Η φετινή σεζόν είναι αφιερωμένη στη «διαφορετικότητα». Σ’ αυτό που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε: «Το δικαίωμα στο αυτονόητο», το δικαίωμα δηλαδή να είσαι αυτό που είσαι και αυτό που θέλεις να είσαι.
Πόσο δύσκολα είναι να ανανεώνεται ένα Φεστιβάλ κάθε χρόνο; Πότε ξεκινούν οι προετοιμασίες για το επόμενο;
Η διαρκής ανανέωση είναι σύμφυτη με την έννοια του φεστιβάλ. Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου έχει τις δικές του δυσκολίες, γιατί δεν περιορίζεται στην Αθήνα σε ένα χώρο, όπως συνέβαινε για πολλά χρόνια μετά την ίδρυση του, που όλες οι καλλιτεχνικές εκδηλώσεις πραγματοποιούνταν στο Ηρώδειο.
Στην πορεία προστέθηκε η Πειραιώς 260, που στεγάζει το σύγχρονο θέατρο και το χορό, επίσης, κοντά στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, η Μικρή Επίδαυρος..
Όπου τα τελευταία χρόνια παρουσιάζονται εναλλακτικές προσεγγίσεις στο αρχαίο δράμα, και πριν από 3 χρόνια το Λύκειο Επιδαύρου, ένα θερινό σχολείο για το αρχαίο δράμα που απευθύνεται σε νέους ηθοποιούς και σπουδαστές δραματικών σχολών.
Πριν από τρία χρόνια προστέθηκε επίσης το Άνοιγμα στην πόλη με site specific καλλιτεχνικές δράσεις, στην Αθήνα και στον Πειραιά, ως επί το πλείστον δωρεάν.Για να επιστρέψω στη ζητούμενη λοιπόν ανανέωση. .. Καθοριστικός παράγοντας είναι ο ευδιάκριτος χαρακτήρας κάθε χώρου.
Από ‘κει και πέρα, πρέπει να παρακολουθείς τις σύγχρονες καλλιτεχνικές τάσεις στα διεθνή φεστιβάλ αλλά και στην ελληνική σκηνή, κι ακόμα να έχεις ανοιχτές τις κεραίες σου στην κοινωνία.
Πώς εμπλέκεις τους πολίτες; Πώς δίνεις έμφαση σε ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία ή θα ’πρεπε να την απασχολούν. Όπως: η άνοδος του φασισμού, το προσφυγικό, η αστεγία, τα παιδιά, οι γυναίκες και τόσα άλλα.
Πώς θα ευαισθητοποιήσουμε έναν κόσμο που δεν ανήκει κατ’ ανάγκη στο κοινό των θεατρόφιλων, υποψιασμένων θαμώνων του Φεστιβάλ; Πώς θα κάνουμε να συναντηθούν διαφορετικές ομάδες κοινού; Πώς θα απαντήσει η τέχνη και η «ψυχαγωγία» στις κοινωνικές ανάγκες, διατηρώντας ένα υψηλό αισθητικό επίπεδο.
Οι προετοιμασίες για τις επόμενες διοργανώσεις γίνονται παράλληλα με την προετοιμασία της τρέχουσας περιόδου. Πολλά θεάματα, συναυλίες, μεγάλα διεθνή ονόματα δουλεύουν με μακροχρόνιο προγραμματισμό.
Πόσες δράσεις θα παρουσιάσει το φετινό Φεστιβάλ; Πόσες αιτήσεις για συμμετοχή είχατε; Είναι δύσκολη η επιλογή φαντάζομαι!
Ακριβώς 100. Λάβαμε πάνω από 800 προτάσεις για ελληνικές παραγωγές θεάτρου και χορού, αλλά και για το Άνοιγμα στην πόλη. Εδώ, πρέπει να διευκρινίσω ότι οι ξένες παραγωγές δεν επιλέγονται βάσει προτάσεων, αλλά με αναθέσεις, ή από θεάματα που βλέπουμε σε φεστιβάλ και θέατρα ανά τον κόσμο. Η επιλογή δεν θα μπορούσε να είναι έργο ενός ανθρώπου, συνεργάζομαι με μια ομάδα συμβούλων (θέατρο, μουσική, χορός κλπ.), την τελική ευθύνη όμως την φέρω εγώ.
Πως προέκυψε η ιδέα για το «Άνοιγμα στην Πόλη»; Τι ιδιαίτερο χαρακτηριστικό θέλετε να προβάλετε μέσα από αυτές τις δράσεις;
Το Άνοιγμα στην Πόλη ξεκίνησε το 2017. Με εκδηλώσεις σε δημόσιους χώρους, πλατείες, γειτονιές, παλαιά ιστορικά κτίρια, αρχαιολογικούς χώρους κ.α, που συνδυάζουν θέατρο, μουσική, χορό, λογοτεχνία, εικαστικά.
Με την ενότητα αυτών των δράσεων, στόχος μας ήταν η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη σύνδεση του καλλιτεχνικού γεγονότος με την κοινωνία. Μέσα από τις επίκαιρες θεματικές των δράσεων, αλλά και μέσα από τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή και ενεργοποίηση των κατοίκων της Αθήνας και του Πειραιά.
Όλες αυτές οι καλλιτεχνικές παρεμβάσεις, με ελεύθερη είσοδο ή με πολύ χαμηλό εισιτήριο, μας ενδιαφέρουν γιατί μεταδίδουν ένα αίσθημα αισιοδοξίας και αλληλεγγύης.
Φέτος ρίχνετε το βάρος στην έννοια της διαφορετικότητας. Μιλήστε μας λίγο για αυτήν την ιδέα και τον πυρήνα της σκέψης που σας οδήγησε σε αυτή την επιλογή.
Με την κοινωνία εν βρασμώ και πολλά ζητήματα να απειλούν την κοινωνική συνοχή, σήμερα ενισχύουμε ακόμα περισσότερο τον κοινωνικό χαρακτήρα του φεστιβάλ ως φορέα παιδείας και πολιτισμού. Τονίζοντας μια παράμετρο κομβικής σημασίας για την κοινωνική συνύπαρξη: Τον σεβασμό του διαφορετικού λόγω εθνικότητας, θρησκείας, φύλου, σεξουαλικού προσανατολισμού.
Γι’ αυτό και η φετινή σεζόν είναι αφιερωμένη στη «διαφορετικότητα». Σ’ αυτό που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε: «το δικαίωμα στο αυτονόητο», το δικαίωμα δηλαδή να είσαι αυτό που είσαι και αυτό που θέλεις να είσαι.
Μέχρι τώρα, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις σας, η προπώληση εισιτηρίων έχει αυξηθεί σημαντικά. Αλήθεια που το αποδίδετε; Είναι μόνο το πρόγραμμα ή υπάρχουν και άλλες συγκυρίες;
Το περσινό πρόγραμμα κι ακόμα περισσότερο το φετινό εκφράζουν με καθαρό τρόπο το χαρακτήρα που προτείνουμε για το φεστιβάλ. Το κοινό αλλά και τα ΜΜΕ μας περιβάλλουν με εμπιστοσύνη… Γι’ αυτό σπεύδει ο κόσμος στα ταμεία να εξασφαλίσει εισιτήρια για τις εκδηλώσεις μας. Δεν το κρύβουμε ότι η ικανοποίησή μας είναι μεγάλη. Κι ελπίζουμε να τελειώσει το φεστιβάλ μέσα σ’ αυτό το κλίμα ευφορίας.