Ο τίτλος Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας [Divine Persοnality Disorder] αναφέρεται στο πολύπλευρο έργο του Κωνσταντίνου Κακανιά που ζει και εργάζεται μεταξύ Ελλάδας και Καλιφόρνιας.
Ο Κωνσταντίνος Κακανιάς ξεκίνησε την καλλιτεχνική του σταδιοδρομία σπουδάζοντας μόδα στο Studio Berçot στο Παρίσι στη Γαλλία, από το 1981 έως το 1984, και στη συνέχεια αιγυπτιακή τέχνη στο Λούξορ στην Αίγυπτο, το 1985. Οι πρωτότυπες εικονογραφήσεις του έχουν κοσμήσει τις σελίδες διάσημων εντύπων όπως το Interview, οι Los Angeles Times και η Vogue Italia. Η δημιουργική του συνεισφορά επεκτείνεται και στη βιομηχανία ειδών πολυτελείας, όπου έχει συνεργαστεί με οίκους όπως οι Yves Saint Laurent, Gucci, Cartier και Tiffany & Co, Christian Lacroix και εκτεταμένη συνεργασία με τον Christian Louboutin, για το σχεδιασμό αξεσουάρ για τη συλλογή “Greekaba” μέχρι τη ζωγραφική τοιχογραφιών για τις ελληνικές σουίτες του ξενοδοχείου Vermelho στην Πορτογαλία.
Ο Κακανιάς κέρδισε διεθνή αναγνώριση το 1996, όταν κέρδισε το δεύτερο βραβείο σε διαγωνισμό για την εικονογράφηση “She only Wears Couture” στους New York Times. Την ίδια χρονιά η γκαλερί Ρεβέκκα Καμχή εξέθεσε για πρώτη φορά το έργο του στην Αθήνα και τη Βασιλεία. Έργα του έχουν εκτεθεί σε χώρους κύρους όπως το Μουσείο Τέχνης του UC Berkeley στις ΗΠΑ, το Μουσείο Μπενάκη και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) στην Αθήνα (μόνιμες συλλογές). Πρόσφατα, ο μαγικός του κόσμος μεταφέρθηκε και σε έπιπλα τέχνης Artist ‘s furniture, που εκτίθενται στο PAD στο Παρίσι (Απρίλιος 2024, Tsoukala Stafanidou Gallery), δημιούργησε μια τοιχογραφία για το εστιατόριο Amber Cellar κατά παραγγελία του ξενοδοχείου Μήτσης στον Πειραιά και τις τοιχογραφίες στο Fanny’s, το εστιατόριο του Academy Museum of Motion Pictures στο Λος Άντζελες.

Δυστυχώς δεν γνώριζα τον καλλιτέχνη νωρίτερα από τα εγκαίνια της έκθεσης που έγιναν στην φιλόξενη, ζεστή και ανεπιτήδευτη Γκαλερί Ρεβέκκα Καμχή και πραγματικά ενθουσιάστηκα με το ιδιαίτερο, απλό, χιουμοριστικό, υπαινικτικό και κάποιες φορές σκοτεινό τρόπο έκφρασης του Κωνσταντίνου Κακανιά μέσω των έργων του. Η Ρεβέκκα Καμχή που επιμελήθηκε την έκθεση με φροντίδα και προσοχή, κατάφερε να παρουσιάσει συγκεντρωτικά το πολύπλευρο έργο του καλλιτέχνη με στόχο να τον φέρει σε επαφή με το κοινό της Αθήνας.
Η έκθεση περιλαμβάνει ζωγραφικούς πίνακες, εικονογραφήσεις περιοδικών, γλυπτά, φωτογραφίες, και ηχογραφήσεις από το 1996 έως σήμερα. Οι θεματικές των έργων εκτείνονται σε βαθιά ψυχολογικά παιδικά τραύματα, στη σεξουαλικότητα, στον καταναλωτισμό, στην κοινωνική τάξη, στον εθισμό, στην απελπισία και στο χιούμορ μέσω δραματικών ή διασκεδαστικών απεικονίσεων.
Τα πολύπλευρα θέματά του κινούνται ανάμεσα σε ταραγμένες φανταστικές αφηγήσεις και λαμπερές καρικατούρες. Μέσα από τον φακό της μούσας και alter ego του, της κυρίας Τεπενδρή, ο Κακανιάς εξερευνά την ελληνική ταυτότητα, τον κοσμοπολιτισμό και την ψευδαίσθηση ενός ελιτίστικου τρόπου ζωής, συχνά συνυφασμένου με τη σύγχρονη κουλτούρα.
Ένας ειδικά σχεδιασμένος διάδρομος στη γκαλερί μεταφέρει τον επισκέπτη στη βαθιά πλευρά του σύμπαντος του καλλιτέχνη με έργα εμπνευσμένα από την κλασική ζωγραφική, διαποτισμένα από μια προσωπική μυθολογία. Ο «λαβύρινθος» περιλαμβάνει πίνακες από την έκθεση «Δανιήλ» (2009), που δημιουργήθηκαν όταν ο καλλιτέχνης έζησε στο Άγιο Όρος. Τα όνειρα και οι εφιάλτες συγκατοικούν στα έργα αυτά.
Ο Κακανιάς και η Καμχή μας οδήγησαν και στην υπόλοιπη έκθεση που συνεχίζει με σαρκασμό μέσω παλιών και νέων περιπετειών της απαράμιλλης κυρίας Τεπενδρή, από την έκθεση «Αθήνα 2004 Ολυμπιακοί Αγώνες», την έκθεση «Είναι δικά μου σκύλα. Μην τ’ αγγίζεις!», 2018, και σε άλλες εμμονές της, όπως τα ημερολόγια καραντίνας, τη μόδα, τις πλαστικές επεμβάσεις κ.ά.
Από το 2019, ο Κακανιάς έχει δημιουργήσει εικονογραφήσεις για την «Τελευταία σελίδα» της ελληνικής Vogue, όπου παρουσιάζει μια ντυμένη με υψηλή ραπτική Τεπενδρή σε καταστάσεις που πραγματεύονται εκ νέου τον ελληνικό πολιτισμό. Εικονογραφήσεις που δημιουργήθηκαν για τα περιοδικά New York Times και Town and Country σκιαγραφούν μια ακόμα πλευρά του ταλέντου του.
Ηχογραφήσεις συμπληρώνουν την έκθεση δείχνοντας την ποικιλομορφία του έργου του. Στις ηχογραφήσεις αυτές (βινύλιο 33 στροφών σε 40 αντίγραφα, 2002) πρωταγωνιστεί σε δύο δραματικές ιστορίες όπου κυριαρχεί η απελπισία και η νοσταλγία. Η μία διαδραματίζεται στο τηλέφωνο με την υπόκρουση του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ και η δεύτερη στον αυτοκινητόδρομο 101 της Καλιφόρνιας.

Συνολικά το έργο του Κακανιά διαπραγματεύεται την κάθαρση ως απάντηση στη σύγχρονη ανθρώπινη κατάσταση. Ο ίδιος δηλώνει: «Είτε μέσω της κωμωδίας είτε μέσω της σάτιρας, και με απόλυτη ελευθερία, το έργο μου είναι μια συνεχής αναζήτηση της ισορροπίας μεταξύ του εξαιρετικά επιφανειακού κόσμου και του πιο εσωτερικού μου εαυτού, προκειμένου να αποκαλύψω το πάθος και τις εμμονές μου».
Μία έκθεση που θα σας συναρπάσει και θα σας γνωρίσει έναν καλλιτέχνη (αν δεν τον γνωρίζετε ήδη) που ξέρει τον τρόπο να φέρνει την τέχνη πιο κοντά στο σύγχρονο αθηναϊκό κοινό.
Επιμέλεια έκθεσης: Ρεβέκκα Καμχή, Κωνσταντίνος Κακανιάς
Σχεδιασμός έκθεσης: ΑΚΑ-APOSTOLOU COLAKIS ARCHITECTS
Η έκθεση παίρνει παράταση έως 31 Ιανουαρίου 2025
Ώρες λειτουργίας:
Τρίτη – Πέμπτη 12-6 μμ
Παρασκευή 12-9 μμ
Σάββατο 12-4 μμ
Για περισσότερες πληροφορίες και υλικό επικοινωνήστε με τη γκαλερί στο [email protected] ή το (+30)2105233049.
Αίθουσα Τέχνης Ρεβέκκα Καμχή
Λεωνίδου 9, Μεταξουργείο
