Η Γεωργία Ράπτη ζει στην Τήνο, όπου και διατηρεί δικό της Κέντρο χορού και Τεχνών. Ως Χορογράφος, χορεύτρια, δασκάλα, με σπουδές στην αρχιτεκτονική εσωτερικών χώρων, και πολυεπίπεδες επιμορφώσεις, συνεχίζει να σπουδάζει Ελληνικό Πολιτισμό, υπηρετώντας την αγάπη της για κάθε μορφή Τέχνης.
Τα τελευταία χρόνια διοργανώνει ένα ξεχωριστό φεστιβάλ με ένα ακόμη πιο ξεχωριστό όνομα: ΕυρυΤήνια. Τι σημαίνει; Συνδυάζει την καταγωγή της Γεωργίας (από την Ευρυτανία) και το νησί που αγάπησε και αποφάσισε να μείνει: την Τήνο. Πρωταγωνιστές η ίδια Τέχνη και η φύση. Με αφορμή το φετινό φεστιβάλ, του οποίου το πρόγραμμα λόγω συνθηκών δεν έχει διαμορφωθεί ακόμη, μιλήσαμε μαζί της για πολλά. Τόσο για την ίδια και το φεστιβάλ, αλλά και για την επαρχία και τις ευκαιρίες επαφής με πολιτιστικά ερεθίσματα, τη νέα κατάσταση και καθημερινότητα που αναδύεται στη μετά κορωνοϊό εποχή, πάντα σε μία βάση: Ότι και οι δύο δεν ζούμε ολοκληρωμένα χωρίς Τέχνη.
-
Η Ιδέα
Τα ΕυρυΤήνια χτίζονταν στο μυαλό μου πολύ καιρό πριν την υλοποίηση τους. Οι δύο λατρεμένοι μου τόποι, η Ευρυτανία και η Τήνος – αντίστοιχα, τόποι καταγωγής και διαμονής μου εδώ και 16 χρόνια – ήταν η πηγή έμπνευσης. Οι καλοκαιρινές διακοπές των παιδικών μου χρόνων στον Προυσό Ευρυτανίας έκτισαν μια απίστευτη βιβλιοθήκη μνήμης. Από την άλλη, η Τήνος έμελλε να γίνει ο τόπος της καλλιτεχνικής μου δημιουργίας. Από το 2005 – χρονιά έναρξης στα πολιτιστικά δρώμενα του Νησιού για εμένα – μέχρι σήμερα, δεν έχω σταματήσει να δημιουργώ και να ονειρεύομαι.
Ο Χορός ωστόσο με απορρόφησε ολοκληρωτικά σε όλα τα επίπεδα, χορογραφικά-παιδαγωγικά-ερευνητικά. Αρωγός μου σε αυτό το μονοπάτι υπήρξαν οι σπουδές και οι μνήμες. Η δια βίου μάθηση ως προσωπική στάση ζωής άνοιξαν και συνεχίζουν να ανοίγουν το δημιουργικό μου πεδίο. Τα ΕυρυΤήνια ξεκίνησαν το 2017, όπου και συστήθηκαν στο κοινό της Τήνου, ενώ από το 2018 ξεκίνησαν να πραγματοποιούνται και στους δυο τόπους.
Φωτό ΕυρυΤήνια 2018: «Μια βαλίτσα αγκαλιά» 2018 Προυσός Ευρυτανίας»
-
Η φιλοσοφία και οι δράσεις.
Τα ΕυρυΤήνια έχουν πρωτίστως συναισθηματικό υπόβαθρο. Ωστόσο, ο πεζογραφικός χαρακτήρας του Φεστιβάλ στοχεύει στη μετατροπή εικόνων μέσα από την αξιοποίηση του φυσικού κάλους (Ευρυτανίας και Τήνου) καθώς και τη συνεργασία τεχνών και επιστημών, με το Χορό στη θέση του μαέστρου να θέλει να φέρει στο φως κάθε επιστημονική και εκφραστική αξία της μουσικής, των εικαστικών, του λόγου. Πεδία ιστορικά, κοινωνιολογικά, ιατρικά κ.ά. συνδέονται με τα καλλιτεχνικά μέσα από έναν ειλικρινή διάλογο, αναζήτησης-μελέτης και δημιουργίας, δημιουργών και κοινού.
Κάθε χρόνο επιλέγεται ένας θεματικός άξονας πάνω στον οποίο κτίζονται οι δράσεις του φεστιβάλ. Το 2018 ο θεματικός άξονας ήταν η Μετανάστευση, ενώ το 2019 και το 2020 τα «ΕυρυΤήνια» έχουν ως Θέμα τους τη Γυναίκα από την αρχαιότητα έως σήμερα και ό,τι είναι γένους Θηλυκού. Εκθέσεις, ομιλίες, προβολές ταινιών, χορευτικές παραστάσεις, το δημιουργικό «Χόρευμα μετά περιπάτου», είναι μέρος των δράσεις του Φεστιβάλ, που αναδύονται μέσα από δημιουργικές συνεργασίες, Καλλιτεχνών, Φορέων και των Τοπικών Κοινωνιών των δύο Τόπων
Παράλληλα, το Φεστιβάλ απλώνεται και τη χειμερινή περίοδο με «Τα ΕυρυΤήνια πάνε Σχολείο». Διακριτικά και με ουσία, ξεκίνησαν από το 2018, ενώ οι «Χορευτικές Αμφικτιονίες», ένα Φεστιβάλ μέσα σε ένα Φεστιβάλ, ξεκίνησαν το 2019, συμπληρώνοντας έτσι το όραμα των «ΕυρυΤηνίων». Συνεπώς η Ευρυτανία και η Τήνος πρωταγωνιστούν. Από την άλλη η Αθήνα ως κομβικό σημείο επαφής από και προς τους δύο τόπους, λειτουργεί μεταφορικά και ουσιαστικά ως σημείο αναφοράς και ενημέρωσης του κοινού σχετικά, με τα «ΕυρυΤήνια».
Η πανδημία υποχρέωσε και εμάς να διαμορφώσουμε τις δράσεις μας, καλύτερα να πω τον τρόπο και τις περιόδους που θα λάβουν πραγματοποιηθούν. Κάποιες θα μεταφερθούν μέσα στο 2020, ενώ κάποιες άλλες θα μετακυλήσουν στο 2021.
Φωτό ΕυρυΤήνια 2018: «Χόρευμα μετά Περιπάτου 2018 Κεφαλόβρυσο Ευρυτανίας»
-
Η Τέχνη στα χρόνια της πανδημίας και η τουριστική δραστηριότητα
Η καλλιτεχνική επιστροφή μετά τη πανδημία κάθε άλλο παρά εύκολη μπορεί να χαρακτηριστεί. Ορθώθηκαν τείχη και πολλές φορές νιώθουμε να παλεύουμε με τη Λερναία Ύδρα. Η ψυχολογία μας ακροβατεί, ωστόσο η δημιουργική μας ανάγκη υπερισχύει κόντρα στη κατήφεια, την αγωνία, την ανασφάλεια και το φόβο που έχει δημιουργηθεί.
Τα νέα δεδομένα φυσικά θέτουν και νέες βάσεις, που δημιουργούν μία όχι και τόσο ευέλικτη συνθήκη. Ωστόσο, όλοι όσοι πιστεύουμε και δουλεύουμε για το «Φεστιβάλ των ΕυρυΤηνίων», προσπαθούμε να το προσαρμόσουμε μέσα από τις νέες αυτές συνθήκες, τηρώντας τους κανόνες και αξιοποιώντας όλα τα εναλλακτικά μέσα επικοινωνίας με το κοινό, όπως π.χ. τη τεχνολογία. Όσο για την τουριστική πραγματικότητα είναι ζοφερή. Ο κλάδος, εργαζόμενοι και εργοδότες, έχει υποστεί ζημιές. Αυτό ως κάτοικος ενός τουριστικού τόπου, αφουγκράζομαι άμεσα τη κατάσταση. Εύχομαι ο τελικός απολογισμός να έχει τις δυνατόν λιγότερες απώλειες.
Φωτό ΕυρυΤήνια 2019: «Χόρευμα μετά Περιπάτου 2019 Προυσός Ευρυτανίας»
-
Καλλιτεχνικά ερεθίσματα σε τόπους εκτός Αθήνας και ο ρόλος του Φεστιβάλ σε αυτό
Αυτό το θέμα, για εμένα, έχει μία σύνθετη προσέγγιση. Δε θα βάλω όλες τις συνισταμένες επί χάρτου και θα επικεντρωθώ στις γεωγραφικές δυσκολίες που έχει η κάθε περιφέρεια αφήνοντας ηθελημένα τις παθογένειες έξω. Η Νησιωτική Ελλάδα, τουλάχιστον στο μεγαλύτερο μέρος της, δεν δύναται να έχει τα πολιτιστικά ερεθίσματα της Πρωτεύουσας.
Οι υποδομές κλειστών χώρων είναι ελλιπείς ή και ανύπαρκτες. Έτσι δε μπορούν να φιλοξενηθούν ή να παραχθούν με ευκολία παραστάσεις. Επιπλέον, ο χειμώνας είναι μία περίοδος επίφοβη για οποιονδήποτε προγραμματισμό και τέλος το κοινό είναι περιορισμένο. Έτσι, τα νησιά μοιάζουν σα μία σειρά παραστάσεων συγκεκριμένης χρονικής περιόδου(καλοκαιρινής),που μετά το πέρας τους τα φώτα σβήνουν μέχρι την επόμενη χρονιά.
Μικρές οάσεις και φωτεινοί φάροι υπάρχουν. Υπάρχει όμως και ένα αλλά… Ίσως και παραπάνω από ένα. Η περιφέρεια λειτουργεί σε μεγάλο βαθμό μέσα από δύο ταχύτητες. Μία κοινή συνιστάμενη Ευρυτανίας και Τήνου είναι η αραιή κατοίκηση τους, τα πολλά χωριά και οι μεγάλες αποστάσεις. Αυτή η συνισταμένη είναι και η μεγάλη πρόκληση των ΕυρυΤηνίων, να ταξιδέψουν στα χωριά των δύο τόπων μέσα από τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ, θέτοντας το δικό τους λιθαράκι στην πολιτιστική ανάταση τους. Εξ’ αρχής, αναμείχθηκαν με την τοπική κοινωνία. Όπως είπε ο Πλούταρχος ο χορός αποτελείται από τρία μέρη βήματα-Θέση –έκφραση, έτσι και τα ΕυρυΤήνια κάνουν χρόνο με το χρόνο τα βήματα τους, εκφράζονται μέσα από τις θέσεις τους.
Πληροφορίες για το φεστιβάλ: evrytinia@gmail.com ή raptig@yahoo.gr instagram:Evrytinia FB:Tinos Section Cid –Unesco
Φωτό «:ΕυρυΤήνια 2019» Η πέτρα που Χορεύει στο μουσείο Κώστα Τσόκλη στη Τήνο.