Όσο περνάνε τα χρόνια γίνεται όλο και περισσότερο αντιληπτό το περιβαλλοντικό πρόβλημα του πλανήτη Γη. Μελέτες, έρευνες, άρθρα κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, αλλά και μέσα στην καθημερινότητα οι αλλαγές είναι πλέον εμφανής.
Οι εποχές έχουν μπερδευτεί, ακραία καιρικά φαινόμενα, απότομες αλλαγές. Η φύση από μόνη της δεν νομίζω να περνάει κρίση μέσης ηλικίας. Οι άνθρωποι την γεράσαμε απότομα. Οι ευθύνες βαραίνουν με διαφορετικό τρόπο εργοστάσια, πολυεθνικές και απλό κόσμο αλλά σίγουρα αν κοιτάξουμε καλά μέσα μας και γύρω μας θα δούμε ότι κάπου και εμείς την χάσαμε την μπάλα. Υπερκαταναλωτικά όντα που διψάμε για ευκολία και συνεχώς καινούριες υλικές περιπέτειες. Με δεδομένη λοιπόν την επερχόμενη «χρεωκοπία» του πλανήτη απ’ όπου κι αν προέρχεται, υπάρχει η ανάγκη να τα βάλουμε λίγο κάτω και να επαναπροσδιορίσουμε κάποιες συμπεριφορές μας.
Μαγαζιά όπως το YOKI, βοηθάνε σε αυτόν τον σκοπό. Έχοντας βάλει μπροστά την οικολογία και την λογική του reusable, προβάλουν ένα διαφορετικό τρόπο ζωής και μας τον προτείνουν λόγω και πράξει μέσα από τα προϊόντα τους. Η αισθητική, η λειτουργικότητα και η οικολογία συνδυάζονται και δίνουν λύσεις που ίσως να μην είχαμε καν σκεφτεί ότι θα μπορούσαμε να έχουμε.
Μιλήσαμε με τον Γιώργο Σφακιανόπουλο, ιδιοκτήτη του YOKI στην Κυψέλη για να μας λύσει απορίες εφ’ όλης της ύλης.
Πώς ξεκίνησε η επιχείρησή σας;
Το 2010, μέσα στην κρίση -αν και παράτολμο- αποφάσισα να κάνω τη δική μου επιχείρηση και ως γραφίστας να τυπώνω τα δικά μου σχέδια αλλά και άλλων καλλιτεχνών, σε οικολογικά t-shirts από οργανικό βαμβάκι με οικολογικά μελάνια. Στόχος μου ήταν τότε, η συνύπαρξη κάθε μορφής τέχνης με στόχο τη δημιουργία. Φωτογραφία, γραφιστική, ζωγραφική, βιομηχανικό και αρχιτεκτονικό σχέδιο ήταν μερικές εκφράσεις τέχνης που συναντιόντουσαν, προβάλλονταν και επικοινωνούνταν μέσα από τη δουλειά μου. Αργότερα οι οικολογικές όσο και πρωτοποριακές ανησυχίες της συζύγου μου, Nina, με οδήγησαν στη δημιουργία ηλεκτρονικού και φυσικού καταστήματος με οικολογικά και επαναχρησιμοποιήσιμα προϊόντα και στην απόκτηση της αντιπροσωπείας της KeepCup και της Made Sustained.
Τι προϊόντα θα βρει κανείς στο κατάστημά σας;
Θα βρει προϊόντα επαναχρησιμοποίησης, ποτήρια καφέ, μπουκάλια νερού, αλλά και οικολογικά προϊόντα ομορφιάς, για το παιδί, για το σπίτι καθώς και οικολογικά t-shirts και τσάντες, όλα από οικολογικά υλικά.
Ποια είναι η φιλοσοφία σας;
Φιλοσοφία του Yoki από την αρχή της δημιουργίας του ήταν και είναι η προστασία του περιβάλλοντος γι’ αυτό παρέχουμε στους πελάτες μας προϊόντα καθημερινής χρήσης φιλικά προς το περιβάλλον που την ίδια στιγμή ωστόσο διαθέτουν εντυπωσιακό design και υψηλή ποιότητα και λειτουργικότητα. Φροντίζουμε επίσης για την υγεία μας και γι’ αυτό όλα τα προϊόντα που σας διαθέτουμε δεν έχουν τοξικά υλικά. Στόχος μας είναι να προσελκύσουμε όλο και περισσότερους ανθρώπους να συμμετάσχουν στην επαναχρησιμοποίηση ώστε με αυτό τον τρόπο όλοι μαζί να μειώσουμε τους τόνους από απόβλητα που συσσωρεύονται στον πλανήτη χωρίς λόγο και αιτία.
Πώς ορίζεται ένα προϊόν ως reusable;
Ένα προϊόν είναι reusable (επαναχρησιμοποιούμενο) όταν κάποιος το χρησιμοποιεί όσες περισσότερες φορές γίνεται, για όσο μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Aυτό σημαίνει πως μπορεί κάποιος για παράδειγμα να χρησιμοποιήσει ακόμα και ένα γυάλινο βαζάκι μαρμελάδας για να βάζει τον καφέ του προκειμένου να μην χρησιμοποιήσει και πετάξει στα σκουπίδια ένα πλαστικό ποτήρι μιας χρήσης.
Πώς είναι να έχεις μαγαζί στην Κυψέλη;
Η Κυψέλη -πέρα από τα προβλήματά της- ήταν και εξακολουθεί να είναι η καρδιά της Αθήνας. Μετά από μια περίοδο παρακμής βλέπουμε πως η Κυψέλη επανακτά το εναλλακτικό και προοδευτικό της χρώμα και τα μαγαζιά που ανοίγουν το ένα μετά το άλλο το πιστοποιεί. Για εμένα προσωπικά το να έχω μαγαζί στην Κυψέλη είναι μια… πολύχρωμη περιπέτεια. Αν ήταν τίτλος βιβλίου θα έβαζα: Ο γύρος του κόσμου σε μια συνοικία!
Ποια είναι η ανταπόκριση του κόσμου της Κυψέλης στην προσπάθειά σας, τόσο από την πλευρά των επιχειρήσεων όσο και του κόσμου;
Τόσο από τον κόσμο όσο και από τις γύρω από τις επιχειρήσεις έχουμε λάβει πολλή αγάπη και στήριξη χωρίς αυτό να σημαίνει πως η κατάσταση δεν έχει κι άλλα περιθώρια βελτίωσης.
Είναι στόχος για ένα εμπορικό μαγαζί να έρχεται κόσμος από άλλες γειτονιές για να το επισκεφτεί;
Εννοείται… Και πιστεύουμε πως εμείς το έχουμε καταφέρει σε μεγάλο βαθμό μέσα από τις ενέργειες που κάνουμε αλλά και λόγω του ηλεκτρονικού μας καταστήματος yoki.gr.
Πολλοί λένε ότι για να παραχθούν όλα αυτά τα οικολογικά προϊόντα χρειάζεται τόση σπατάλη ενέργειας που τελικά δεν γλιτώνουμε κάτι. Τι απαντάς σε αυτό;
Προσωπικά πιστεύω πως πολλοί μπορούν να βρουν πολλές δικαιολογίες, βάσιμες και μη, ώστε να μην αλλάξουν τον τρόπο ζωής τους.
Τα μεγάλα εργοστάσια, οι πολυεθνικές κλπ, κάνουν τόση ζημιά στο περιβάλλον χωρίς να τα ελέγχει κανείς. Αν δεν αλλάξει κάτι σχετικά με αυτό, πιστεύετε ότι ο κόσμος μπορεί να σώσει κάτι αν ξεκινήσει να έχει οικολογική συμπεριφορά; Μπορεί να αντισταθμίσει δηλαδή την κατάσταση;
Πράγματι, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως κι εμείς δεν πρέπει να αλλάξουμε συμπεριφορά. Εξάλλου στο Υοκι πιστεύουμε πως οι μικρές αλλαγές κάθε μέρα μπορούν να κάνουν τις μεγάλες διαφορές.
Η νομοθεσία πόσο βοηθάει στην προστασία του περιβάλλοντος και κατά πόσο προτρέπει επιχειρήσεις και ανθρώπους να αρχίσουν να υιοθετούν οικολογικές πρακτικές;
Σήμερα όλο και περισσότερο σ’ όλο τον κόσμο παίρνονται οικολογικά μέτρα. Πρόσφατα και στην Ελλάδα (πάντα αργοπορημένα) αρχίζουν να νομοθετούνται «πράσινα» μέτρα όπως για παράδειγμα η κατάργηση των πλαστικών ποτηριών μιας χρήσης από τις 5 Ιουλίου και εξής. Όπου δεν πίπτει λόγος πίπτει… νόμος! Απ’ ό,τι φαίνεται μόνο μ’ αυτόν τον τρόπο καταλαβαίνουμε. Βέβαια καλό είναι το βάρος των νόμων να μην πέφτει μόνο στους πολίτες, αλλά πρώτα απ’ όλα να εφαρμόζονται από τα κράτη και τις μεγάλες εταιρείες.
Από την δική σου εμπειρία, πόσο «ανοιχτά» είναι τα καταστήματα στην αλλαγή της πολιτικής τους σε σχέση με το περιβάλλον και τα προϊόντα που χρησιμοποιούν;
Η περιβαλλοντολογική συνείδηση πιστεύω πως στην Ελλάδα είναι ακόμα στην αρχή της και γι’ αυτό οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων δεν είναι και τόσο πρόθυμοι να συμμορφωθούν. Χρειάζεται να γίνουν μεγάλες καμπάνιες για να ενημερωθούν όλοι οι πολίτες. Αν δεν υπάρξει η κατάλληλη παιδεία δεν μπορούμε να έχουμε… θεαματικά αποτελέσματα.
Από την πλευρά του απλού καταναλωτή τι feedback έχεις;
Aν δεν εννοείς εμένα προσωπικά ως καταναλωτή, οι δικοί μου πελάτες τείνουν προς το καλύτερο.
Τι λες σε όσους βαριούνται να πλένουν το ποτήρι τους και να το παίρνουν ξανά μαζί τους;
Θα έλεγα ό,τι και σ’ αυτούς που επειδή βαριούνται να ανοίξουν τον κάδο σκουπιδιών, πετάνε τα σκουπίδια τους απ’ έξω!
Πιστεύεις ότι ο σύγχρονος τρόπος ζωής παίζει ρόλο για την κατάσταση στην οποία έχει φτάσει ο πλανήτης;
Σίγουρα μιας και ο σύγχρονος τρόπος ζωής επιβάλλει την υπερκατανάλωση και γι’ αυτό θεωρώ πως όλοι μας πρέπει να αντισταθούμε!
Για να μπορέσουμε να σώσουμε κάτι, μήπως θα έπρεπε να στρέψουμε λίγο το βλέμμα μας και προς το παρελθόν όπου τα πράγματα λειτουργούσαν λίγο πιο απλά;
Συμφωνώ, προσωπικά πιστεύω πως μπορούμε να πάμε με επιτυχία μπροστά παίρνοντας όμως τα απλά και καλά παραδείγματα από το παρελθόν. Για παράδειγμα, ποιος δεν θυμάται τον καφετζή της γειτονιάς που μας έφερνε τον καφέ μας στο μαγαζί ή στο γραφείο; Τότε μας έφερνε τον καφέ μας σε γυάλινο ποτήρι, το οποίο αργότερα ερχόταν και το έπαιρνε πίσω. Σήμερα, στο εξωτερικό και συγκεκριμένα η KeepCup προσπαθεί να φέρει πίσω αυτή την… αγαπημένη συνήθεια με το exchange program που εφαρμόζει. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα επαναχρησιμοποίησης με καταστήματα καφέ που συμμετέχουν σ’ αυτό. Ο καταναλωτής αγοράζει ένα ποτήρι και κάθε φορά που παραγγέλνει το κατάστημα του παίρνει το λερωμένο ποτήρι του και του αφήνει ένα άλλο. Βέβαια για να εφαρμοστεί κάτι τέτοιο θα πρέπει πρώτοι απ’ όλους να συμμετέχουν οι επιχειρήσεις καφεστίασης και να συνειδητοποιήσουν πως η συμμετοχή τους δεν ωφελεί μόνο το περιβάλλον (με την κατάργηση των πλαστικών ποτηριών μιας χρήσης) αλλά ωφελεί οικονομικά και τους ίδιους αφού τους απαλλάσσει από τα έξοδα αναλώσιμων. Πρόκειται δηλαδή για ένα κατεξοχήν ανταποδοτικό πρόγραμμα που κερδίζουν όλοι! Οι ιδιοκτήτες καφεστίασης κερδίζουν τα έξοδα από τα αναλώσιμα (αφού δεν πληρώνουν για ποτήρια μιας χρήσης), οι καταναλωτές που συμμετέχουν κερδίζουν μια μικρή έκπτωση (αφού χρησιμοποιούν το δικό τους ποτήρι) και τελικά κερδίζει και το περιβάλλον (αφού δεν πετιούνται τόνοι από πλαστικό)! Απλώς φανταστείτε έναν άνθρωπο που παραγγέλνει στο γραφείο ή στο κατάστημά του δύο καφέδες την ημέρα, σ’ ένα μήνα έχει αναλώσει 40 ποτήρια, σ’ ένα χρόνο 480 κτλ. Αν τώρα φανταστείτε πόσους πελάτες έχει η καφετέρια… καταλαβαίνετε ότι τα νούμερα ποτηριών μιας χρήσης εκτοξεύονται!!!
Μήπως πέρα από τις πρακτικές και τους τρόπους διαχείρισης, πρέπει να αλλάξει και ο ίδιος ο τρόπος που καταναλώνουμε;
Σαφώς. Θα πρέπει να καταναλώνουμε επί της ουσίας και όχι απλά για να …υπάρχουμε!
Πολλοί επίσης λένε ότι όλο αυτό με τα οικολογικά προϊόντα είναι μία μόδα που στην ουσία δημιουργεί μία καινούρια μπίζνα μέσα στα πλαίσια κίνησης της αγοράς. Ποια η άποψή σου;
Ναι, είναι μια μόδα για όσους την ακολουθούν χωρίς να το πιστεύουν, για τους υπόλοιπους όμως είναι πραγματικά τρόπος ζωής που βοηθάει στο να αφήσουμε έναν πλανήτη και στις επόμενες γενιές.
Βλέπεις διαφορά από χρόνο σε χρόνο στην ευαισθητοποίηση του κόσμου γύρω από τα οικολογικά ζητήματα;
Ναι βλέπω γιατί λόγω επαγγέλματος συναναστρέφομαι όλο και με περισσότερο κόσμο που έχει περιβαλλοντολογικές ανησυχίες.
Με λίγες λέξεις, το YOKI σημαίνει…
Το ΥΟΚΙ στα ιαπωνικά σημαίνει προσδοκίες και αυτό που μπορούμε να σας βεβαιώσουμε είναι πως οι δικές μας είναι οικολογικές και βιώσιμες!
Hightlight! Το ΥΟΚΙ είναι αποκλειστικός αντιπρόσωπος της εταιρείας KeepCup και της Made Sustained για Ελλάδα και Κύπρο. Στο e-shop του θα βρεις από ρούχα μέχρι προϊόντα για το σπίτι και προφανώς πανέμορφα, παιχνιδιάρικα, χρωματιστά και reusable ποτήρια και μπουκάλια για να διαλέξεις αυτό που σου ταιριάζει περισσότερο.
Κεφαλληνίας 7, Κυψέλη, Αθήνα
T: 21 5215 6626
FB: @yoki.gr
IG: @yoki_eco
e-shop: yoki.gr