Μία στιβαρή και διόλου εύθραυστη, σχεδόν αγροτοκτηνοτροφική “Δεσποινίδα Julie” (αυτός είναι ο πρωτότυπος τίτλος) στο ΘΕΑΤΡΟ 104, στο θέατρο των διαφορετικών επιτυχιών
Έχω δει στο West End τού Λονδίνου την robuste Jessica Lang να υποδύεται επιτυχώς την εύθραυστη Μπλανς Ντυμπουά τού «Λεωφορείου ο Πόθος» (σε σκηνοθεσία Πήτερ Χωλλ).
Αυτό που έμενε λοιπόν να δω ήταν την λεπτεπίλεπτη και νευρασθενή αριστοκράτισσα «Δεσποινίδα Ζυλί» (Και όχι Τζούλια, όπως μεταφράζεται ατυχώς) να την υποδύεται σε κόντρα-ρόλο μία μυώδης και απολύτως στιβαρή ηθοποιός που κατισχύει σαφώς σωματικώς του ψηλόλιγνου και ωχρού μάλλον λυμφατικού ηθοποιού. Το είδαμε λοιπόν κι αυτό και μας άρεσε!!!
Φαίνεται πως η εποχή μας εκτός από την αποδόμηση τού Λόγου και τής όποιας γλώσσας, αποδόμησε και όλα αισθητικά στερεότυπα, τόσο που μπορεί ο οιοσδήποτε νάνος να υποδύεται τον Γίγαντα Προμηθέα και ούτω καθεξής…
Καλό αυτό από μία άποψη: δίδεται έμφασις στο εσωτερικό τοπίο και στην εσωτερική ισχύ του πολύπλοκου ανθρωπίνου όντος που ξεπέρασε και τα φύλα επινοώντας κι αναδημιουργώντας εξαρχής τον εαυτό του.
Μέχρι εδώ όλα καλά. Είμαι ο πρώτος που χειροκροτεί πάντα τις αλλαγές. Το θέατρο όμως είναι και μορφή και φαίνεσθαι και «όψις». «Τα ράσα κάνουν τον παπά» στην θεατρική πρακτική.
Για εμάς τους παλαιότερους λοιπόν, ας πούμε τους άνω των εξήντα, η πλειονότητα των παραστάσεων είναι απαγορευτικές γιατί προσκρούουν στο περί γελοίου κριτήριό μας. Έτσι, μία Μήδεια με μπράτσα που θυμίζουν αρτοποιό τού Μεσαίωνα που ζυμώνει ψωμί και το αφήνει να φουσκώσει σε πινακωτές, όπως και μια καλογυμνασμένη και δυναμικότατη κόρη ευγενούς, αυταρχική, dominante, που ασκείται στο …μαστίγιο και στην ιππασία δεν πείθει ακριβώς στην αποπλάνησή της από τον έντρομο, φοβισμένο και περιδεή υπηρέτη.
Παρ’ όλα αυτά η δραματική έντασις καλά κρατεί, η πλοκή εξελίσσεται απρόσκοπτα, το θυμικό δίνει τη θέση του στο νοητικό. Μήπως αυτή είναι η στόχευση και η παράπλευρη ωφέλεια;
Επιτέλους, ΤΕΡΜΑ ΣΤΑ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ!!! ΌΛΟΙ/ΟΛΕΣ/ΌΛΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΑ ΠΑΝΤΑ, ΦΤΑΝΕΙ ΝΑ ΤΟ ΘΕΛΗΣΟΥΝ, ΝΑ ΤΟ ΟΡΑΜΑΤΙΣΤΟΥΝ, ΝΑ ΤΟ ΥΛΟΠΟΙΗΣΟΥΝ…
Αυτό είναι και το ηθικό δίδαγμα αυτής της καλοφτιαγμένης και ευπώλητης παράστασης με τις καταπληκτικές ηθοποιίες.
Θα ξεχωρίσω την εξαιρετική Τασία Σοφιανίδου, μαθήτρια και βοηθό σκηνοθέτη τής μεγάλης μας Ρούλας Πατεράκη. Αυτή η ηθοποιός είναι σχεδόν μπρεργκμανική!!! Εξαιρετική. Η πλέον αληθοφανής, ρεαλιστική ερμηνεία. Στήριξε ολόκληρο το αφηγηματικό οικοδόμημα.
ΔΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ. ΜΗΝ ΤΗΝ ΧΑΣΕΤΕ!!!
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας
https://konstantinosbouras.gr
info:
Δελτίο Τύπου
Αθήνα, Απρίλιος 2023
1+1=1 εταιρεία θεάτρου
Δεσποινίς Τζούλια
August Strindberg
Μετάφραση: Μαργαρίτα Μέλμπεργκ
Πόθος, ενοχή, τραύμα, φόβος, αγριότητα.
Μια σπουδή πάνω στα ένστικτα, την κληρονομικότητα, τον κοινωνικό προκαθορισμό.
Μια πάντα επίκαιρη παραβολή για τον πειρασμό, την άνοδο και την πτώση.
Σκηνοθεσία: Θεόδωρος Εσπίριτου
Ερμηνεία: Δέσποινα Σαραφείδου, Κωνσταντίνος Σειραδάκης, Τασία Σοφιανίδου
Στο Θέατρο 104
Πρεμιέρα
28 Απριλίου 2023
Με την επιχορήγηση του ΥΠ.ΠΟ.Α.
Με την υποστήριξη της Σουηδικής Πρεσβείας στην Αθήνα
Video trailer:
Προσφορά προπώλησης εισιτηρίων μέσω Viva έως 28/4
https://www.viva.gr/tickets/theater/despoinis-tzoulia-tou-august-strindberg/
Σε έναν ασφυκτικά κλειστό χώρο –την κουζίνα ενός αρχοντικού– στη διάρκεια μιας νύχτας –τη βραδιά του μεσοκαλόκαιρου– τρία πρόσωπα, η δεσποινίς Τζούλια κόρη του κόμη, ο υπηρέτης Ζαν και η μαγείρισσα Κριστίν, μπλέκονται σε έναν ολέθριο στρόβιλο παθών και αλληλεξάρτησης. Οι δύο περιστασιακοί εραστές, η Τζούλια και ο Ζαν, κρυμμένοι αρχικά πίσω από ένα πλήθος κοινωνικών προσωπείων, θα μείνουν στο τέλος άοπλοι, γυμνοί, ταπεινωμένοι. Η διαμάχη τους είναι σύγκρουση φύλων και κοινωνικών τάξεων, κληρονομημένων στερεοτύπων και βασικών ενστίκτων. Δρέπουν τον απαγορευμένο καρπό και ναυαγούν: η ακατανίκητη επιθυμία της Τζούλιας να «πέσει» και του Ζαν να ανέλθει θα αποτελέσουν το σημείο συνάντησής τους αλλά και την οριστική συντριβή τους.
Η εταιρεία θεάτρου 1+1=1 παρουσιάζει το έργο του Στρίντμπεργκ «Δεσποινίς Τζούλια» σε μετάφραση Μαργαρίτας Μέλμπεργκ και σκηνοθεσία Θεόδωρου Εσπίριτου από 28 Απριλίου 2023 κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21:00 στο Θέατρο 104 (τηλ. 2103455020), για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων. Ερμηνεύουν: Δέσποινα Σαραφείδου, Κωνσταντίνος Σειραδάκης, Τασία Σοφιανίδου.
Η «Δεσποινίς Τζούλια», έργο γραμμένο το 1888, αποτελεί ένα μανιφέστο του νατουραλισμού, το πρώτο θεατρικό αριστούργημα του είδους, μετά την «Τερέζ Ρακέν» του Ζολά. Παραμένει, παρά τα συνεχή του ανεβάσματα, διαρκώς επίκαιρο και βαθιά προκλητικό.
Ο Στρίντμπεργκ εκθέτει τα πρόσωπα με τη χειρουργική ακρίβεια ανατόμου. «Οι χαρακτήρες», γράφει, «είναι αμφιταλαντευόμενοι, αδύναμοι, κράμα παλαιού και καινούριου, όπως αρμόζει σε σύγχρονους ανθρώπους που ζουν σε μια μεταβατική περίοδο, γοργή και αγχώδη».
Η κληρονομικότητα και το φύλο, η ταξική προέλευση αλλά και το ένστικτο της επιβίωσης –μια μεταφορά των θέσεων του Δαρβίνου για την επικράτηση του ισχυρότερου– συνιστούν τους πραγματικούς πρωταγωνιστές του δράματος πίσω από τους δύο βασικούς χαρακτήρες. Η ισχυρή έλξη και η τελική σύγκρουσή τους είναι σύγκρουση ανάμεσα στο ένστικτο της ζωής και την ενόρμηση του θανάτου – μια επιθυμία δύναμης, κατακυρίευσης και επικράτησης με κάθε κόστος.
Αν και ο Στρίντμπεργκ δηλώνει αθεϊστής, η ιστορία της Τζούλιας και του Ζαν φαίνεται πως βρίσκει το παράλληλό της στην ιστορία των πρωτοπλάστων. Εδώ ο πειρασμός δεν έχει τη μορφή φιδιού. Στη δημιουργία του, συμβάλλουν η βραδιά του μεσοκαλόκαιρου, η γιορτή του Άι-Γιάννη με τις φωτιές, το αλκοόλ, οι ξέφρενοι χοροί της Τζούλιας, το μεθυστικό άρωμα των λουλουδιών, τα έμμηνα, η επιθυμία της Τζούλιας να δοθεί στον Ζαν και η επιθυμία του Ζαν να την εκμεταλλευτεί κοινωνικά. Η συνεύρεσή τους δημιουργεί́ στους δύο αταίριαστους εραστές ένα βαθύ αίσθημα ενοχής και φόβου, που διατρέχει τον υπόλοιπο κορμό του έργου, μέχρι το τέλος.
Παράλληλες δράσεις – Συζητήσεις με το κοινό
Η παράσταση θα συνοδεύεται από παράλληλες δράσεις – εισηγήσεις ειδικών και συζητήσεις με το κοινό, σε ημερομηνίες που θα ανακοινωθούν.
Η εταιρεία θεάτρου ΕΝΑ ΣΥΝ ΕΝΑ ΙΣΟΝ ΕΝΑ (1+1=1) ιδρύθηκε το 2011, σε διεύθυνση της Δέσποινας Σαραφείδου. Παραγωγές της έχουν παρουσιαστεί στην Αθήνα και σε 30 Φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Ευρώπη, Αμερική, Ασία) και έχουν τιμηθεί με βραβεία κειμένου, παράστασης και ερμηνείας.
Η σελίδα της 1+1=1: https://www.facebook.com/enasinenaisonena
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Δεσποινίς Τζούλια
August Strindberg
Πόθος, ενοχή, τραύμα, φόβος, αγριότητα.
Μια σπουδή πάνω στα ένστικτα, την κληρονομικότητα, τον κοινωνικό προκαθορισμό.
Μια πάντα επίκαιρη παραβολή για τον πειρασμό, την άνοδο και την πτώση.
Μετάφραση: Μαργαρίτα Μέλμπεργκ
Σκηνοθεσία: Θεόδωρος Εσπίριτου
Σκηνικά – Κοστούμια: Χαρά Κονταξάκη
Σχεδιασμός φωτισμών: Γιώργος Αγιαννίτης
Μουσική: Λάμπρος Πηγούνης
Επιμέλεια κίνησης: Ίρις Νικολάου
Βοηθός σκηνοθέτη: Στεργιάνα Τζέγκα
Επιμέλεια σκηνικού αντικειμένου: Νίκος Δεντάκης
Επέμβαση στα κοστούμια: Atelier Tsiouni
Φωτογραφίες: Δημήτρης Γερακίτης
Γραφιστική επιμέλεια: Dennis Spearman
Video trailer: Στέφανος Κοσμίδης
Επικοινωνία – Δημόσιες σχέσεις: Δέσποινα Ερρίκου
Παραγωγή: 1+1=1 εταιρεία θεάτρου
Ερμηνεία: Δέσποινα Σαραφείδου, Κωνσταντίνος Σειραδάκης, Τασία Σοφιανίδου
Η παράσταση επιχορηγείται από το ΥΠ.ΠΟ.Α. για την περίοδο 2022-2023
Με την υποστήριξη της Σουηδικής Πρεσβείας στην Αθήνα
Info
Από 28 Απριλίου έως 28 Μαΐου 2023
Για 15 παραστάσεις
Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21:00
Διάρκεια: 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ: 12 ευρώ (κανονικό), 10 ευρώ (φοιτητικό, άνω των 65, ανέργων, ΑΜΕΑ, ομαδικά άνω των 6 ατόμων), 5 ευρώ (ατέλειες)
ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ: Τηλ. 210 3455020, 6951 269828 και (5μμ-10 μμ) 6931 373754
και στη VIVA: https://www.viva.gr/tickets/theater/despoinis-tzoulia-tou-august-strindberg/
Video trailer: https://youtu.be/IePQNiTXEvQ
Event στο fb: https://www.facebook.com/events/247573884318498/247573920985161
Θέατρο 104
Ευμολπιδών 41, Γκάζι, ΤΚ 11854, Αθήνα
(κοντά στο σταθμό μετρό Κεραμεικός)
https://goo.gl/maps/4u1w1a3X4nzexwkn9