Διαβάστε το 1ο μέρος της συνέντευξης, εδώ.
Στην αρχή αυτής της συνέντευξης παραδεχτήκατε πως η Αλίκη έγινε και λίγο «άντρας» μετά το θάνατο του πατέρα σας. Μήπως αυτό ήταν τελικά το πρόβλημα στο γάμο της με τον Παπαμιχαήλ;
Ο Δημήτρης την αγάπησε πάρα πολύ. Δεν μπορούσε όμως να γίνει νοικοκυρούλα η Αλίκη, είχε προσωπικότητα.
Πείτε μου μια καλή ανάμνηση από τη ζωή τους. Γιατί τα άσχημα έχουν υπερ-αναπαραχθεί.
Άπειρες ήταν οι ωραίες στιγμές. Είχαμε πάει στο Λονδίνο οι τρεις μας όταν γυρίζαμε το «Ένα αστείο κορίτσι» και περάσαμε αριστουργηματικά. Χριστούγεννα, γιορτές, ταξίδια… Πολλές καλές στιγμές! Το θέμα είναι ότι τον Δημήτρη τον ενοχλούσε που πολλά πράγματα στη δουλειά του εξαρτιόντουσαν από τη γυναίκα του, πχ αν έλεγε “θέλω στην επόμενη μου ταινία τον Αλεξανδράκη κι όχι τον Παπαμιχαήλ” ο Φίνος θα της έφερνε τον Αλεξανδράκη.
Μα όμως τις μεγαλύτερες εισπράξεις της έκανε ξεκάθαρα με τον Παπαμιχαήλ, άρα οφειλόταν αρκετά και σε αυτόν η επιτυχία.
Ναι, γιατί ο Δημήτρης ήταν καταπληκτικός ηθοποιός. Αλλά πάντοτε ξεκάθαρα ήταν πρώτη αυτή.
Εσείς τι σχέσεις είχατε μαζί του;
Τον αγαπούσα και τον εκτιμούσα. Ήτανε ένα πάρα πολύ καλό παιδί που όμως όταν έπινε γινόταν «δόκτωρ Τζέκυλ και μίστερ Χάιντ». Το ποτό τον έκανε να λέει πράγματα που νηφάλιος δε θα τα ξεστόμιζε ποτέ.
Υπάρχει μια εντύπωση πως το διαζύγιο τον άφησε στον άσσο. Ισχύει αυτό; Δε πήρε ούτε το θέατρο, ούτε το σπίτι στη Στησιχόρου, ούτε το εξοχικό στο Θεολόγο και φυσικά ούτε το παιδί που στην Ελλάδα το κερδίζει πάντα η μητέρα.
Θα σας απαντήσω. Το σπίτι στη Στησιχόρου το είχε φτιάξει η Αλίκη πριν το γάμο τους, άρα αυτό είναι εκτός συζήτησης. Το θέατρο δε θα το έπαιρνε κανείς, ήτανε της Δαμασκηνός – Μιχαηλίδης, ο πρώην κινηματογράφος «Μαξίμ», ιδιοκτησία του Μετοχικού Ταμείου Στρατού. Και είπε το Μετοχικό Ταμείο στη Δαμασκηνός: το θέατρο εμείς το δίνουμε μόνο στη Βουγιουκλάκη.
Αυτοί το επέβαλαν δηλαδή;
Ναι, γιατί ξέρανε πως με τη Βουγιουκλάκη θα είναι πάντοτε γεμάτο. Όσο για το εξοχικό το πήρε με τη σύμφωνη γνώμη του Παπαμιχαήλ ˙ κατόπιν οικονομικής συμφωνίας που έκαναν οι δυο τους.
Αποζημιώθηκε δηλαδή ο Παπαμιχαήλ;
Και με πάρα πολύ γερό κομπόδεμα.
Αρχές δεκαετίας `70 που τέλειωσε ο γάμος τους τέλειωνε παράλληλα και η χρυσή εποχή του κινηματογράφου. Υπήρξε κατήφεια τότε; Κάποια ανησυχία για το μέλλον; Εγρήγορση; Έμοιαζε όλα να κινδυνεύουν.
Την κάλυπτε απόλυτα το θέατρο. Έπειτα οι ταινίες έμειναν και παίζονται μέχρι σήμερα. Συνέβαιναν πολλά γεγονότα, χάνονταν συνεργάτες. Χάθηκε ο Φίνος ας πούμε. Δεν προλάβαινε η Αλίκη να την πάρει από κάτω, κοίταζε πάντα μπροστά. Και δεν την απασχολούσε μόνο ο εαυτός της αλλά και το μέλλον των άλλων.
Κάπου εκεί εμφανίζεται και ο Ηλιάδης που έχει γραφτεί και ξαναγραφτεί γι` αυτόν πως ήταν ο μεγαλύτερος έρωτάς της. Εσείς για το γάμο τους μάθατε το `93 στη συνέντευξη στο Χατζηνικολάου;
Ήμουν το alter ego της Αλίκης και της έλεγα τα πάντα για τη ζωή μου. Κι αυτή επίσης μου έλεγε τα πάντα. Αυτό δε ξέρω γιατί το κράτησε. Δεν το έμαθα από τη συνέντευξη στο Χατζηνικολάου αλλά ούτε και την εποχή που έγινε.
Λέτε πως κάνατε άπειρες συζητήσεις μαζί. Της άρεσε να φιλοσοφεί; Εκείνα τα καλοκαίρια στο Θεολόγο που την έβρισκε το ξημέρωμα στην παραλία έκανε κουβέντες με σας ή με άλλους φίλους για τη ζωή, το θάνατο, τις επιλογές, όλα αυτά που Έλληνες λατρεύουμε να συζητάμε; Πίστευε στο Θεό η Αλίκη;
Πάρα πολύ! Καμιά φορά είχε πανσέληνο και ξαπλώναμε και την κοιτάζαμε κι έλεγε σκέψεις για το σύμπαν, για τ` αστέρια κτλ.
Η οικογένεια πως έβλεπε τους νεότερους συντρόφους; Βλάσσης, Κώστας κτλ, με κάποιους τη χώριζαν δεκαετίες. Ήταν σοκαριστικό για τη μητέρα σας;
Όχι.
Ήταν cool τύπος η κυρία – Έμμυ δηλαδή.
(γελάει) Ναι!
Τη διάδοχη κατάσταση του ελληνικού σινεμά πως την σχολίαζε; Πως έβρισκε ας πούμε το σινεμά του Θεόδωρου Αγγελόπουλου;
Μα το έλεγε ξεκάθαρα. «Πλήττω».
Γιατί επέστρεφε στα ίδια έργα; Η «Θεατρίνα» του Μπέρναρ Σω ανέβηκε και ξανανέβηκε, έγινε σειρά αλλά και ταινία με τίτλο «Πονηρό θηλυκό, κατεργάρα γυναίκα». Η «Ωραία μου κυρία» ανέβηκε στα 50`ς και στα 70`ς και στα 90`ς. Η «Εύθυμη Χήρα» 2 φορές στο θέατρο και μια στην τηλεόραση. Ανασφάλεια ήταν αυτό;
Επειδή ήτανε έργα που σκίζανε αυτά. Ένιωθε σιγουριά και πολλές φορές τα αναζητούσε μέχρι να αποφασίσει ποιο θα είναι το επόμενο βήμα της.
Την πήγε καθόλου η καριέρα της σε ανθρώπους που δεν τους ήθελε; Να γίνει ας πούμε φίλη με κάποιον που δεν τον γουστάρει προκειμένου να διεκπεραιώσει μια συνεργασία και μετά να μην μπορεί να απαλλαγεί.
Κρατούσε τις αποστάσεις της εκεί που ήθελε. Είχε τρομερό ένστικτο με τους ανθρώπους αν και έδινε πάντα ευκαιρίες. Ο Λαζόπουλος είχε συλληφθεί και αφέθηκε ελεύθερος επειδή πήρε τον Παπανδρέου τηλέφωνο.
Περιγράψτε μου λίγο αυτό το σκηνικό. Μέχρι εκείνο το βράδυ υποτίθεται ήταν εχθροί.
Πήρε η Αλίκη στο Καστρί…
Direct; Κατευθείαν τον Παπανδρέου;
Κατευθείαν τον Αντρέα ο οποίος τη λάτρευε. «Είναι σε σύσκεψη» της είπε η γραμματέας του. «Όποτε τελειώσει πες του να με πάρει» της λέει η Αλίκη. Μόλις τον ενημέρωσε λοιπόν η ιδιαιτέρα του ο Παπανδρέου την κάλεσε, «τι θες Αλικάκι;» της λέει. Και κείνη ζήτησε να βγει ο Λαζόπουλος έξω.
Όταν αρρώστησε οι φήμες οργίασαν πως ο καρκίνος προκλήθηκε από θεραπείες νεότητας με κύτταρα κτλ. Είχαν βάση όλα αυτά;
Γελοιότητες. Φυσικά και έκανε μικρά πράγματα για την εξωτερική της εμφάνιση αλλά ποτέ ακρότητες.
Στην τελευταία της τηλεοπτική εμφάνιση στο «Μπράβο Ρούλα» υπάρχει μια στιγμή που εσείς λέτε «η Αλίκη είναι άτρωτη». Στο μεταξύ είναι ήδη πολύ άρρωστη. Φαίνεται σα να μην μπορούσαν οι κοντινοί άνθρωποι να δουν πάνω της τη φθορά. Όταν ξέσπασε η ασθένεια πόσο σας πήρε να αποδεχτείτε πως το μοιραίο είναι αναπόφευκτο;
Από την πρώτη στιγμή! Το έχω ξαναπεί, ήμουν ο πρώτος που το έμαθε. Με πήρε ο Γιάννης ο Ραπτόπουλος…
Έχει γραφτεί πως υπήρξε ειδύλλιο και με αυτόν…
Όχι, ήταν φίλος της. Είχαμε γίνει φίλοι μετά τη διαφήμιση για την Express Service, κάναμε παρέα. Είχε φτιάξει ένα Ιατρικό Κέντρο στη Θεσσαλονίκη και καθώς η αδερφή μου παραπονέθηκε ένα βράδυ για κάποιες ενοχλήσεις της είπε «για πέρνα από το κέντρο να το δεις». Ο Ραπτόπουλος με πήρε τηλέφωνο αμέσως μόλις βγήκαν οι εξετάσεις οι οποίες ήταν ξεκάθαρες και δεν της έδιναν πάνω από 3 μήνες ζωής. Την άλλη μέρα πήρα τον αδερφό μου τον Αντώνη και ανεβήκαμε και `μεις Θεσσαλονίκη.
Ήδη από την πρώτη στιγμή δηλαδή ήτανε δεδομένο το τέλος. Δεν έπαιξε καθόλου η ελπίδα του θαύματος;
Πάντα παίζει η ελπίδα! Γι` αυτό μετά πήγαμε Γερμανία, Αμερική κτλ. Και πάντα προσπαθούσαμε να της δίνουμε κουράγιο, να της λέμε πως οι εξετάσεις δείχνουν πως πας καλύτερα κτλ.
Στο εξωτερικό είναι η κουλτούρα τους τέτοια που τα λένε όλα στον ασθενή ενώ εμείς του δίνουμε κουράγιο μέχρι να φύγει. Κάπως έτσι έγινε;
Ναι.
Πιστεύετε πως εκείνη ήξερε και σας άφηνε να το κάνετε έτσι;
Ουδείς γνωρίζει τι ήξερε και τι δεν ήξερε η Αλίκη.
Ζήτησε να εξομολογηθεί εκείνες τις τελευταίες μέρες;
Ήρθε ιερέας, εξομολογήθηκε και κοινώνησε. Το ζήτησε η ίδια.
Φέτος έγιναν θεατρικές παραστάσεις «Η Νεράιδα και το παλληκάρι» και το «Χτυποκάρδια στο θρανίο». Τη «Νεράιδα» την είδατε και είπατε πως σας άρεσε η Κορινθίου ακριβώς επειδή ΔΕΝ μιμήθηκε. Εγώ όμως θέλω να ρωτήσω κάτι άλλο. Καθώς ετοιμαζόντουσαν αυτές οι παραστάσεις η Κοντού είπε «η Γερονικολού θα είναι καλύτερη από την Αλίκη» και η Χρυσούλα Διαβάτη επίσης είπε πως «η Κορινθίου θα είναι καλύτερη από την Αλίκη». Πως σχολιάζετε αυτές τις πανομοιότυπες δηλώσεις;
Τις εκτιμώ, έχω συνεργαστεί και με τις δυο. Όμως λυπήθηκα γι` αυτές, ειλικρινά. Έβγαλαν τα απωθημένα τους.
Σας ενοχλεί που τα τραβεστί λατρεύουν να μιμούνται την Αλίκη;
Η Αλίκη ήταν γυναίκα, το τραβεστί μια γυναίκα θέλει να μιμηθεί. Θα ήταν ασυνήθιστο να θέλει να μιμηθεί έναν βαρύμαγκα.
Έχετε μπει εσείς ποτέ στη διαδικασία να ερμηνεύσετε την απήχηση που είχε και έχει η Αλίκη στους gay ανθρώπους;
Οι gay άνθρωποι, τους οποίους εγώ δεν ξεχωρίζω, είναι απλώς μέσα σ` αυτό το 95% που είπαμε πως τη λάτρεψε.
Δεν τους βλέπετε δηλαδή σαν ένα ¨ειδικό¨ κοινό της;
Όχι, προς Θεού.