Σε όλα τα θέματα με τα οποία καταπιανόμαστε, προσπαθούμε να κυκλώνουμε τα ζητήματα και όχι απλά να παραθέτουμε μία οπτική γωνία τους.
Αυτό έχει άμεση σχέση και με τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την παιδεία και τη μόρφωση εν γένει. Ως ανοιχτά πεδία δηλαδή που έρχονται κόντρα με την υπερ-εξειδίκευση των εποχών μας και τα όρια στο πλάτος και το βάθος της γνώσης. Βέβαια αναγνωρίζουμε ότι πολλά από τα προβλήματα στον τομέα της παιδείας προέρχονται από την πίεση που ασκεί η σύνδεση αγοράς-εργασίας-επαγγελματικής αποκατάστασης.
Η καλλιέργεια του ανθρώπου ξεκινάει από τα πρώτα του βήματα και συνεχίζεται –με διαφορετικές προφανώς δυναμικές– μέχρι και το τέλος της ζωής του. Αυτή η καλλιέργεια δε θα έπρεπε να καλουπώνεται, να περιορίζεται, να στριμώχνεται αποκλειστικά και μόνο ανάμεσα σε βαθμούς, πτυχία, χαρτιά και άγχος.
Ενάντια, λοιπόν, στον κανόνα των εποχών που επιβάλλει κατακερματισμένη γνώση, τεμαχισμένη πληροφορία και μονόπλευρη αφήγηση. Που απορρίπτει το συναίσθημα, το βίωμα και τη δημιουργία ως σοβαρά κομμάτια της παιδείας και της μόρφωσης, τα θεωρεί υποδεέστερα και ζητά αποκλειστικά όλο και περισσότερες τεχνικές γνώσεις, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ένα τεύχος όπου μνήμες, αφηγήσεις, επιστημονικά δεδομένα, χιούμορ και κριτική μπλέκονται για να φτιάξουν ένα μεγάλο κάδρο.
Έτσι, σε αυτό το αφιέρωμα θα βρείτε κείμενα που αφορούν τα εκπαιδευτικά συστήματα άλλων χωρών, τη μορφωτική αξία των παραμυθιών, την αποτύπωση της εκπαίδευσης και του σχολείου στην ελληνική λογοτεχνία, καθώς και το ρόλο των τεχνών και των δημιουργικών ασχολιών (μουσική, αθλητισμό, ρομποτική, ξένες γλώσσες, δημιουργική απασχόληση) στη μορφωτική/εκπαιδευτική διαδικασία. Ακόμη, θα βρείτε απόψεις απλών ανθρώπων για την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και αναμνήσεις από τα μαθητικά τους χρόνια.
Τι σημαίνουν τελικά όλοι αυτοί οι όροι που σχετίζονται με τις γνώσεις και τη δημιουργία ενός γενικότερου συστήματος αξιών; Πώς μπορούμε να τους προσεγγίσουμε καλύτερα, διερωτώμενοι, χωρίς κόμπλεξ, πάνω στα σημεία τους;
Από το Η ΠΟΛΗ ΖΕΙ ελπίζουμε να βάλουμε ακόμη ένα δημιουργικό ερωτηματικό στα πράγματα και σας ευχόμαστε καλή σχολική χρονιά και καλή δύναμη!
Ο ιδανικός χρόνος για να αρχίσει η διαμόρφωση του χαρακτήρα ενός παιδιού είναι εκατό χρόνια πριν τη γέννησή του.
William Ralph Inge, 1860-1954, Βρετανός ιερωμένος & ακαδημαϊκός
Παιδεία είναι αυτό που επιβιώνει όταν όλα όσα έχουν μαθευτεί ξεχνιούνται.
B.F. Skinner, 1904-1990, Αμερικανός ψυχολόγος
Ενώ τα περισσότερα παιδιά είναι έξυπνα, οι περισσότεροι ενήλικες είναι κουτοί. Άρα κάτι πρέπει να μην πάει καλά στην εκπαίδευση.
Αλέξανδρος Δουμάς υιός, 1824-1895, Γάλλος συγγραφέας
Ο κυριότερος στόχος της εκπαίδευσης δεν είναι η γνώση, αλλά η δράση.
Herbert Spencer, 1820-1903, Βρετανός φιλόσοφος
Η εκπαίδευση σήμερα είναι, στο μεγαλύτερο μέρος, μνημειωδώς αναποτελεσματική. Συνήθως δίνουμε στους νέους κομμένα λουλούδια, όταν θα έπρεπε να τους μάθουμε να καλλιεργούν τα δικά τους φυτά.
John W. Gardner, 1912-2002, Αμερικανός πολιτικός