CHICAGO (1926), η αρχική (πριν από το πασίγνωστο μιούζικαλ), θεατρική σάτιρα τής χαρισματικής, ηρωικής, πρωτοπόρου, καινοτόμου, ρηξικέλευθης (για την εποχή της) Maurine Dallas Watkins, τώρα στο «ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ»
Δώδεκα ηθοποιοί (έξι άντρες και έξι γυναίκες) παρελαύνουν στο ρινγκ τού πάνω ορόφου στο νεοκλασικό όπου στεγάζεται το «Αγγέλων Βήμα» [στο ισόγειο φιλοξενεί πάντα καινοτόμες εικαστικές εκθέσεις]…
Είναι δύσκολο να αποδραματοποιήσεις / αναδραματοποιήσεις ένα τόσο δημοφιλές μιούζικαλ και να γυρίσεις πίσω στο αρχικό κείμενο που το γέννησε. Η επαρκέστατη και τολμηρότατη θεατράνθρωπος Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου επέτυχε την απόλυτη επαναφορά. Επιστροφή στο πρωτότυπο. Τι πιο δελεαστικό; Καιρός πια να απεξαρτηθούμε από τις κατά καιρούς μόδες, τις αντιγραφές, τις μεταποιήσεις, τις παραποιήσεις… Καιρός να εγκαταλείψουμε διπολικές, μανιχαϊστικές, απλοποιητικές εικόνες και βροντώδεις εκκωφαντικές μουσικές. Καιρός να γυρίσουμε πίσω στον Λόγο. Να ξαναβρούμε τον απολεσθέντα «Ορθό Λόγο» γιατί το παρακάναμε με τις αποδομήσεις και το μετανεωτερικό χάος και το κοινό κουράστηκε. Ο μέσος θεατής / αναγνώστης επιθυμεί να αναβαπτιστεί στα αρχετυπικά νάματα των καθολικώς αναγνωριζομένων συμβόλων και να νιώσει αισθητική απόλαυση μέσω φιλικών κι ευπρόσιτων έργων Τέχνης.
Κάθε λογοτέχνημα / καλλιτέχνημα διαφέρει από την πραγματική ζωή ως προς την αναγκαστική υπερβολή, την απαραίτητη μεγέθυνση και την ξεκάθαρη στόχευση, που επιτρέπει στον δημιουργό να μεταδώσει το κοινωνούμενο μήνυμα. Τα νοήματα δεν χρειάζεται να είναι περίπλοκα. Δεν πρέπει να υπερβαίνουν τις αντιληπτικές ικανότητες τού κοινού. Δεν χρειάζεται υπομνηματισμός. Εντάξει με τις διακειμενικές αναφορές, τις αναφορές και λοιπά. Όλα αυτά πρέπει να είναι χωνεμένα.
Αυτό το καλογραμμένο έργο, έτσι ως ανεβαίνει ως κόμικ, graphic novel και μπρεχτική παραβολή στο ατμοσφαιρικότατο θέατρο «Αγγέλων Βήμα», απόλυτα ταιριαστό στην παρακμιακή γειτονιά, με τους αληθινούς ήρωες και τις πραγματικές ηρωίδες, που περιπατούν στα πεζοδρόμια (και καταμεσής στο οδόστρωμα) λες και βγήκαν από την «Όπερα τής πεντάρας»… αυτό το έργο, το πρωταρχικό “Chicago” ξαναζωντανεύει εκσυγχρονισμένο από μια πλειάδα εκλεκτών καλλιτεχνών με την σοφή σκηνοθετική καθοδήγηση από την μεταφράστρια-ερμηνεύτρια.
Αναδημιουργία πλήρης κι απολύτως προσβάσιμη σε άτομα με ειδικές ικανότητες, όπως είναι οι θεατές που επιλέγουν το διαφορετικό, το εξαιρετικό, το καινοφανές.
Αναδημιουργία είναι το μετείκασμα τής παράστασης σε κάθε συμμετέχοντα / σε κάθε συμμετέχουσα (είτε από σκηνής είτε από πλατείας). Αυτή είναι και η γοητεία, η μαγεία τού μοναδικού κι ανεπανάληπτου θεατρικού γεγονότος. Είναι σαν τα ατυχήματα στους δρόμους που δεν καταλαβαίνεις πώς περνάει ο Χρόνος.
Φυσικά και φαίνεται αφελές αυτό το κείμενο στο σύγχρονο απαιτητικό κοινό που έχει μάθει, έχει εξασκηθεί σε νοητικές ακροβασίες και συναισθηματικές περιπλοκές. Εδώ τα πράγματα είναι απλά, ξεκάθαρα, κρυστάλλινα, αλλά όχι και σχηματικά, χάρη στους εκλεκτούς ηθοποιούς που κεντάνε πάνω σε ένα γεωμετρικό καμβά. Σε αυτό βοηθάει κι η αναγκαστική αποστασιοποίηση που επιφέρουν τα λιτά σκηνικά και τα άκρως απαραίτητα αντικείμενα που επιτρέπει ο περιορισμένος χώρος.
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ΘΕΑΜΑ. ΜΗΝ ΤΟ ΧΑΣΕΤΕ!!! ΑΞΙΟΜΝΗΜΟΝΕΥΤΗ, ΑΛΗΣΜΟΝΗΤΗ, ΑΞΕΧΑΣΤΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ!!!
Κάτι καλό, δαιμονικό [με την καλή την έννοια] συμβαίνει στο «Αγγέλων Βήμα» («άλλοι έχουν το όνομα κι άλλοι έχουν την χάρη» – χαριτολογώ, φυσικά).
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας
https://konstantinosbouras.gr
info:
https://www.aggelonvima.com/chicago
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΤΑ VINTAGE ΠΟΥ ΑΓΑΠΑΜΕ
CHICAGO
Σάτιρα
της Maurine Dallas Watkins
Απόδοση – Σκηνοθεσία – Στήσιμο παράστασης:
Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου
Φωτογραφίες:
Νικόλας Παπουτσάκης
Επιμέλεια Κίνησης:
Νατάσσα Μπρουζιώτη
Σχεδιασμός φωτισμών:
Γιώργος Αγιαννίτης
Eπικοινωνία προβολή: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου Art Ensemble
Παίζουν (αλφαβητικά) οι:
Γωγώ Βογάσαρη, Στέφανη Ιωάννου, Μαριλένα Καβάζη,
Μάιρα Κατσαρού, Ελένη Κερολάρη, Γιώργος Κοντογιάννης, Γιώργος Κοσσυβάκης, Κωνσταντίνος Πλιάτσιος,
Μέμος Ρούσσος, Βασίλης Σαμαριτάκης,
Νίκος Στεργιώτης, Λίλη Τέγου
Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 20.00
Από 4 Δεκεμβρίου 2023
Τιμές εισιτηρίων:
16 ευρώ (γενική είσοδος),
12 ευρώ (μειωμένο),
5 ευρώ (ατέλεια)
Αγορά εισιτηρίων:
www.aggelonvima.gr,
και στο ταμείο του θεάτρου με κάρτα πιστωτική ή χρεωστική
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ-ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ:
Τηλ. 210-5242211
Το θεατρικό έργο (1926) που αποτέλεσε τη βάση για την ταινία-μιούζικαλ «Chicago» με επτά Όσκαρ, τρεις Χρυσές Σφαίρες και δύο ΒΑFΤΑ (2002), ανεβαίνει στη σκηνή του ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ, το οποίο παρουσιάζει το πλήρες κείμενό του για πρώτη φορά στην Ελλάδα και ίσως διεθνώς.
Με εργαλείο το τολμηρό και αιχμηρό της χιούμορ και την αδυσώπητη πένα της, η Maurine Dallas Watkins «χτυπά» τους θεσμούς της- θεωρητικά- δομημένης κοινωνίας της διαβόητης πόλης της ποτοαπαγόρευσης και του Αλ Καπόνε, στην οποία, στην πραγματικότητα, βασιλεύει η διαφθορά και η διαπλοκή, την ώρα που εκατομμύρια απλοί άνθρωποι κυνηγούν ασταμάτητα και με κάθε τρόπο το “Αμερικάνικο Όνειρο”.
Σικάγο των Η.Π.Α, δεκαετία του ’20. Ποτοαπαγόρευση και άτυπη «βασιλεία» του Al Capone. Μέσα σε αυτό το χάος, προκύπτει η εικοσάχρονη και κάτι Maurine Dallas Watkins, μία αξιοσημείωτη περίπτωση, η οποία δεν έχει προηγούμενο, διότι:
– όντας μοναχοπαίδι παπά και νοικοκυράς από τις Νότιες Πολιτείες, στα έντεκά της χρόνια έγραψε και παρουσίασε στην σκηνή με επιτυχία και θερμή υποδοχή του Τύπου το πρώτο της θεατρικό έργο με τίτλο «Χρυσές Καρδιές»,
– είναι λάτρις του αρχαιοελληνικού πολιτισμού και ήδη μέλος αμερικανικού σωματείου που σκοπός του, μεταξύ άλλων είναι η διάδοση της Ελληνικής γραμματείας,
– έχει ήδη περάσει με άριστες επιδόσεις από πέντε εξέχοντα πανεπιστήμια, μεταξύ των οποίων το Butler, το Radcliffe και το Harvard πραγματοποιώντας, μεταξύ άλλων και σπουδές Ελληνικών.
Τώρα, φθάνοντας στο Σικάγο, η Maurine λαχταρά να γραφτεί στο Yale Drama School (που ξεκινάει την λειτουργία του) και να γίνει συγγραφέας. Τα δίδακτρα απλησίαστα και οι πόροι που τής εξασφαλίζει το σπίτι πενιχροί. Όμως η Maurine δεν είναι από τα παιδιά που το βάζουν κάτω. Προσλαμβάνεται περίπου «με το έτσι θέλω» ως δικαστική ρεπόρτερ σε μία αρκετά σημαντική εφημερίδα, την Chicago Tribune, και ξενυχτάει σε δίκες, κυρίως δίκες για φόνους. Και μάλιστα φόνους, για τους οποίους κατηγορούνται γυναίκες! Με τον μισθό της από την εφημερίδα γράφεται, όπως ήθελε, στο Yale Drama School και με το υλικό από δύο από τις δίκες που παρακολουθεί…γράφει ένα θεατρικό έργο που είναι η διπλωματική της εργασία. Η οποία, εννοείται πως βαθμολογείται με Άριστα. Ηρωίδες του έργου της δύο νέες γυναίκες κατηγορούμενες για φόνο οι οποίες, στο έργο, παίρνουν τα ονόματα Ρόξυ και Βέλμα. Ήρωές του οι δικηγόροι που τις αθώωσαν, ενώ η Maurine είχε πεισθεί πως ήταν ένοχες, οι οποίοι, στο έργο, ενώνονται σε έναν: τον Μπίλυ Φλιν.
Το έργο ονομάστηκε στην αρχή «Παίξτε Μπάλα!» και, μετά, «CHICAGO». Και, αυτό το έργο, πλήρες με όλους τους χαρακτήρες του παρουσιάζεται φέτος στο ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ ίσως για πρώτη φορά μετά την αρχική του παρουσίαση, το 1926-27, αφού όλες οι μετέπειτα παρουσιάσεις του περιείχαν διάφορες επεμβάσεις.
Στο CHICAGO της, ως ταύρος σε υαλοπωλείο, η Maurine ορμάει πάνω στους πάντες και τα πάντα με δηλητηριώδες χιούμορ και ανελέητη κριτική, αλλά με τρόπο ανάλαφρο και «γελαστό». Στην καταιγιστική πλοκή του έργου της μπαίνουν στο παιχνίδι και «Παίζουν Μπάλα» οι πάντες: οι κατηγορούμενοι, η αστυνομία, τα δικαστήρια, οι δικηγόροι, οι δικαστές, οι δεσμοφύλακες, οι φυλακές, οι δημοσιογράφοι, τα μέσα ενημέρωσης που μετατρέπουν με το αζημίωτο ένοχους σε λαϊκά ινδάλματα, οι οργανωμένοι φιλάνθρωποι, επίσης με το αζημίωτο. Όλους αυτούς η Maurine μάς τούς δείχνει για να τούς δούμε και, μετά, μπροστά στα μάτια μας, τούς… κάνει σκόνη!
Το Χόλυγουντ, με τα άριστα αντανακλαστικά του, μυρίζεται επιτυχία και κάνει αυτό το θεατρικό έργο ταινία, ήδη την δεκαετία του 30. Επιπλέον, το Χόλυγουντ προσλαμβάνει την μικρή Maurine για να τού γράφει σενάρια. Γράφει αρκετά και με επιτυχία, ακόμη και οικονομική, σε σημείο ώστε, κάποια στιγμή, να βρεθεί εκατομμυριούχος. Μετά, γύρω στα σαράντα της, πεθαίνει ο πατέρας της. Τότε, η Μaurine γυρίζει μια για πάντα την πλάτη στο Χόλυγουντ, παίρνει την μητέρα της και αρχίζει να γυρίζει τον κόσμο. Παράλληλα, μοιράζει το σημαντικότερο μέρος της περιουσίας της στην χρηματοδότηση είκοσι πανεπιστημίων, μεταξύ των οποίων και το Princeton, ώστε να δημιουργήσουν ή να ενισχύσουν τμήματα…Ελληνικών.
Μετά τον θάνατό της, με βάση αυτό το θεατρικό έργο, γυρίζεται το μιούζικαλ CHICAGO των επτά Όσκαρ, των τριών Χρυσών Σφαιρών και των δύο BAFTA. Δεν είναι γνωστό αν η -πάντα συνειδητή Χριστιανή- Maurine θα χαιρόταν με αυτή την επιτυχία, αφού η ίδια πάντα έλεγε πως αυτό το έργο δεν το εκτιμά, γιατί λειτούργησε ως έπαινος για δύο δολοφόνους.
Σε μια τόσο αντισυμβατική γυναίκα και ένα τόσο αντισυμβατικό έργο αρμόζει μόνο μια αντισυμβατική παράσταση. Μία αντισυμβατική παράσταση, λοιπόν, ετοιμάζει το ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ υποστηριζόμενο από μια ενθουσιώδη δωδεκαμελή ομάδα ηθοποιών και την παραδίδει στο κοινό από τις 4 Δεκεμβρίου 2023.