Όταν το Temu εμφανίστηκε ως χορηγούμενη στο Instagram μου, νόμιζα ότι ήταν ιός. Δεν καταλάβαινα πώς γίνεται ένα φόρεμα που έδειχνε καλό, να κάνει 6,66 (ναι, θυμάμαι την τιμή). Οι μέρες, οι μήνες, τα χρόνια πέρασαν και το Temu όχι απλά δεν ήταν ιός, αλλά έχει γίνει και βασικό εργαλείο καθημερινότητας.
Μέχρι πριν από δύο εβδομάδες, δεν το είχα χρησιμοποιήσει ποτέ. Μέχρι που ξαφνικά έγινα νονά. Η μαμά του παιδιού επέμεν να μην χαλάσω ένα κάρο λεφτά για τα ρούχα, καθώς το παιδί μεγαλώνει και δεν θα τα ξαναβάλει. «Ε και τι να κάνω;» της λέω. «Μπες Temu!». Όσο κι αν προσπάθησα να την πείσω ότι το βρίσκω γυφτιά τα βαφτιστικά του παιδιού να κάνουν 10 ευρώ, δεν μπόρεσα να μην παραβλέψω ότι ίδιο (τουλάχιστον οπτικά) σύνολο το έβρισκα 150 ευρώ. Μην ρωτήσετε το αποτέλεσμα. Αγόρασα από Temu για πρώτη φορά και συνειδητοποίησα ότι δεν πουλάει μόνο ρούχα. Μέσω Temu μπορείς να στήσεις ολόκληρο σπίτι – σε λίγο μπορεί και να αγοράζεις σπίτι!
Φαινόμενο της εποχής;
Το φαινόμενο Temu έχει πάρει παγκόσμιες διαστάσεις, προκαλώντας αίσθηση με τις εξαιρετικά χαμηλές τιμές του. Μέσα σε λίγα χρόνια, κατάφερε να αναρριχηθεί στις κορυφαίες θέσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου, αφήνοντας άφωνους καταναλωτές και ανταγωνιστές. Η πλατφόρμα αυτή δεν πουλάει απλώς προϊόντα, αλλά έχει αλλάξει τον τρόπο που ψωνίζουμε, δημιουργώντας τάση υπέρ-υπέρ-υπέρ-καταναλωτισμού. Ας μου επιτραπεί να το πω πιο καθαρά: ενώ είχαμε ήδη την τάση κατανάλωσης για να συνεχίζει να λειτουργεί ο καταναλωτισμός, τώρα το Temu είναι λες και μας κάνει να ψωνίζουμε σε καθημερινή βάση καθώς «σιγά, 2 ευρώ κάνει!»
Στην Κίνα, αδερφές μου
Μιλάμε για μια κινεζική εταιρεία που ξεκίνησε πριν από λίγα χρόνια και ήδη κονταροχτυπιέται με την Amazon. Η επιτυχία της δεν είναι τυχαία. Το μυστικό της; Τιμές που μοιάζουν εξωπραγματικές. Σε ολόκληρη την Ευρώπη, εκατομμύρια χρήστες έχουν πέσει στη γοητεία της, με τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Πολωνία να φιγουράρουν στις πρώτες θέσεις των αγορών της. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: η Temu κατάφερε αυτό που λίγοι πίστευαν ότι ήταν εφικτό, να κάνει την Amazon να δείχνει ακριβή!
Η ιστορία της είναι ακόμα πιο συναρπαστική. Ξεκίνησε από την Pinduoduo, έναν κολοσσό του κινεζικού ηλεκτρονικού εμπορίου, και με τολμηρές στρατηγικές, μετατράπηκε σε ένα φαινόμενο. Η λογική της είναι απλή αλλά αμείλικτη: φθηνά προϊόντα, μαζική παραγωγή, άμεση σύνδεση καταναλωτή και κατασκευαστή. Και κάπως έτσι, η Temu μπήκε στα σπίτια μας.
Πώς γίνεται;
Αλλά ας μιλήσουμε για το καυτό θέμα: πώς γίνεται οι τιμές της να είναι τόσο χαμηλές; Είναι απλό: το μυστικό βρίσκεται στο επιχειρηματικό της μοντέλο. Δεν κρατάει στοκ, δεν έχει τα κλασικά κόστη των μεγάλων λιανεμπόρων και πιέζει τους κατασκευαστές να ρίξουν τις τιμές όσο δεν πάει. Αυτό ακούγεται υπέροχο για τον καταναλωτή, αλλά δεν είναι τόσο ρόδινο. Η επιθετική τιμολογιακή της πολιτική, που φτάνει μέχρι το ντάμπινγκ (πώληση κάτω του κόστους), έχει ως στόχο να εξαφανίσει τον ανταγωνισμό. Με λίγα λόγια, παίζει το παιχνίδι του «όποιος αντέξει» και, όταν οι αντίπαλοι καταρρεύσουν, εκείνη θα μπορεί να ανεβάσει τις τιμές όσο θέλει.
Όμως δεν σταματά εκεί. Η Temu δεν βασίζεται απλώς στις χαμηλές τιμές. Εκμεταλλεύεται στο έπακρο τα social media, χρησιμοποιώντας τεχνικές που κάνουν τους χρήστες να νιώθουν πως χάνουν κάτι αν δεν ψωνίσουν. Από διαδραστικά παιχνίδια και viral challenges μέχρι influencers που διαφημίζουν τα προϊόντα της παντού, έχει δημιουργήσει έναν εθιστικό μηχανισμό αγορών. Δε μιλάμε απλώς για μια πλατφόρμα, αλλά για ένα σύστημα που μας τραβάει μέσα του και δεν μας αφήνει να ξεφύγουμε.
Αν αναρωτιέστε αν αξίζει να ψωνίζετε από την Temu, η απάντηση εξαρτάται από το τι ψάχνετε. Θέλετε φθηνά προϊόντα και δεν σας απασχολεί ιδιαίτερα η ποιότητα ή το πώς παράγονται; Είναι μια χαρά επιλογή. Αν όμως ανησυχείτε για το περιβάλλον, τις εργασιακές συνθήκες και τη μακροπρόθεσμη επίδραση του ντάμπινγκ, τότε ίσως αξίζει να το ξανασκεφτείτε. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το Temu δεν είναι απλώς μια τάση. Είναι μια επανάσταση στον τρόπο που καταναλώνουμε. Και αυτή η επανάσταση μόλις ξεκίνησε.