Στη ζωή, όλα από κάπου αρχίζουν. Και, συνήθως, το πρώτο βήμα λειτουργεί ως θεμέλιο. Στην ενότητα αυτή, παρουσιάζονται ιστορίες ανθρώπων που δημιούργησαν την επιχείρηση που ονειρεύτηκαν. Σκοπός είναι να γνωρίσουμε καλύτερα μερικές από τις ποιοτικές προσπάθειες στην πόλη αλλά και να δούμε πως τίποτα δεν είναι ανέφικτο αν το πιστέψουμε. Γιατί, τελικά, το μόνο που χρειάζονται καμιά φορά τα όνειρα, ίσως να είναι.. λίγη παραπάνω έμπνευση!
Η Ecolife είναι μία ελληνική value for money εταιρεία η οποία εξειδικεύεται σε ποιοτικά προϊόντα κατάλληλα προς επαναχρησιμοποίηση –όπως είναι τα θερμός νερού, θερμός για καφέ και φαγητοδοχεία. Δηλαδή, για όλα αυτά που χρειαζόμαστε να έχουμε καθημερινά στη δουλειά, στο σχολείο, αλλά και στη βόλτα, την εκδρομή ή τις διακοπές μας. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται λιγότερη χρήση πλαστικών μιας χρήσης, γεγονός που ωφελεί τόσο τον άνθρωπο όσο και το περιβάλλον. Για την κατασκευή όλων των προϊόντων χρησιμοποιούνται υλικά ελεγμένα και χωρίς τοξικές ουσίες, ενώ η συλλογή διαχωρίζεται σε βρεφικά-παιδικά και ενηλίκων. Η Γκέλλυ Κακαβά έχει κάθε λόγο να αισθάνεται υπερήφανη για τη δημιουργία μιας τέτοιας εταιρείας, η οποία στήθηκε με πολλή δουλειά, σεβασμό, όραμα και αγάπη. Στη συνέντευξη που μου παραχώρησε για την ενότητα “Success Stories” στο street press περιοδικό «Η πόλη ζει», εξηγεί όλη την ιστορία και το ταξίδι της Eco Life.
Γκέλλυ, πώς προέκυψε η ιδέα για να δημιουργήσεις την ECO LIFE;
Δεν θα ξεχάσω ποτέ το πώς ήμουν όταν μου ήρθε η ιδέα. Μόλις είχα παραιτηθεί από τη διαφημιστική εταιρεία που δούλευα. Από μικρή ήθελα να ασχοληθώ με τη διαφήμιση, άλλωστε διαφήμιση και μάρκετινγκ έχω σπουδάσει. Τη δουλειά μου την αγαπούσα πάρα πολύ. Όμως το στοιχείο του ανταγωνισμού που επικρατούσε δεν το σήκωνε η ιδιοσυγκρασία μου. Παραιτήθηκα μετά από πέντε έξι χρόνια με πολύ βαριά καρδιά και άρχισα να σκέφτομαι ότι πρέπει να αλλάξω τελείως επαγγελματική ρότα στη ζωή.
Αυτή η ανάγκη για ριζική αλλαγή τι συναισθήματα σου δημιούργησε;
Ένιωθα μεγάλη ανασφάλεια. Αλλά έρχεται η στιγμή που συνειδητοποιείς ότι δεν ταιριάζεις σε έναν χώρο. Εγώ το μόνο που ήθελα ήταν να δημιουργώ και να περνάω όμορφα μέσα στη δουλειά μου – κάτι το οποίο δεν συνέβαινε. Έστελνα βιογραφικά, αλλά χωρίς χαρά. Από την άλλη, μεγάλωσα σε μια οικογένεια ελευθέρων επαγγελματιών, το οποίο σημαίνει ότι αυτές τις προκλήσεις τις έχουμε αντιμετωπίσει ως οικογένεια πολλές φορές. Δηλαδή, την ανασφάλεια του ελεύθερου επαγγελματία. Ήξερα, λοιπόν, ότι μπορώ να συζητήσω με την οικογένειά μου το θέμα της μεγάλης αλλαγής.
Ποιά είναι η συνέχεια;
Μια μέρα έρχεται ο πατέρας μου με ένα θερμός. Μόλις είχε επιστρέψει από μία έκθεση. Και απλά έτυχε από την συγκεκριμένη έκθεση να έχει επισκεφτεί ένα περίπτερο μίας αμερικανικής εταιρείας, η οποία είχε αρχίσει να δραστηριοποιείται στο χώρο αυτό και είχε τα θερμός με το φίλτρο. Ο πατέρας μου το βρήκε πρωτοποριακό αυτό το προϊόν. Αυτό συνέβη την άνοιξη του μακρινού 2011. Τότε δεν υπήρχε καθόλου η φιλοσοφία αυτή που έχουμε σήμερα –δηλαδή ότι μπορούμε να έχουμε ένα θερμός και να το επαναχρησιμοποιούμε. Εκείνη τη στιγμή, μου άναψε ένα λαμπάκι μες στο κεφάλι, και είπα: «Γιατί να μην κάνουμε κάτι τέτοιο κι εμείς αφού δεν υπάρχει αντίστοιχη εταιρεία ελληνική;». Σκέφτηκα ότι δεν έχω να χάσω κάτι, θα δω τι πόρτες μπορώ να χτυπήσω, τι δυνατότητες μου δίνονται για να ξεκινήσω μια εταιρεία αντίστοιχη και όλο αυτό να το κάνω εμπορικά μια δική μου εταιρεία.
Πώς πέρασες από την ιδέα στην πράξη;
Συμβουλεύτηκα τον πατέρα μου πάνω σε αυτό, μιας και ασχολείται πολλά χρόνια με το εμπορικό κομμάτι, και άρχισα να ψάχνω στο ίντερνετ προμηθευτές. Εκτός από την Κίνα, δεν υπήρχε κάποια άλλη χώρα. Έτσι, τον Ιούνιο του ίδιου χρόνου αποφασίζουμε μαζί να κάνουμε το πρώτο ταξίδι στην Κίνα, για να βρούμε προμηθευτές που να τηρούν όλα τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Στην Κίνα οι αποστάσεις είναι τεράστιες. Δηλαδή, δεν είναι ότι έχω βρει τρεις προμηθευτές και θα κάνω τρία ραντεβού σε μια μέρα.
Δηλαδή, ξεκίνησες από το τέλος; Από το θέμα της παραγωγής.
Ναι, γιατί ήθελα να είμαι σίγουρη ότι θα βρω τα υλικά και τον κατασκευαστή που ήθελα, γιατί είχα ήδη σκεφτεί και ονειρευτεί το πώς ήθελα να είναι το προϊόν. Δηλαδή, έλεγα ότι θέλω ένα μπουκάλι το οποίο θα είναι έτσι, θα έχει αυτές τις προδιαγραφές.
Τελικά, από αυτό το ταξίδι στην Κίνα προέκυψε συνεργασία με κατασκευαστή;
Ναι, βρήκαμε κατασκευαστή. Και αφού γυρίσαμε πίσω σχεδιάσαμε το λογότυπο, βρήκαμε χρώματα και κάναμε το design των μπουκαλιών σε συνεργασία με γραφίστα. Στείλαμε τα σχέδια στην Κίνα και παραγγείλαμε τα πρώτα δείγματα. Στην αρχή είχαμε μόνο τρεις τέσσερις κωδικούς.
Το επόμενο βήμα ποιό ήταν;
Είπαμε «Πάμε!». Ανακοίνωσα στην οικογένειά μου ότι εγώ το αποφάσισα και ότι θέλω να κάνω αυτό το βήμα. Ξεκίνησα την έναρξη της εταιρείας και άρχισα να ψάχνω πελατολόγιο. Door to door και χωρίς να έχω κλείσει ραντεβού! Ουσιαστικά, έψαχνα να βρω και να δω από κοντά χώρους στους οποίους να ταιριάζει το προϊόν. Πολύ περπάτημα και πολλά χιλιόμετρα με το αυτοκίνητο. Δηλαδή, θυμάμαι ότι ξεκινούσα πολύ νωρίς από το σπίτι μου, ώστε να βρίσκομαι στα καταστήματα από τις εννιά το πρωί που ανοίγανε, και γυρνούσα μετά τις εννιάμισι-δέκα το βράδυ. Στην αρχή τα έκανα όλα εγώ, δεν είχα υπαλλήλους. Από τα γραμματειακά, την τιμολόγηση και το e-shop, μέχρι και τις παραδόσεις χονδρικής.
Πώς σε υποδέχονταν στην αρχή;
Στην αρχή ήταν δύσκολα, μια κοπέλα με μια τσάντα και κάποια δείγματα μέσα, με ένα προϊόν που ήταν σχετικά άγνωστο στον κόσμο. Ουσιαστικά, η αντιμετώπιση ήταν «Τι είναι αυτό τώρα που έρχεσαι να μου πουλήσεις; Γιατί να το αγοράσω;». Οι πρώτοι χώροι που μάς αγκάλιασαν ήταν χώροι με υγιεινές τροφές και βιολογικά προϊόντα, χώροι με αθλητικά είδη, ποδήλατα, φαρμακεία κ.ά. Τα βιβλιοχαρτοπωλεία ήρθαν πιο μετά, γιατί εμείς αναπτύξαμε το παιδικό κομμάτι στην πορεία.
Τι θυμάσαι από εκείνες τις πρώτες μέρες;
Ότι το αγκάλιασα με πάρα πολύ αγάπη. Καταρχάς, ήταν τόσο μεγάλη η θέλησή μου να κάνω κάτι που θα μου αρέσει. Ήταν πρωτοποριακό –που πάντα μου άρεσαν οι πρωτοποριακές ιδέες– και, ταυτόχρονα, βρήκα πολύ δημιουργικό πεδίο επάνω σε αυτό. Όταν άρχισα να κλείνω πελάτες ένιωθα εκπληκτικά, γιατί είδα ότι τελικά δεν πρέπει να το βάζεις κάτω. Δηλαδή, το μήνυμα είναι ότι δεν το βάζουμε ποτέ κάτω. Αν έχουμε ένα όραμα δεν το αφήνουμε. Δεν σκέφτηκα να τα παρατήσω σε καμία περίπτωση παρά τις δυσκολίες που ήρθαν στην πορεία. Μην ξεχνάς πως μπήκα σε έναν κλάδο που δεν τον ήξερα -στον κλάδο των πωλήσεων. Πέρα από το δημιουργικό κομμάτι της δουλειάς, έπρεπε να αντιμετωπίσω και τα υπόλοιπα.
Τώρα πια έχεις υπαλλήλους ε;
Ναι! Και μ’ αρέσει το κλίμα που όλοι μαζί έχουμε φτιάξει. Γενικότερα, το κλίμα στο γραφείο είναι πολύ χαλαρό αλλά βγαίνει κάτι πολύ δημιουργικό από όλο αυτό. Βέβαια, υπάρχουν και μέρες που έχουμε πολλή δουλειά και δεν υπάρχει χρόνος για χαλαρότητα. Και να πω ότι είναι μεγάλη ευτυχία κι ευλογία οι συνεργάτες μου στο γραφείο, τους οποίους και τους επέλεξα πάρα πολύ προσεκτικά. Προσπαθώ να είμαι όσο πιο καλή εργοδότρια μπορώ.
Οπότε σιγά σιγά περνάς στη φάση της επιτυχίας και της αναγνώρισης.
Μετά την πρώτη τετραετία, μάς ήρθε ουσιαστικά η πρώτη μεγάλη δουλειά από μεγάλη αλυσίδα café, η οποία μάς χτύπησε την πόρτα. Μετά από αυτό, το προϊόν πήρε ραγδαία αναγνωρισιμότητα. Συν την παράλληλη δουλειά που γινόταν από τις εκθέσεις που συμμετείχαμε συνεχώς, από τους πελάτες που αναπτύσσονταν, από το προϊόν το ίδιο που μεγάλωνε η εικόνα του και το όνομά του μέσα από την πολλή δουλειά.
Με πόσους κωδικούς προϊόντων ξεκίνησε η EcoLife και πόσους έχεις τώρα;
Ξεκίνησα με τρεις τέσσερις κωδικούς, όπως προείπα, και τώρα πρέπει να έχουμε πάνω από εκατό.
Τα χρώματα πώς τα επιλέγεις και με ποιά κριτήρια;
Είναι χρώματα που αρέσουν σ’ εμάς. Συζητάμε εσωτερικά για το ποιο χρώμα αρέσει. Πιο πολύ είναι το προσωπικό μας κριτήριο και όχι τόσο αυτό που ίσως θα αγκαλιάσει η αγορά. Και, φυσικά, πάντα σε συζήτηση με τον γραφίστα.
Γιατί ως επί το πλείστον επιλέγεις μονόχρωμα σχέδια;
Νομίζω είναι κάτι που μας χαρακτηρίζει πια. Το μονόχρωμο και το πιο minimal πάντα μου άρεσε. Κι έτσι ξεκινήσαμε κι έτσι προχωρήσαμε. Δηλαδή, προτείνω και διαλέγω πράγματα που αρέσουν σε μένα και που θα τα αγόραζα κι εγώ. Όμως έχουμε και custom made επιλογή για εταιρείες που θέλουν να φτιάξουν τα δικά τους προϊόντα με τα δικά τους χρώματα και τα λογότυπα.
Σε μία εποχή που υπάρχει υπερπληθώρα προϊόντων, πώς καταφέρνεις ως Eco Life να παραμένεις βιώσιμη και να εξελίσσεσαι;
Θα σου πω. Δεν έχουμε σκεφτεί ούτε για λίγο να μειώσουμε την ποιότητά μας. Προσπαθώ να βρίσκω όλο και καλύτερα υλικά. Δεν έχουμε επαναπαυθεί στο αναγνωρίσιμο brand, γιατί ο ανταγωνισμός είναι πια τεράστιος, αλλά συνέχεια προσπαθούμε για την βελτίωσή μας. Νέες ανάγκες, νέα προϊόντα, διαφοροποιημένα και πάντα ποιοτικά. Είμαστε μια ελληνική value for money εταιρεία!
Σχετικά με τα υλικά που χρησιμοποιείτε;
Το βασικό μας υλικό είναι το ανοξείδωτο ατσάλι, το οποίο είναι ένα υλικό από μόνο του μη τοξικό, δεν έχει δισφαινόλη που έχουν τα περισσότερα δοχεία μιας χρήσης, δεν έχει τοξικές ουσίες, δεν έχει αλουμίνιο. Είναι ένα προϊόν κατάλληλο για επαναχρησιμοποίηση.
Τα Eco Life απευθύνονται σε όλες τις ηλικίες;
Ξεκινάμε από τα βρεφικά-παιδικά στα οποία έχουμε πολύ μεγάλη γκάμα και φανατικό κοινό γιατί είμαστε πολύ εξειδικευμένοι στο παιδικό θερμός, παγουράκι και φαγητοδοχείο για το σχολείο, και προχωράμε με τους ενήλικες για τον καφέ τους, το νερό, το φαγητό στο γραφείο.
Κάνεις κι εξαγωγές;
Δουλεύουμε με χώρες των Βαλκανίων κι έχουμε αντιπρόσωπο στην Κύπρο, με τον οποίο ξεκινήσαμε side by side από τα πρώτα χρόνια και μάς έχει αναπτύξει πάρα πολύ το brand στην Κύπρο.
Ποιό είναι το όραμά σου για την Eco Life; Πώς την ονειρεύεσαι;
Ονειρεύομαι την Eco Life να μεγαλώνει ακόμα περισσότερο. Δηλαδή, την ανάπτυξη που είχε την τελευταία οχταετία να την διπλασιάσει και να την τριπλασιάσει σε κάθε τομέα της εταιρείας και σε συνεργασίες. Μέσα στο μυαλό μου δεν έχει ταβάνι. Το αγάπησα και το αγαπάω και θέλω να το μεγαλώσω τόσο πολύ, επειδή ήταν το όραμά μου τελικά αυτό.
Ποιά είναι η πιο ευτυχισμένη σου στιγμή με την Eco Life μέχρι τώρα;
Νομίζω ότι είναι η πρώτη φορά που συμμετείχα σε έκθεση του εξωτερικού, στην Φρανκφούρτη. Είναι ένα project πάρα πολύ δύσκολο οι εξαγωγές και όταν πήρα την απόφαση να συμμετέχω και να βγάλω το brand προς τα έξω και, τελικά, αυτό υλοποιήθηκε και είδα ότι τα κατάφερα, ήτανε πολύ μεγάλη η χαρά. Ωστόσο, η ηθική ικανοποίηση για μένα είναι όταν πηγαίνω στην παιδική χαρά με τον γιο μου και βλέπω ότι από τις δέκα μαμάδες οι πέντε στα παιδάκια τους έχουν Eco Life.
Τι θεωρείς ότι είναι για σένα success story;
Success story είναι όταν μετά από μία πολύ σκοτεινή περίοδο της ζωής σου, έρχεται μια ιδέα στο μυαλό σου που σε βγάζει από το σκοτάδι και καταφέρνεις, τελικά, να υλοποιήσεις το όραμά σου με επιτυχία. Να λάμψει μέσα σου το φως και, τελικά, αυτό να γίνει ιδέα και να υλοποιηθεί.
Από την εικόνα που έχεις, πιστεύεις ότι αλλάζει η στάση του κόσμου ως προς έναν πιο οικολογικό τρόπο ζωής;
Εννοείται. Όποιοι είναι νέοι γονείς, είναι πάρα πολύ ευαισθητοποιημένοι με τα υλικά που θα δώσουν στα παιδάκια τους. Και το βλέπω κι εγώ τώρα που έγινα μαμά. Αλλά πέρα από το κομμάτι των γονιών, είναι οι νέες ηλικίες πάρα πολύ ευαισθητοποιημένες γιατί είναι ενημερωμένες ότι πρέπει να σταματήσουμε το πλαστικό μιας χρήσης. Αλλά και μεγαλύτερες ηλικίες πια. Αρκεί να σκεφτείς πόσα πλαστικά μπουκάλια και πλαστικά ποτήρια μπορούμε να γλιτώσουμε! Ο κάθε ένας από εμάς μπορεί να βοηθήσει το περιβάλλον.
Μέχρι τώρα, λοιπόν, έχεις βγάλει κάποια συμπεράσματα. Τι χαρακτηριστικά πιστεύεις ότι πρέπει να διαθέτει κάποιος για να δημιουργήσει τη δική του επιχείρηση και πώς εσύ το κατάφερες όλο αυτό;
Να μη φοβάται να ρισκάρει. Να μη φοβάται τη δουλειά. Θράσος, θάρρος, στοχοπροσήλωση. Ακόμα κι όταν έρχονται τα «χαστούκια» να μην το βάζει κάτω. Αλλά, βασικά, νομίζω θέλει να μην συμβιβάζεσαι αν κάτι δεν σε ικανοποιεί. Μετέτρεψε το σκοτάδι σε φως. Αυτή είναι η ουσία. Οι δυσκολίες σε κάθε έκφανση της ζωής –είτε στην προσωπική είτε στην επαγγελματική– πάντα για κάποιο λόγο έρχονται. Για αυτό και πρέπει να τις αγκαλιάζουμε. Χρειάζεται και υπομονή μέχρι κάτι να βρει τον δρόμο του.
Σε ευχαριστώ πολύ για την όμορφη κουβέντα που είχαμε. Καλή συνέχεια σε όλη την ομάδα της Eco Life!
Κι εγώ σε ευχαριστώ κι ελπίζω με κάποιο τρόπο να κατάφερα να μεταφέρω έστω και λίγη έμπνευση σε όσους διαβάσουν τη συνέντευξη!
www.ecolife.gr
www.lifegreen.gr
Fb: lifegreengr
Ιg: ecolifebottles