Η συνέντευξη του Θράσου Καμινάκη, για την ”Γλώσσα του Δρόμου”, ένα σεμινάριο που διοργανώνει το Μικρό Πολυτεχνείο στην Σύρο στις 21 και 23 Σεπτεμβρίου, δόθηκε στην Λίτσα Γούβα στις 13/9/2018.
Τι είναι το Μικρό Πολυτεχνείο (ΜΠ);
Ο πρώτος καθαρά σεμιναριακός χώρος για μαθήματα Τέχνης που ιδρύθηκε στην Αθήνα πριν 16 χρόνια και καθιέρωσε την «Δια Βίου Μάθηση». Πέρα από εξειδικευμένους τομείς τεχνών που υποστηρίζει δίνει βήμα σε νέους δημιουργούς να αποκτήσουν ταυτότητα και να αναζητήσουν το κοινό τους.
Τι είναι «η Γλώσσα του Δρόμου»;
Είναι ο Λόγος που γίνεται από μόνος του εικόνα, είναι η Πληροφορία που συνεχίζει μια εικόνα, είναι η Λογοτεχνία που γράφεται στους τοίχους, είναι το Σύνθημα που ενώνει συνειδήσεις και αλλάζει το αστικό τοπίο που ζει ο σύγχρονος άνθρωπος.
Γιατί και πως αυτό γίνεται ένα σεμινάριο; Ποιος μπορεί να συμμετέχει; Ποιους αφορά;
Όλους μας. Και ποιος είναι εκείνος που δεν χρειάζεται να γίνει περιεκτικός εκφράζοντας ιδέες, σκέψεις, συναισθήματα και παρορμήσεις; Η συντομία, η λακωνικότητα, η περιεκτικότητα, η ουσία κάθε πληροφορίας στην ανθρώπινη επικοινωνία στον δρόμο κατοικεί κι όχι μέσα στα γραφεία των γραφιάδων. Από τον δρόμο ξεκινάει η επανάσταση, ο δρόμος ενώνει το ένα κέντρο με το άλλο και έχει την δική του γλώσσα που αν και παρορμητική δείχνει να υπακούει σε ένα σύστημα για να «κριτικάρει» το Σύστημα. Είναι μια αρχαία και πάντα φρέσκια Τέχνη να μιλάς με συνθηματικό λόγο. Η συμμετοχή ανοιχτή.
Που βασίζεται αυτή η Τέχνη; Υπάρχει Θεωρία που την οριοθετεί;
Υπάρχει τρόπος που ένα μήνυμα, μια λεζάντα, μια ατάκα κι ένα σλόγκαν γίνονται συνθήματα. Πρέπει να εκφράζουν σε όλο και μεγαλύτερο φάσμα το συλλογικό υποσυνείδητο. Αυτό δεν είναι σίγουρο ότι μαθαίνεται αλλά είναι σίγουρο ότι αποτελεί μια σύνθεση που χωράει ανάλυση και που ως διαδικασία εμπεριέχει μια κοινωνική πράξη.
Ποια η διαδικασία συμμετοχής στο σεμινάριο;
Μετά από αρκετή σκέψη πάνω στην δομή και την διαδικασία οι διοργανωτές και το Strayart Festival συμφώνησαν πως ο καλύτερος τρόπος να συμμετέχει κανείς είναι να είναι απλά ανοιχτός σε αυτό, να μην υπάρχει κανένα οικονομικό αντίτιμο, να λειτουργήσει όλο αυτό σαν μια πράξη προσφοράς στην τέχνη αυτή που γεννιέται στους δρόμους, αποτυπώνεται σε τοίχους και την χαρακτηρίζουν τρία Α: η Ανωνυμία, η Αυτοτέλεια και η Αυτάρκεια. Ευπρόσδεκτοι όλοι λοιπόν κι ας γραφτούν τα καλύτερα.
Ποιος ο χαρακτήρας και ο ρόλος του Free Press «Η ΠΟΛΗ ΖΕΙ» στη δράση αυτή;
Είναι ένα εναλλακτικό μηνιαίο κοινωνικό – πολιτιστικό έντυπο. Συνδιοργανώνει με το Μικρό Πολυτεχνείο αυτό το σεμινάριο. Στο τέλος αυτής της δημιουργικής διαδικασίας θα ξεχωρίσει τα καλύτερα κείμενα – συνθήματα που θα γραφτούν και μέσα από ένα αφιέρωμα στο τεύχος του Οκτωβρίου στο Strayart Festival θα τα προβάλει.
Έχει έναν διαγωνιστικό χαρακτήρα αυτή η σύμπραξη;
«Η ΠΟΛΗ ΖΕΙ» σκέφτηκε πως δεν μπορεί να φιλοξενήσει ότι γραφτεί. Μπορεί να είναι πάρα πολλά, αλλά μπορεί και λίγα. Μπορεί να υπάρχει όμως ανάμεσα στα κείμενα των συμμετεχόντων ο συνθηματικός εκείνος λόγος που μιλάει πιο βαθιά και καθαρά. Αυτά τα κείμενα λοιπόν ίσως αξίζουν μιας ευρύτερης προβολής από άλλα. Αυτό είναι όλο.
Πως θα λειτουργήσουν οι δύο συναντήσεις του σεμιναρίου μέσα στο Strayart Festival;
Στην πρώτη συνάντηση (Παρασκευή 21/9, ώρες 17:00 – 20:00) θα γίνει διακριτό τι σημαίνει συνθηματικός λόγος και πυκνή Γλώσσα του Δρόμου. Τι σημαίνει γράφω επιγραμματικά. Και ποιες οι διαφορές του Συνθηματικού Λόγου από τον Διαφημιστικό Λόγο. Κάποια στιγμή θα αφήσουμε την όποια θεωρητική προσέγγιση και θα κάνουμε κάποια πρακτικά παιχνίδια ή ασκήσεις αυτόματης γραφής. Ας πούμε πως αυτά θα αποτελέσουν μοχλούς έμπνευσης για τον καθένα. Μπορεί εκείνος που θα θέλει να γράψει να ανακαλύψει μια θεματολογία που τον ενδιαφέρει. Μπορεί να δοθεί κι ένα επιπλέον κοινό θέμα για όλους. Θα μεσολαβήσουν δύο εικοσιτετράωρα μέχρι την δεύτερη συνάντηση (Κυριακή 23/9, ώρες 16:00 – 19:00) όπου θα διαβαστούν και θα αναλυθούν τα κείμενα που ο καθένας θα έχει δημιουργήσει στο μεσοδιάστημα.
Η δεύτερη συνάντηση θα κλείσει με τις αρετές που έχει η Μικρή Φόρμα στην λογοτεχνία που γράφεται σε τοίχους (από τον τοίχο σε ένα δρόμο μέχρι τον προσωπικό τοίχο που κάποιος έχει στο Facebook ή σε Blogs). Θα δοθούν κάποιες γραμμές και κατευθύνσεις για το πως κανείς γράφει ένα γερό Αφήγημα Μπονζάι. Αυτό απλά μπορεί να ανοίξει την όρεξη για ένα πιο arty workshop που θα γίνει μετά το festival από το ΜΠ στην Αθήνα. Ή μπορεί και στην Σύρο ξανά. Όλα τα κείμενα θα μαζευτούν σε μια διαδικτυακή πλατφόρμα και θα φτάσουν ηλεκτρονικά στο περιοδικό «Η ΠΟΛΗ ΖΕΙ». Από εκεί και μετά είναι στην κρίση του περιοδικού ποια και πόσα θα παρουσιαστούν με έντυπο τρόπο στο ανάλογο αφιέρωμα για το Strayart που θα γίνει στο τεύχος Οκτωβρίου.
Πως το Μικρό Πολυτεχνείο μπορεί να δώσει κίνητρο στους διστακτικούς να συμμετέχουν;
Αυτό σκεφτήκαμε μπορεί να γίνει δίνοντας το ΜΠ την δυνατότητα (σε όσους συμμετέχουν, γράψουν και ξεχωρίσουν από το Περιοδικό) να γίνουν μέλη στην κοινότητα ΜΠ χωρίς κάποια επιβάρυνση και να παρακολουθήσουν σε προνομιούχα τιμή το επερχόμενο workshop που θα γίνει το Φθινόπωρο στην Αθήνα για το Αφήγημα Μπονζάι. Αυτά βέβαια όλα είναι προαιρετικά και τα αφήνουμε στην κρίση του κάθε συμμετέχοντα. Επίσης το ΜΠ δίνει στο Stayart festival την δυνατότητα να κληρώσει 5 free θέσεις ανάμεσα στους συμμετέχοντες για ένα αυτοτελές σεμινάριο Δημιουργικής και Αυτόματης Γραφής που ο χώρος θα διοργανώσει μέχρι τα Χριστούγεννα του 2018 στην Ερμούπολη.
Ποιος είναι ο Θράσος Καμινάκης;
Ίδρυσε το ΜΠ πριν από 16 χρόνια. Σπούδασε Νομικά, Εγκληματολογία και Ιστορία της Ιατρικής στο Παρίσι. Εκπόνησε μια διδακτορική διατριβή για τα Λαζαρέτα της Σύρου στην Σορβόννη το 1990 μετά από μεγάλη έρευνα στα δημοτικά αρχεία της Ερμούπολης. Είναι εισηγητής σεμιναρίων για την Στιχουργική Τέχνη και την Αυτόματη Γραφή στο ΜΠ με συνεργάτες εισηγητές ως τώρα την Δήμητρα Γαλάνη, την Μελίνα Τανάγρη, την Λίνα Νικολακοπούλου, τον Νίκο Ζούδιαρη και άλλους. Αγαπάει και την Ερμούπολη και την Αθήνα και από φέτος μοιράζει τον χρόνο του ακούραστα ανάμεσα στις δύο πόλεις.
Discussion about this post