Ο Κώστας Μαραγκός, ο συνθέτης της μουσικής- αρχικά- για την ταινία “Έτερος Εγώ”, μπαίνει στον χώρο του κινηματογράφου κάνοντας την καλύτερη είσοδο σε αυτόν! Με μουσικές σπουδές στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, σε ρόλο μπασίστα σε διάφορες μπάντες και έχοντας συνεργαστεί με ηθοποιούς και καλλιτέχνες όπως Μάρκο Σεφερλή, Κώστα Σπυρόπουλο και Γιάννη Ζουγανέλη, ξεκινά την πορεία του στο σινεμά γράφοντας μουσική σε μία ταινία γεμάτη ανατροπές και όχι μόνο λόγω σεναρίου.
Η πολυαναμενόμενη κινηματογραφική ταινία “‘Ετερος Εγώ” βγαίνει στους κινηματογράφους το 2017 αλλά σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα ο σκηνοθέτης (Σωτήρης Τσαφούλιας) θα αναγκαστεί να την αποσύρει. Αφορμή, η συσχέτιση της ταινίας με πραγματικά αστυνομικά γεγονότα. Όταν τελικά το 2018 την απολαύσαμε στις οθόνες μας, μαζί με το σενάριο μάς συνεπήρε και η μουσική επένδυση της ταινίας. Ποιος είναι όμως ο Κώστας Μαραγκός;
Όταν διάβασες το σενάριο της ταινίας, προκειμένου να γράψεις τη μουσική, αισθάνθηκες ότι ήταν ένα σημαντικό στάδιο στην πορεία σου;
Θα σε πάω λίγα χρόνια πίσω… Από μικρή ηλικία είχα αρχίσει να συλλέγω μουσικό υλικό δημιουργώντας
έτσι μια δισκοθήκη με τα μουσικά ακούσματα που τότε προτιμούσα. Πάντα με θυμάμαι να βάζω εκείνα τα
κομμάτια που θα συνόδευαν και θα έντυναν σαν χαλί το εκάστοτε συναίσθημα που ένιωθα, είτε εκείνο είχε “αρνητικό” είτε “θετικό” πρόσημο. Είχα την ανάγκη να υπάρχει ένα soundtrack σαν παράλληλος
δρόμος στα όσα βίωνα. Τώρα που το σκέφτομαι καλύτερα, το πρώτο μου σε προσχολική ηλικία ενσυνείδητο ερέθισμα εικόνας και ήχου, ήταν εκείνο των παρελάσεων, κάποια φιλαρμονική την οποία δεν έχεις στο οπτικό σου πεδίο, αλλά ντύνει μουσικά μια ολοζώντανη εικόνα.
Ερχόμενοι λοιπόν στο έτος 2016 και έχοντας αποδεχθεί μετά μεγάλης χαράς την πρόταση του σεναριογράφου και σκηνοθέτη Σωτήρη Τσαφούλια να αναλάβω την σύνθεση της πρωτότυπης μουσικής
για την κινηματογραφική ταινία του ΕΤΕΡΟΣ ΕΓΩ, ομολογώ πως μούδιασα αισθητά! Ήταν η ώρα να οριοθετήσω την μέχρι τότε μουσικοσυνθετική μου παρόρμηση και να επικεντρωθώ στο ζητούμενο. Εκείνο το οποίο σου επιβάλλει ευγενώς να γίνεις συγκεκριμένος. Διαβάζοντας το σενάριο, διαπίστωσα πως υπάρχει και ένα κοινό στοιχείο, εκείνο του Πυθαγόρα του Σάμιου.
Έχοντας κι εγώ Σαμιώτικη καταγωγή το χρέος μου ένιωσα πως ήταν διπλό. Το ‘Ετερος Εγώ-Χαμένες Ψυχές ήταν μεγαλύτερη πρόκληση. Έπρεπε να μπω βαθύτερα στο μυαλό του Σωτήρη. Τόσο η θεματολογία, η πλοκή όσο και η επιβλητική ατμόσφαιρα που διατηρείται και στα οκτώ επεισόδια, έπρεπε να δηλωθούν υποδόρια και συμβολικά και από μέρους μου. Τα κεφάλαια ΕΤΕΡΟΣ ΕΓΩ συνολικά, δεν τα νιώθω απλώς ένα σημαντικό στάδιο στην πορεία μου… Είναι ο πυροβολισμός εκκίνησης-αν μου επιτρέπεται να μιλήσω με όρους στίβου- μιας και είναι οι πρώτες μου επαγγελματικές δουλειές.
Σημαντικότερο στάδιο όμως είναι ο ίδιος ο Σωτήρης. Με προσκάλεσε να κάτσω δίπλα του, εμπιστεύθηκε το δημιούργημα του στο πεντάγραμμο μου αφήνοντας με να συνθέσω ελεύθερα, δίδοντας μου έτσι την αφορμή να ντύσω για πρώτη φορά με δικές μου μουσικές τα γεννηθέντα εντός ενός “ξένου” πλαισίου συναισθήματα μου.
Πώς αισθάνθηκες όταν ο σκηνοθέτης της ταινίας αποφάσισε μετά από δυσάρεστες συγκυρίες να αποσύρει την ταινία;
Ήταν μια κίνηση που προσωπικά με βρήκε σύμφωνο αφουγκράζοντας την απόφαση του να αποσύρει την
ταινία από τους κινηματογράφους, προκειμένου με τον δικό του τρόπο να συνδράμει στην αστυνομική
έρευνα.
Πώς συνδυάστηκε η ταινία με τη δράση του ενός εγκληματία και τις δολοφονικές επιθέσεις;
Αυτό δεν το γνωρίζω.
Υπήρχαν πράγματα που ανακάλυψες μέσω σεναρίου (Πυθαγόρας Σάμιος, Σκίρωνας) και ποιο είναι το ηθικό δίδαγμα που έχεις κρατήσει από αυτά;
Απαντώντας αρχικά στο πρώτο σου ερώτημα, θα αναφερθώ στο κεφάλαιο 2 του ΕΤΕΡΟΣ ΕΓΩ
“ΧΑΜΕΝΕΣ ΨΥΧΕΣ” κάνοντας παράλληλα μια μικρή αναδιατύπωση. Δεν νομίζω ότι τίθεται θέμα ανακάλυψης όταν γίνεται αναφορά συνολικά στην Μυθολογία, παρά μόνον ερμηνείας. Προσωπικά θα την παρομοίαζα με την προπαίδεια του 9. Μπορεί τα γινόμενα να είναι διαφορετικά, αλλά το άθροισμα των ψηφίων του κάθε γινομένου μας δίνει πάντα το αποτέλεσμα “9”.
Ο καθένας μας διαχειρίζεται την Μυθολογία ωσάν άλλος Προκρούστης, “μακραίνοντας” ή “κονταίνοντας” την, ανάλογα τις συνθήκες, προκειμένου να την ερμηνεύσει. Δεν θεωρώ λανθάνουσα την διαδικασία ερμηνείας του καθενός όμως, μιας και όλοι αποβλέπουμε στο κοινό αποτέλεσμα, την βαθύτερη κατανόηση της. Ανεξαρτήτου αντιμετώπισης, πάντα θα αποκομίσεις κάτι, πάντα κάτι θα σου διδάξει. Δεν νομίζω πως ενδιαφέρει κάποιον η δική μου ερμηνεία… άλλωστε σε κάθε ανάγνωση της προσπαθώ να διαλέγω διαφορετικό γινόμενο ως μέσον προσέγγισης. Όσο για το δεύτερο ερώτημα… “ΓΝΩΘΙ Σ’ ΕΑΥΤΟΝ”. Νομίζω εγκολπώνονται πολλά μέσα σε αυτό.
Κατάγεσαι από τη Σάμο. Ασκεί επιρροή σε κάποιον η καταβολή του;
Ναι, από την μεριά της μητέρας μου κατάγομαι από την Σάμο. Παρά το γεγονός ότι μεγάλωσα και διαβιώνω στην Αθήνα, το νησί το νιώθω ως έναν φάρο με πολύ ισχυρότερο φως. Με ενώνουν πάρα πολλά πράγματα με εκείνα τα χώματα… μυρωδιές, κραδασμοί. Εκπλήρωσα και την στρατιωτική μου θητεία στην Σάμο, οπότε ήταν μια ακόμη αφορμή να ζήσω ένα σεβαστό διάστημα χρόνου στους τόπους εκείνους.
Πιστεύω πως η καταγωγή δεν ασκεί από μόνη της κάποια επιρροή. Το θέμα είναι αν εσύ ο ίδιος
επιτρέπεις και επιθυμείς να ρέει μέσα σου αυτό που εκπέμπει ο τόπος. Όλα εξαρτώνται από το τι θες να
κάνεις. Αν έχεις κάποιον συγκεκριμένο στόχο, σκοπό και θες ενσυνείδητα να επηρεαστείς από τον τόπο ή τα ακούσματα που έχεις από αυτόν, τότε όλα αυτά θα βγουν προς τα έξω και θα γίνουν αντιληπτά.
Ένας από τους καθηγητές σου στο πανεπιστήμιο ήταν και ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος. Υπάρχει κάτι που έχεις αποκομίσει, μία αρχή που έχεις κρατήσει ως συμβουλή;
Οι κύριοι Δημήτρης Μαραγκόπουλος, Ιωσήφ Παπαδάτος και η κα Δήμητρα Τρυπάνη ήταν οι καθηγητές
κατεύθυνσης που είχα στην μουσική σύνθεση στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Τους είμαι ευγνώμων μιας και
εκείνοι ήταν οι άνθρωποι που με μύησαν βαθύτερα στην μουσική σύνθεση. Πιστεύω πως μια συμβουλή
δεν είναι κάτι το τόσο σημαντικό. Η συνολική συμπεριφορά, στάση, αντιμετώπιση και προσέγγιση είναι
αυτά τα οποία μου κεντρίζουν το ενδιαφέρον και με στιγματίζουν ανεξίτηλα ερμηνεύοντας τα ως
συμβουλή και τα οποία φυσικά δεν συμπυκνώνονται μέσα σε μια φράση. Ο άνθρωπος είναι εν δυνάμει
μίμος. Εκτίθεται, λαμβάνει, επεξεργάζεται, αποδέχεται, οικειοποιείται και μετά μιμείται με τον δικό του
τρόπο εκείνα τα οποία τον εκφράζουν.
Έχεις συνεργαστεί και με τον Μάρκο Σεφερλή. Πώς ήταν η συνεργασία σας και ποιες δυσκολίες έχει αυτό το είδος θεάτρου σε συνάρτηση πάντα με την μουσική;
Να μια υπέροχη εποχή που δεν θα ξεχάσω ποτέ μου! Εκείνο το διάστημα ήμουν μέλος του μουσικού σχήματος “Αλχημιστές”, ως μπασίστας. Συνεργαστήκαμε δύο χρόνια συνολικά ως μπάντα με τον Μάρκο Σεφερλή στις μουσικοθεατρικές παραστάσεις που ανέβαζε εκείνες τις χρονιές. Πολύ γέλιο… πολύ! Ευφυέστατος άνθρωπος, οργανωτικός, και με πολλά τσουβάλια χιούμορ! Ως μπάντα δεν παίζαμε πρωτότυπες μουσικές συνθέσεις μέσα στις παραστάσεις. Ακολουθούσαμε τις οδηγίες του Μάρκου και φροντίζαμε να τις εκτελούμε στο ακέραιο προκειμένου να βγαίνει το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Η μουσική ήταν ζωντανή και είχε ενεργό ρόλο καθ’όλη την διάρκεια της παράστασης. Από την άλλη ο
αυτοσχεδιασμός του Μάρκου επί σκηνής είναι ικανός να σε βγάλει εκτός ροής για όση ώρα εκείνος
επιθυμεί και ακολούθως να σε εντάξει πάλι μέσα αιφνιδιαστικά. Αυτό σημαίνει πως έπρεπε να
παρακολουθούμε το τι διαδραματίζεται και να είμαστε έτοιμοι ανά πάσα στιγμή.
Από όλα τα μουσικά όργανα που παίζεις ποιο σε εκφράζει περισσότερο και γιατί;
Πολύ ενδιαφέρουσα ερώτηση! Οι γονείς μας, τόσο εμένα όσο και τον αδελφό μου, μας εξέθεσαν από πολύ μικρή ηλικία μπροστά σε διάφορα μουσικά ερεθίσματα και είμαστε πολύ ευτυχείς για την πρωτοβουλία τους αυτή και τους ευχαριστούμε θερμά.
Παίζω αρκετά μουσικά όργανα αλλά αυτό είναι χαρακτηριστικό των περισσοτέρων μουσικών. Κανένα δεν με εκφράζει περισσότερο από κάποιο άλλο. Μέσα μου λειτουργεί διαφορετικά. Το κάθε ένα έχει τον δικό του χαρακτήρα και ηχόχρωμα, το οποίο σημαίνει πως όλα γίνονται μέσον έκφρασης… αρκεί αυτό που θες να πεις να μπορεί να αποτυπωθεί μέσα από εκείνο. Με εκφράζει η μουσική και τα μουσικά όργανα, όχι κάποιο εξ αυτών.
Η αγαπημένη σου συνήθεια είναι να καπνίζεις την… καπνοσύριγγα. Έχει μία φιλοσοφία το όλο;
Καπνοσύριγγα ναι, ο “επιστημονικός” της όρος! Είναι κάτι το οποίο έχει εκατοντάδες χρόνια ιστορία, ξεχωριστή και ιδιαίτερη προσέγγιση στο τι είναι κάπνισμα και σίγουρα πολλά μυστικά. Νιώθω πως είναι μια σχέση παρεμφερής με εκείνη που έχεις με έναν πολύ δικό σου άνθρωπο… με κάποιον που μαζί ζείτε σχεδόν τα πάντα. Είναι ένα καλοσχηματισμένο και εύμορφο κομμάτι ξύλου που εσύ επιλέγεις, που μαζί του μοιράζεσαι πολλούς και διαφορετικούς καπνούς-εμπειρίες (μιας και ο κάθε ένας είναι ξεχωριστός).
Είναι ένας ζωντανός οργανισμός με τον οποίο σιγά σιγά δένεσαι, κάποιες φορές σε ηρεμεί, κάποιες άλλες σε εμπνέει και όσο ωριμάζεις εσύ ωριμάζει και εκείνος. Είναι ένα κομμάτι ξύλου που δεν πετάς ποτέ, εν αντιθέσει με μια γόπα ενός καπνισμένου τσιγάρου. Έχει διάρκεια αυτή η σχέση, προσπαθώντας πάντα να μην γίνει συνήθεια. Ό,τι ισχύει και στις ανθρώπινες σχέσεις άλλωστε!
* Το κάπνισμα κάνει κακό στην υγεία!
Για ποια αγαπημένη σου σειρά σκέφτηκες ότι θα ήθελες να συνθέσεις μουσική;
Έχω θέσει αρκετές φορές στον εαυτό μου αυτήν την ερώτηση, αλλά ποτέ δεν έχω καταφέρει να
απαντήσω. Πάντα, ότι μουσική έχω ακούσει στην εκάστοτε ταινία ή σειρά, μου δένει άψογα με αυτό που
βλέπω! Δυσκολεύομαι (ίσως υποσυνείδητα να μην θέλω κιόλας), να απομονώσω την εικόνα από τον ήχο
και να μπω σε διαδικασία να σκεφτώ διαφορετική μουσική, οπότε κάθομαι απλώς και απολαμβάνω το
αποτέλεσμα των δημιουργών. Αν κατάφερνα να απαντήσω, πιστεύω πως θα είχε μια ενδεχόμενη ανταγωνιστική χροιά την οποία και δεν επιθυμώ. Μόνο δικά μου δημιουργήματα μου αρέσει να μεταποιώ, όχι άλλων.
Κορονοϊός και αβεβαιότητα… Πώς ψυχανεμίζεσαι την κατάσταση;
Σίγουρα ένας ιός ως μαζική υγειονομική απειλή είναι μια κατάσταση που δεν έχουμε βιώσει ξανά εμείς,
που όμως παρελθοντικά έχει επαναληφθεί αρκετές φορές. Αυτό μου επαληθεύει πως τίποτα δεν καρφώνεται…όλα κάνουν τον κύκλο τους. Συνιστώ ψυχραιμία.
Τώρα είσαι σε δημιουργική περίοδο;
Η αλήθεια είναι πως δεν με έχει επηρεάσει αρνητικά η όλη συνθήκη του “μένουμε σπίτι”. Συνεχίζω να δημιουργώ. Εξακολουθώ να εργάζομαι πάνω σε δικές μου ιδέες καθώς και να διατηρώ συνεργασία με άλλους δημιουργούς. Εν ευθέτω χρόνω κάποιες από αυτές θα ανακοινωθούν.