Διαφημίσεις μιας άλλης εποχής
Δημιουργοί: Alain Delon και Κώστας Κοτταρίνος
Χωρίς να μένουν προσκολλημένοι σε στερεότυπα τύπου «τα παλιά καλά χρόνια», τα μέλη της φεϊσμπουκικής ομάδας «Διαφημίσεις μιας άλλης εποχής» κάνουν το χόμπι τους, αξιοποιώντας τη συλλεκτική τους μανία και διατηρώντας την αλληλεπίδραση μεταξύ τους. Σίγουρα, αποκομίζουν διδακτικές εμπειρίες, θετικές και αρνητικές, που αφορούν ζητήματα δημιουργίας προϊόντων-υπηρεσιών, αλλά και θέματα αισθητικής. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Κώστας, ένα από τα ιδρυτικά μέλη, «πολλές φορές το τέλος είναι μια νέα αρχή και ό,τι είναι παρελθόν, είναι πρόλογος».
Έτος δημιουργίας: 2022
Μέλη: Λίγο περισσότερα από… 18.800
Ποια χρονικά όρια καλύπτουν οι διαφημίσεις που ποστάρετε;
Από τις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι το 2000.
Πώς έχει γίνει η συλλογή του υλικού που ανεβαίνει στην ομάδα;
Έχουμε τεράστιες συλλογές παλαιών περιοδικών ποικίλης ύλης, κλαδικών εντύπων και τηλεοπτικό υλικό, το οποίο είχε βιντεοσκοπηθεί σε ανύποπτο χρόνο από μέλη της ομάδας.
Ποιες διαφημίσεις «ξεσηκώνουν» τα μέλη και προκαλούν σχόλια;
Διαφημίσεις προϊόντων που παράγονταν με βιομηχανικές πρακτικές οι οποίες σήμερα ξενίζουν. Διαφημίσεις υπηρεσιών από τις οποίες αναδύονται διαφορετικά ήθη και νοοτροπίες δίνουν το… σχετικό ερέθισμα. Και καθώς αναγράφεται και η χρονιά καταχώρισης ή προβολής, εποχές ιδιαίτερα φορτισμένες πολιτικά… πάλι δίνουν την αφορμή για σχόλια επί σχολίων.
Διαφορές στα διαφημιστικά μηνύματα της άλλης και της τώρα εποχής;
Δεν είμαστε ειδικοί, ούτε ιστορικοί της διαφήμισης. Ωστόσο, ενδεικτικά παρατηρούμε ότι οι παλαιότερες διαφημίσεις θυμίζουν τη γραφιστική από τα Κλασικά Εικονογραφημένα και από φωτογραφίες σαν αυτές που κορνιζάρονταν για το σπίτι. Ακόμα, έχουν πολλές πληροφορίες για το προϊόν. Οι διαφημίσεις πλέον έχουν μικρότερη «διάρκεια ζωής», συνδυάζονται με άλλα μέσα και είναι ακόμη πιο εξειδικευμένες.
Συλλέγετε και σύγχρονες διαφημίσεις για να χρησιμοποιηθούν από τις επόμενες γενιές;
Όχι. Άλλωστε, δεν θεωρούμε ότι αυτό που κάνουμε είναι και τόσο σημαντικό. Αυτό ίσως απασχολεί άλλους, με άλλες συλλεκτικές συνήθειες και χόμπι. Όπως λένε: «Δεν σκέφτομαι το μέλλον. Έρχεται πολύ σύντομα».