΡΟΣΟΧΗ, που δεν καταντάει ποτέ σύνδρομο αλλά ένδειξη τής διαρκώς επιταχυνομένης εποχής μας, λίγο πριν την μετάβαση σε άλλες ισορροπίες τής Τέταρτης Ρομποτικής Βιομηχανικής Επανάστασης.
Το «Παράλογο» είναι ίσως μια νόμιμη απάντηση στις μηχανές. Χιούμορ, αυτοσαρκασμός, ειρωνεία: στοιχεία που θα δυσκολευτούν να αποκτήσουν τα δημιουργήματα τού Ανθρώπου. Λείπει εκείνος ο Θείος Δημιουργικός Σπινθήρας που μας αναζωπυρώνει όλους, κάθε φορά που κινδυνεύει να σβήσει η εσωτερική φλόγα μας όταν έρχεται σε μετωπική σύγκρουση με τους θυελλώδεις Ανέμους τής Ιστορίας και τα ανυπέρβλητα, ανήκουστα κι ασύλληπτα Κοσμικά Ρεύματα.
Κατά τα άλλα, ελπίζουμε κάθε φορά που βλέπουμε τόσο ευεπίφορες, ελπιδοφόρες και καρποφόρες νεανικές προσπάθειες.
Όταν θα γυρίσουν στην Παράδοση και θα πιάσουν τον κομμένο γλωσσικό, ρυθμολογικό και πολιτισμικό μίτο, τότε και μόνον τότε θα μπορέσουν να μεγαλουργήσουν και να σταθούν στο ύψος των προκλήσεων τής εποχής μας.
Ενισχύστε τους νέους για να μην ζήσουμε την παρακμή (και) αυτού του πολιτισμού μας.
Πολιτεία και Ιδιωτική Πρωτοβουλία σε αγαστή συνέργεια.
Επιχορηγείστε ανάλογες προσπάθειες. Το αξίζουν! Είναι και πρωτοποριακές και πειραματικές και θέτουν το νοητικό λέιζερ «επί των τύπων των ήλων» τής πολύπαθης εσταυρωμένης Ανθρωπότητος.
Μετά Λόγου επί-Γνώσεως και επί λέξει επί-Σκέψεως,
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας
https://konstantinosbouras.gr
info από το Δελτίο Τύπου:
Φωτογραφίες: ΠΛΑΣΤΕΛΙΝΗ work in progress photo by © Karol Jarek (4a).jpg
Η Θεατρική Ομάδα «ΑΘΩΟ ΣΩΜΑ» παρουσιάζει την παράσταση «Πλαστελίνη»του Βασίλι Σίγκαρεφ, σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Σκουρλή για 12 παραστάσεις στο Θέατρο Σφενδόνη, από τις 21 Απριλίου έως και τις 14 Μαΐου 2023.
Η «Πλαστελίνη», είναι η ιστορία μιας κοινωνίας που θρέφει και θρέφεται με τη βία.
Η ιστορία μιας μακρινής, θαρρείς, δυστοπίας, γραμμένης το 2001, που μοιάζει αφόρητα πλέον με τα δελτία ειδήσεων του σήμερα.
Και όπως τότε, στη Ρωσία του νεαρού Σίγκαρεφ, έτσι και σήμερα, η πλαστελίνη σκληραίνει γοργά στα χέρια των παιδιών. Και πριν προλάβεις καν να ονειρευτείς, το ξύπνημα σε βρίσκει ανάμεσα σε ανθρώπους απελπισμένους και κυνικούς, που σε βλέπουν να ραγίζεις και να σπας μπροστά τους. Και αυτοί αποστρέφουν βιαστικά το βλέμμα τους και συνεχίζουν στο δρόμο τους.
Λίγα λόγια για το έργο:
Ο Μαξίμ είναι ένα νεαρό αγόρι που ζει μαζί με την γιαγιά του σε έναν κόσμο γεμάτο απελπισμένους ανθρώπους, ανθρώπους που προσπαθούν να επιβιώσουν και να εξασφαλίσουν την επόμενη μέρα τους –όχι τόσο το φαγητό τους, όσο την βότκα ή την δόση τους. Σε μια εξαθλιωμένη –οικονομικά και ηθικά– κοινωνία, όπου η βία και ο κυνισμός ολοένα και μεγαλώνει, σε μια –οποιαδήποτε– πόλη της Ρωσίας του 2001, που λίγο διαφέρει από τις πόλεις του 2023, ο Μαξίμ θέλει να καταφέρει να βρει έναν διαφορετικό τρόπο επιβίωσης. Όπως πλάθει με την πλαστελίνη του αυτά που ονειρεύεται, έτσι προσπαθεί να χαράξει και έναν δρόμο που αξίζει να διαβείς.
Στην πορεία του συναντά ανθρώπους που προσπαθούν να τον εκμηδενίσουν ή να τον κάνουν όμοιο τους στερώντας του το δικαίωμα της άλλης επιλογής για την ζωή. Επιλέγει τον έρωτα και τον ηρωισμό, τα δύο κατεξοχήν εφηβικά όπλα για να πολεμήσει. Και φτάνει μέχρι το τέλος, μέχρι να αντικρύσει πρόσωπο με πρόσωπο την αλήθεια.
Σκηνοθετικό σημείωμα Κατερίνας Σκουρλή:
Δουλεύοντας για παραπάνω από δεκαπέντε χρόνια με έφηβους μαζί με τον συνεργάτη μου Βαγγέλη Κυριακού, δεν υπήρχε καμία περίπτωση να μη συγκινηθώ από την ιστορία του Μαξίμ και να μη θελήσω –μοιραία– να τη μοιραστώ με όσους επιθυμούν να την ακούσουν –κάτι που μάλλον ήξερε καλά όταν μου πρότεινε να διαβάσω την «Πλαστελίνη».
Αισθάνομαι βαθιά προσωπική μου ανάγκη να αποτίσω φόρο τιμής σε όλους αυτούς τους έφηβους με τους οποίους συναντήθηκα, τους εφήβους που είδα από κοντά να παλεύουν για την επιβίωση τους μέσα σε μια κοινωνία που τους είχε επιβληθεί, μέσα σε ένα οικογενειακό περιβάλλον που δεν ήταν δική τους επιλογή, μέσα σε ένα σχολείο που δεν μπορούσε να τους ακούσει. Κάποιοι από αυτούς κατάφεραν να βρούνε τον δρόμο τους, κάποιοι άλλοι ακόμα τον ψάχνουν.
Ο Μαξίμ ερωτεύεται και παλεύει για ένα ηρωικό τέλος, για ένα τέλος που ταιριάζει σε κάθε έφηβο που καλείται να ζήσει σε μια κοινωνία που δεν έχει επιλέξει, σε μια κοινωνία που δεν τον υπολογίζει, σε μια κοινωνία που εύκολα τον φορτώνει με ευθύνες άλλων.
Και κάπου εκεί έρχεται η δική μας κοινωνία, γεμάτη από βία και απελπισία, κυνισμό και εγκατάλειψη. Και καθιστά αναγκαία, για μένα, την παρουσίαση της «Πλαστελίνης». Έστω για αυτούς τους νέους που θέλουν να δουν τον κόσμο αλλιώς.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ-ΚΙΝΗΣΗ: Κατερίνα Σκουρλή
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Γιώργος Κουτλής
ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ: Βαγγέλης Κυριακού
ΣΚΗΝΙΚΑ-ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: Τίνα Τζόκα
ΠΡΩΤΟΤΥΠΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Σπύρος Λιβάνης
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΦΩΤΙΣΜΩΝ: Δημήτρης Κασιμάτης- Σοφία Αδαμοπούλου
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: Μαρίνα Τσαπέκου
ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ: Τζένη Φέζο
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΚΗΝΙΚΟΥ: Art Wood Creations ΜΟΝ. Ι.Κ.Ε.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Κarol Jarek
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: Ευαγγελία Σκρομπόλα
ΠΑΙΖΟΥΝ: Δημήτρης Αποστολόπουλος, Σοφία Κουλέρα, Ναταλία Λουιζάκη, Λήδα Μανούσου Αλεξίου, Βίκτωρ Μπενουζίλιο, Χαρά Τζόκα
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ : Κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, από 21 Απριλίου έως και 14 Μαΐου 2023
ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ: 21:00
ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90 λεπτά
Εισιτήρια
ΚΑΝΟΝΙΚΟ: 15€
ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ, ΑΝΕΡΓΩΝ: 12€
Προπώληση: https://www.ticketservices.gr/event/theato-sfendoni-plastelini/?lang=el
Τηλ. κρατήσεων: 2107234567
Θέατρο Σφενδόνη, Μακρή 4, Αθήνα,
Η παράσταση ενδείκνυται για άτομα άνω των 13 ετών.