Το album «Εξακρίβωση» είναι μία μοναδική δισκογραφική εργασία που βασίζεται στη μελοποίηση των ποιημάτων του εμβληματικού Παύλου Σιδηρόπουλου, από τον συνθέτη Δημήτρη Καρρά και την ερμηνεία τους από μια ομάδα εξαιρετικών και αγαπημένων ερμηνευτών. Τα ποιήματα αυτά ( μεταξύ πολλών άλλων του δημιουργού) κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά σε βιβλίο με τίτλο «Έχω μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα» από τις εκδόσεις OPPORTUNA. O Παύλος Σιδηρόπουλος αποκαλύπτει μέσα από τα ποιήματά του ότι εκτός από ένας τραγουδοποιός που το όνομά του έχει περάσει στη σφαίρα του μύθου, είναι και ένας εξαιρετικός ποιητής με καίριο και ευαίσθητο λόγο, προφήτης και διανοούμενος του καιρού του. Ο Δημήτρης Καρράς κατάφερε να μελοποιήσει τα ποιήματα με σεβασμό στο κείμενο αλλά και έμπνευση, αποδίδοντας με τρόπο λιτό αλλά ξεκάθαρο την ατμόσφαιρα των τραγουδιών του Παύλου. Μια σύντομη κουβέντα μας για το Η Πόλη Ζει ανέδειξε τα στοιχεία εκείνα του χαρακτήρα του, αλλά και της καλλιτεχνικής του ταυτότητας που τον οδήγησαν αναπόφευκτα σε ένα project σαν την Εξακρίβωση.
Γιατί “Εξακρίβωση”; Τι συμβολίζει αυτός ο τίτλος;
Από όσα ποιήματα μελοποίησα, αυτό ήταν που έγραφε από κάτω την ημερομηνία 12.12.1975. Θεώρησα ότι ίσως ήταν και το πιο παλιό από αυτά, μου άρεσε και το νόημα που έβγαζε η λέξη και γι’ αυτό έγινε τίτλος.
Πώς προέκυψε η συνάντησή σας με την κυρία Σιδηροπούλου; Από τη μία, ένας εμπνευσμένος δημιουργός και από την άλλη, η δραστήρια αδελφή ενός θρύλου.
Τα ποιήματα κυκλοφόρησαν το 2019 στο βιβλίο «Έχω μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα», όλα έγιναν πολύ γρήγορα…Όμως, είχα μια πληροφορία ότι υπάρχουν ακυκλοφόρητα κείμενα του Παύλου πριν την κυκλοφορία του βιβλίου. Έχω ένα πολύ καλό φιλαράκι, τον Βασιλειάδη που είναι ο εκδότης της δισκογραφικής B Otherside, γνωρίζει την Μελίνα, την αδερφή του Παύλου, του είχα πει να την ρωτήσει για αυτά τα κείμενα και ,αν μπορεί, να μου εξασφαλίσει την άδεια για την μελοποίηση.
Δεν ήξερα ότι η Μελίνα είχε βάλει μπροστά την έκδοση του βιβλίου. Μετά από πέντε μήνες, με πήρε ο Βασιλειάδης και μου είπε πως έχω την άδεια να κάνω την πρώτη προσέγγιση στα κείμενα. Ενθουσιάστηκα. H Στεφανία Φιλιπποπούλου άρχισε να μου διαλέγει ποιήματα που πίστευε ότι θα μπορούσα να μελοποιήσω πιο εύκολα. Στρώθηκα στην δουλειά, άρχισα να φαντάζομαι τους ερμηνευτές.
Η πιο δύσκολη στιγμή ήταν όταν φώναξα την Μελίνα και τον σύντροφό της Ηλία Καραλιά, να ακούσουν τα τραγούδια “ακατέργαστα”, με μια κιθάρα, σαν το “Να μ’ αγαπάς” δηλαδή, να τους δειγματίσω την δουλειά μου και να μου δώσουν το τελικό ναι για να προχωρήσω στις ηχογραφήσεις και στην έκδοση. Ευτυχώς, όλα πήγαν καλά. Mάλιστα, σε μερικά τραγούδια ,μου είπαν, ήταν σαν να είχε σκαρώσει την μουσική ο Παύλος.
Είναι δύσκολος καιρός για πρίγκιπες. Πότε ήταν εύκολος όμως ο καιρός; Πώς αξιολογείτε την συνεργασία σας με το ogdoo και την κατάσταση στην ελληνική δισκογραφία αυτήν την περίοδο;
Βιώνουμε την χειρότερη εποχή για το επάγγελμα μας τα τελευταία 60 χρόνια. Δεν το βάζουμε κάτω και μην το βάζετε κάτω. Οι εταιρίες έχουν γίνει γραφεία συναυλιών, τα γραφεία συναυλιών εταιρίες δίσκων, όλα τα κάνουν οι καλλιτέχνες- μόνο πινέλο δεν έχουμε πάρει να βάφουμε τα γραφεία τους- κάνοντας τη δουλειά τους. Αν και μερικοί το κάνουν, έχουν καταφύγει στο επάγγελμα του μπογιατζή για να θρέψουν τα παιδιά τους. Εγώ συνεργάστηκα με το Όγδοο όπως και με την Botherside, γιατί βρίσκω σημεία κοινά στον τρόπο σκέψης. Δεν έχω και απαιτήσεις, δουλεύω συλλογικά με τα παιδιά και είμαι ευχαριστημένος γιατί είναι καθημερινοί άνθρωποι του αγώνα όπως και εγώ.
Τι ανταπόκριση έχετε λάβει μέχρι στιγμής; Την περιμένατε;
Καταρχάς όλα πήγαν από την αρχή καλά. Από την έγκριση της Μελίνας Σιδηροπούλου, από την συμμετοχή των ερμηνευτών, από την τελική διαμόρφωση και δημιουργία των τραγουδιών, από την συνεργασία μου με το Όγδοο αλλά και την Botherside. Μεγάλο ρόλο έπαιξε και παίζει ο ραδιοφωνικός σταθμός του Μελωδία 99,2 που αγκάλιασε αυτή την δουλειά. Επίσης σιγά σιγά την αγκάλιασαν και τα ραδιόφωνα όλης της Ελλάδας. Καλές κριτικές πήραμε, είναι μέσα στα ευπώλητα cd και lp σε όποια μαγαζιά δίσκων έχουν μείνει, με μικρές ποσότητες πια σε πωλήσεις, αλλά είμαστε μέσα. Επίσης, η παρουσίαση πήγε καλά είχαμε καλές κριτικές και εκεί. Είμαι ευχαριστημένος και υπερήφανος για αυτή την δουλειά. Ευχαριστώ όλους όσοι μας αγκάλιασαν και μας βοηθούν.
Από άποψης live και εκδηλώσεων γύρω από τον δίσκο τι άλλο ετοιμάζετε; Κάποιες φορές, σε περίπτωση συλλογικών προσπαθειών, είναι δύσκολο να συναντιούνται πάντοτε οι συντελεστές για να παρουσιάσουν την δουλειά τους στο κοινό.
Διοργανώνω κάποιες βραδιές, με ελεύθερη είσοδο, τις Παρασκευές του Γενάρη με τον γενικό τίτλο «Solo» στο Architecture Live στου Ζωγράφου με τον Φάμελλο, τον Δρογώση και τους Ντο Δίεση. Στις 18 & 25 Γενάρη, αλλά και στις 1, 8 & 15 Φλεβάρη, ημέρα Σάββατο, στο Ίλιον Plus, θα είμαστε με τον Πάνο Κατσιμίχα και τον Βασίλη Καζούλη και με το συγκρότημα Back Pages που θα κάνουν ένα αφιέρωμα στους Beatles. Μετά…6 Πέμπτες από 20 Φεβρουαρίου θα ανοίγω με το συγκρότημά μου, τους Πυξ Λαξ στο θέατρο Βεργίνα στην Θεσσαλονίκη. Πάλι στο Ίλιον Plus, στις 6 Μάρτη, με ελεύθερη είσοδο, θα ξαναθυμίσουμε στους ακροατές ότι κυκλοφορεί σε CD και LP ο δίσκος «Εξακρίβωση» σε ποίηση Παύλου Σιδηρόπουλου, παρουσιάζοντάς τον άλλη μια φορά ζωντανά. Τέλος, αυτό το διάστημα, ασχολούμαι με την παραγωγή τραγουδιών μιας νέας τραγουδίστριας, της Νατάσας Καμπαστάνα, καθώς και με την μελοποίηση ενός ακόμα σημαντικού για εμένα καλλιτέχνη.
Σε ποιους απευθύνεται, αλήθεια, η “Εξακρίβωση”;
Σε όλους, σε αυτούς που γνωρίζουν τον Παύλο, σε αυτούς που δεν τον ξέρουν και θα τον γνωρίσουν πρώτη φορά μέσα από την Εξακρίβωση. Στους ανθρώπους που αγαπούν τους καλλιτέχνες οι οποίοι συμμετέχουν, καθώς και σε αυτούς που αγαπούν την ποίηση.
Δημήτρη, με ποιον τρόπο σε έχει επηρεάσει συνολικά ως καλλιτέχνη η φιγούρα του Παύλου Σιδηρόπουλου;
Έχω την πρώτη έκδοση του «Φλου», για εμένα είναι ο πιο εμβληματικός δίσκος, από θέμα λόγου, μουσικής και ήχου. Πρωτοπορεί και τολμά για την εποχή, έθιξε κοινωνικά μηνύματα με τέτοιο τρόπο που έκανε ανθρώπους, που άκουγαν μουσική μόνο με ξένο στίχο, να στραφούν στα τραγούδια αυτά. Από το 1994 και μετά, που έφτιαξα την πρώτη μπάντα, πάντα υπήρχαν στο ρεπερτόριό μου.
Τι είναι, τελικά, αυτό που, κατά την άποψή σου, κάνει τα λόγια του Σιδηρόπουλου επίκαιρα, διαχρονικά;
Η Άννα Στάικου, που συμμετείχε στην τετραμελή ομάδα που εργάστηκε για την έκδοση του βιβλίου, δίνει, νομίζω, την πληρέστερη απάντηση: “Η ποίηση του Παύλου Σιδηρόπουλου καταγράφει με λεπτοφυή τρόπο τον εσωτερικό κόσμο ενός ανθρώπου-παλμογράφου στην ανθρώπινη ευαισθησία. Όλο το έργο διαποτίζεται από την υπαρξιακή αγωνία της τραγικότητας του ανθρώπου. Ζωή, χαρά και θάνατος σε σμίξιμο και αλληλοδιαδοχή.” Και λίγο παρακάτω, γράφει: “Η πένθιμη ποίηση του Παύλου αποτελεί έξοχη νηπενθή καταγραφή. Ο ίδιος ο θάνατος ως αδιάσπαστο σώμα της ζωής σε διαύγεια! Άλλωστε, και ο ίδιος ο Παύλος υπήρξε διαυγής, διάφανος, τέκνο δεινό των ελληνικών γραμμάτων, με έργο ποιητικό, που καταυγάζει τον οικουμενικό μας κόσμο.”
Info: Ο δίσκος «Εξακρίβωση» κυκλοφορεί σε cd και ψηφιακά από το Ogdoo Music Group και περιέχει 13 μελοποιημένα ποιήματα και 5 απαγγελίες ποιημάτων του Παύλου Σιδηρόπουλου. Το album είναι διαθέσιμο και σε LP από την B_Otherside. Στην «Εξακρίβωση» συμμετέχουν οι: Δήμητρα Γαλάνη, Χάρης & Πάνος Κατσιμίχας, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Ελένη Βιτάλη, Χρήστος Θηβαίος, Ορφέας Πέρίδης, Μίλτος Πασχαλίδης, Φοίβος Δεληβοριάς, Λεωνίδας Μπαλάφας, AngelikaDusk, Δημήτρης Ζερβουδάκης, Βιολέτα Ίκαρη.
Οι απαγγελίες των ποιημάτων έχουν αποδοθεί από τους: Γιώργο Κιμούλη, Λίλιαν Χαριτάκη Άσιμου, Σωτήρη Καλυβάτση, Αγγελική Σεΐδου, και Δημήτρη Βραχνό. Η Διεύθυνση παραγωγής του album «Εξακρίβωση» είναι των: Μελίνα Σιδηροπούλου, Δημήτρη Καρρά, Ηλία Καραλιά, Δημήτρη Βασιλειάδη.
Την επιλογή των κειμένων από το βιβλίο του Παύλου Σιδηρόπουλου των εκδόσεων OPPORTUNA με τίτλο «Έχω μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα» έχει κάνει η Στεφανία Φιλιπποπούλου. Τα εξαιρετικά σκίτσα που συνοδεύουν την κυκλοφορία των τραγουδιών είναι του Φώτη Φωτίου. Ο δίσκος κυκλοφορεί με την υποστήριξη του Μελωδία 99,2 και βρίσκεται στις προθήκες των δισκοπωλείων, ενώ είναι διαθέσιμο και σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες.