(Κακός) «Πατήρ πάντων Πόλεμος». Η πιο φιλειρηνική παραστατική διαδήλωση τελείται για δεύτερη νικηφόρα χρονιά φέτος στο Στούντιο τού Θεάτρου Αργώ κάτω από τα θριαμβευτικά χειροκροτήματα τού ενθουσιώδους κοινού, που ανακαλύπτει (έναν αιώνα μετά) πως κάθε σύγκρουση αποκτηνώνει τους ανθρώπους και υποβαθμίζει την πνευματική τους διάσταση θέτοντας εν αμφιβόλω κι αυτή ταύτη την έννοια τού Πολιτισμού.
Η Αρχαία Ιωνία ήταν πάντα πέρασμα προς τη Μεσόγειο. Όμως η εμπορική της δραστηριότητα την κατέστησε ένα πολυπολιτισμικό, πολυγλωσσικό, πολυθρησκευτικό, πολυλατρευτικό χωνευτήρι, συμπεριληπτικό εξ ορισμού, ανεκτικό εκ των πραγμάτων, προς το συμφέρον και για το Ανώτερο Καλό όλων…
Η μυθοπλασία, βασισμένη σε ημερολόγια στρατιωτών δίνει άλλο βάθος στην ιστορική διάσταση μιας ναρκοθετημένης από αφηγηματικά στερεότυπα, προκαταλήψεις και δεισιδαιμονίες παντός είδους, δίνει το απαραίτητο δραματικό υπόβαθρο σε σκηνοθέτη και πρωτεϊκούς ηθοποιούς να μας συναρπάσουν, να μας διδάξουν, να μας βοηθήσουν να εκξασκήσουμε τόσο την ενσυναίσθηση όσο και το κριτικό μας πνεύμα.
Η σκηνική αφαιρετικότητα, η μπρεχτική (διακριτική) αποστασιοποίηση, οι μπαρόκ φωτισμοί, η διονυσιακή μεταμορφωσιμότητα, η βακχική χαρά τής ζωής, η μεσογειακή-ελληνορωμαϊκή αντίληψη για το Ωραίο, που είναι πάντα Ηθικό και έντιμο (σύμφωνα με την συμπαντική Δικαιοσύνη, ήτις συμβολοποιείται δια τής Νεμέσεως), συμβάλλουν σε μία ανατριχιαστική αναπαράσταση όλων των κακώς κειμένων, των όποιων οθωμανικών παθογενειών εντεύθεν κακείθεν, που οδήγησαν σε μια αγιάτρευτη Συλλογική Πληγή, σε ένα ανεπούλωτο Τραύμα που ακόμα αιμορραγεί.
Ο Πόλεμος, κάθε πολεμική σύρραξη, είναι όνειδος για τον Πανανθρώπινο Πολιτισμό.
Ας το θυμηθούμε καλά αυτό την επόμενη φορά που θα ταχθούμε υπέρ τής μίας πλευράς μόνον, όσο κι αν μας συμφέρει… Αγριότητες διαπράττουν όλοι οι εμπόλεμοι, αφού αποκτηνώνονται νομοτελειακά αμφότεροι…
Δείτε αυτή την εκπληκτική παράσταση. Μην την χάσετε!!!
Μόνον όταν κανένα παιδί δεν θα βιάζεται, μόνον όταν κανένας άμαχος δεν θα κακοποιείται, μόνον όταν κάθε αδύναμος βρίσκει χιλιάδες αυτόκλητους υπερασπιστές… μόνον τότε θα δικαιούμαστε να αυτοαποκαλούμαστε πολιτισμένοι Άνθρωποι, αν όχι και «κορωνίδα τής Δημιουργίας».
Μέχρι τότε πρέπει να θρηνούμε καθημερινά για κάθε ζωάκι, για κάθε φυτό, για κάθε ύπαρξη που πέφτει θύματα στον βωμό τής απληστίας, της αλαζονείας, της βίας, της εξουσιομανίας.
Για τρία πράγματα διαπράττουν ειδεχθή κακουργήματα οι άφρονες: σεξ-χρήμα-εξουσία. Ας ελέγξουμε όλες/όλοι/όλα τις παρορμήσεις μας προκειμένου να θεωρηθούμε από τους ιστορικούς τού μέλλοντος έλλογον είδος. Μέχρι τότε ας αναλωνόμαστε υπέρ Φύσεως, υπέρ Αδυνάμων, υπέρ Πολιτισμού Αναγεννησιακού. Δεν θα κουραστώ ποτέ όσο ζω να επισημαίνω τα ίδια και τα ίδια, που μόνον αυτονόητα δεν είναι, τουλάχιστον στην πράξη.
Το Θέατρο και η Λογοτεχνία, οι παραστατικές Τέχνες γενικότερα είναι υπερβολικοί ή παραβολικοί καθρέφτες των καβαφικών-ομηρικών Λαιστρυγόνων τε και Κυκλώπων, οίτινες εμφιλοχωρούν στο Συλλογικό Ασυνείδητο και καθιστούν ασυνείδητα ορισμένα ευάλωτα άτομα, που αντιδρούν σπασμωδικά χάριν της αγίας επιβιώσεως πάση θυσία. Όχι, ο σκοπός ΔΕΝ αγιάζει τα μέσα. Τα μέσα αλλοιώνουν τον σκοπό και τις συνειδήσεις των παρανομούντων κακοποιητών στερώντας τους τη χαρά τής ζωής. Στον πόλεμο κανείς δεν βγαίνει νικητής. Αλίμονο σε όποιον θριαμβεύει πάνω σε χαλάσματα, πάνω σε καμμένες σάρκες ανθρώπων και ζώων, πάνω από καμένα δάση ή σταροχώραφα. Όπως λέει ο Αριστοφάνης στους «Ιππής»: «εν αμίλλαις πονηραίς αθλιότερος ο νικήσας». Δείξε μου τον άθλο σου να πω ποιος είσαι.
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας
https://konstantinosbouras.gr
Το Όνειρο της Ιωνίας – Η Μικρασιατική Εκστρατεία μέσα από τα ημερολόγια των στρατιωτών 2ος χρόνος θέατρο Αργώ
Θέατρο Αργώ
Το Θέατρο Αργώ παρουσιάζει την παράσταση Το Όνειρο της Ιωνίας, σε κείμενο του Αντώνη Κυριακάκη και σκηνοθεσία Αντώνη Κυριακάκη και Γιώργου Πατεράκη. Η παράσταση βασίζεται σε πάνω από 20 ημερολόγια στρατιωτών της Μικρασιατικής Εκστρατείας και επιχειρεί να φωτίσει τα ιστορικά γεγονότα της περιόδου 1919 – 22, μέσα από τη ματιά των απλών ανθρώπων, που τα βίωσαν και των οποίων οι ζωές καθορίστηκαν ολοκληρωτικά από αυτά. Στην ουσία πρόκειται για ένα αντιπολεμικό έργο που έχει ως στόχο να φωτίσει αθέατες πλευρές της περιπέτειας που έζησε η ελληνική κοινωνία από το 1919 έως το 1922.
Λίγα λόγια για την υπόθεση:
Τέσσερις αδερφικοί φίλοι στρατολογούνται για να πάρουν μέρος στη Μικρασιατική Εκστρατεία. Η αποβίβαση στη Σμύρνη, οι ελληνικές νίκες και οι ονειρική υποδοχή του ελληνικού στρατού σε κάθε χωριό και πόλη της Μ. Ασίας, θα τους κάνει να αισθανθούν σαν μυθικοί ήρωες. Το κλίμα, όμως, σιγά-σιγά, θα αλλάξει, αφού οι πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις θα επηρεάσουν αρνητικά την εκστρατεία. Η πτώση του Βενιζέλου, η αντικατάσταση, σχεδόν, της πλειονότητας των υψηλόβαθμων εμπειροπόλεμων αξιωματικών του μετώπου στα μέσα της εκστρατείας από τη νέα Ελληνική κυβέρνηση, οι πρώτες πύρρειες νίκες που θα μοιάζουν με ήττες, με τα χαρακώματα να καταπίνουν εκατοντάδες στρατιώτες και αξιωματικούς, θα αλλάξουν τελείως την πορεία της εκστρατείας. Οι τέσσερις φίλοι θα πεινάσουν, θα διψάσουν, θα βιώσουν τον εθνικό διχασμό μέσα στο ίδιο τους το στρατόπεδο, θα προδοθούν, την ίδια ώρα που η Ελλάδα βρίσκεται στο απόλυτο οικονομικό και πολιτικό αδιέξοδο. Τέλος, θα γίνουν μάρτυρες της φρικιαστικής άτακτης υποχώρησης και Το Όνειρο της Ιωνίας θα μετατραπεί στον απόλυτο εφιάλτη. Μέσω, λοιπόν, των τεσσάρων φίλων που παίρνουν μέρος στην Μικρασιατική Εκστρατεία, παρακολουθούμε το ψυχορράγημα ενός ολόκληρου έθνους.
Συντελεστές:
Σύλληψη ιδέας – Κείμενο: Αντώνης Κυριακάκης
Δραματουργία: Χάρης Μπαλασόπουλος
Σκηνοθεσία: Αντώνης Κυριακάκης, Γιώργος Πατεράκης
Σκηνικά: Ανθή Φουντά
Επιμέλεια Κίνησης: Ευθύμης Χρήστου
Φωτιστικός σχεδιασμός: Κατερίνα Μαρία Σαλταούρα
Μουσική: Αλεξάνδρα Κατερινοπούλου
Επιστημονικός Σύμβουλος: Κωνσταντίνος Λ. Γκολεμάς
Επικοινωνία: Γιώτα Δημητριάδη
Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης: Στρατής Νταλαγιώργος
Φωτογραφίες: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Video – Editing: Archlabyrinth
Οργάνωση Παραγωγής: Νaif
Ηθοποιοί: Μάρκος Γέττος, Βασίλης Καλφάκης, Κώστας Κουτρουμπής, Τάσος Τζιβίσκος, Ανθή Φουντά.