Σαν σήμερα, το 2000 μπαίνει σε λειτουργία ένα κομβικό έργο υποδομής που αλλάζει την καθημερινότητα των Αθηναίων και αποτελεί σύμβολο του εκσυγχρονισμού της πόλης. Ύστερα από χρόνια σχεδιασμών, καθυστερήσεων και προσδοκιών, το Μετρό της Αθήνας εγκαινιάζεται με κάθε επισημότητα, αλλάζοντας ριζικά την καθημερινότητα των Αθηναίων και θέτοντας νέες βάσεις για τις μετακινήσεις τους.
Η πρώτη φάση του έργου περιλάμβανε τη λειτουργία δύο γραμμών: τη γραμμή 2 (Ανθούπολη – Δάφνη) και τη γραμμή 3 (Εθνική Άμυνα – Σύνταγμα). Με συνολικά 14 σταθμούς, το νέο μέσο αποτελούσε ένα εντυπωσιακό τεχνολογικό και αρχιτεκτονικό επίτευγμα για την εποχή του. Παράλληλα, οι σταθμοί κοσμούνταν από αρχαιολογικά ευρήματα που ανακαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια των εκτεταμένων ανασκαφών, μετατρέποντάς τους σε υπόγεια μουσεία που συνδύαζαν το παρελθόν με το παρόν.
Τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν σε ένα εορταστικό και γεμάτο glam κλίμα από τον τότε πρωθυπουργό, Κώστα Σημίτη και τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, Κώστα Λαλιώτη.
Χιλιάδες πολίτες έσπευσαν να δοκιμάσουν το νέο μέσο μεταφοράς, ενώ οι εικόνες της εποχής απαθανάτισαν την έκπληξη και τον ενθουσιασμό στα πρόσωπα των Αθηναίων. Στις πρώτες ημέρες λειτουργίας, η χρήση του Μετρό προσφερόταν δωρεάν, γεγονός που προκάλεσε κοσμοσυρροή. Ο χρόνος μετακίνησης μειώθηκε σημαντικά για τους κατοίκους της πρωτεύουσας ενώ το Μετρό συνέβαλε σημαντικά στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση.