Και βγαίνει όλο μαγκιά η Apple και πατάει ένα κουμπάκι και δίνει μια και καταστρέφει ό,τι ωραιότερο έχει παράξει ο ανθρώπινος νους.
Βλέπουμε στη νέα διαφήμιση του iPad Prο μια πρέσα να κατεβαίνει και να συνθλίβει (ενώ ακούγεται και μουσική στο backround, χαλαρά, δηλαδή) ένα πιάνο, μια υδρόγειο, έναν μετρονόμο, μια κιθάρα, μια προτομή, χρώματα, τετράδια, ένα πικ απ, φωτογραφικές μηχανές, παιχνίδια, τον pac man των παιδικών μας χρόνων…την ανθρώπινη εμπειρία δηλαδή. Η Apple διαλύει τα ανθρώπινα, σαν να μη σήμαιναν τίποτα, για να μας δείξει στο τέλος σε γκρο πλαν το νέο της υπερ-γαμάτο και super slim ipad, που είναι το μόνο που άντεξε από τη γιγάντια πρέσα και την καταστροφική της δύναμη.
Ο συμβολισμός δυνατός. Και ανατριχιαστικός (μάλιστα έτσι που έχει γυριστεί είναι σχεδόν θριλερικό, σηκώνει την τρίχα κάγκελο). Δηλαδή, αν το ανάγω σε ένα μεγαλύτερο πλαίσιο, η σημασία αυτού του βίντεο είναι μάλλον η εξής: «Ετοιμαστείτε! Έρχεται η νέα τεχνολογία να διαλύσει ό,τι ξέρατε! Το παρελθόν, την τέχνη, την παιδικότητα των τελευταίων γενεών που μεγάλωσαν χωρίς τεχνητή νοημοσύνη». Σφάλλω κάπου; Μου φαίνεται πως όλες κι όλες είναι τρεις οι πιθανότητες. Πρώτη: Είναι ένα ξεκάθαρο, απειλητικό μήνυμα για όσα έρχονται. Δεύτερη: Είναι απλώς η παντελής έλλειψη αισθητικής, κουλτούρας, τακτ και ενσυναίσθησης, στρυμωγμένη σε μόλις 60 δευτερόλεπτα. Δηλαδή είναι τόσο κουτούτσικοι που δεν φαντάστηκαν καν ότι θα υπάρξουν αντιδράσεις. Δεν είδαν τίποτα περίεργο στο δημιούργημά τους. Τρίτη: Μπροστά σε μια ιδέα που τους φάνηκε δυνατή visually και δυνάμει τρομερά κερδοφόρα, αδιαφόρησαν και για νοήματα και συμβολισμούς και πιθανές αντιδράσεις και όλα.
Βγήκαν βέβαια τα παιδιά και ζήτησαν συγνώμη μετά, για την άστοχη καμπάνια τους. Έγραψαν πως «Δεν πετύχαμε το στόχο με αυτό το βίντεο και λυπούμαστε». Και πρέπει τώρα να πιστέψουμε πως ήταν απλά ένας κακός υπολογισμός; Πως δεν το σκέφτηκαν; Πως έριξαν εκατομμύρια σε μια τέτοια διαφήμιση κάπως… παρορμητικά; Λες και αυτά δεν είναι σχέδια ολόκληρων μηνών (για να μην πω χρόνων) για μια τέτοια εταιρεία-κολοσσό. Κι αν –καλή τη πίστει– θεωρήσουμε πως όντως δεν το σκέφτηκαν, αν θεωρήσουμε πως ισχύει η δεύτερη πιθανότητα, ε, τότε αλίμονο! Φευ! Την πατήσαμε. Χαζομάρα και δύναμη και να πηγαίνουνε και χέρι χέρι. Το μόνο σίγουρο και στις τρεις πιθανότητες, πάντως, είναι ότι σε όλες είναι άκρως επικίνδυνοι. iPadε παραπέρα! Κανείς δεν μπορεί να διαλύσει τη μουσική, και πολύ λιγότερο η Apple και τα άλλα “playmobil” της Silicon Valley. Κάτω τα χέρια σας απ’ τα πιάνα μας και τη δημιουργικότητά μας. Κάτω τα χέρια σας γενικά, από τα λίγα που μας έμειναν.
Υ.γ. Το θετικό είναι ότι υπήρξαν πολλές αντιδράσεις. Πάλι καλά. Τώρα εύχομαι να μην αγοράσει ούτε ένας αυτό το νέο iPad Pro, αλλά αφού αυτό είναι αδύνατον να γίνει, ας αρκεστώ στην δεύτερη ευχή μου: φέτος να πάρουμε δώρο στα παιδιά μας και στα ανίψια μας ένα πικ απ κι όχι αυτό το ανθεκτικό, super slim, ψεύτικο μπλιμπλίκι του σατανά. Εντάξει, έγινα λίγο boomer εδώ στο φινάλε, δεν πειράζει.