Η Roma Gallery ανοίγει για πρώτη φορά στην Αθήνα, στην οδό Ρώμα 5 στο Κολωνάκι, με την έκθεση “Pavlos – Almost magic” αφιερωμένη στον καταξιωμένο διεθνώς καλλιτέχνη Παύλο Διονυσόπουλο, Pavlos (1930), την Πέμπτη 10 Ιανουαρίου 2019, στις 19:00.
Ο Παύλος είναι ένας από τους πιο αξιόλογους καλλιτέχνες που εργάζεται μέχρι σήμερα με έναν ξεχωριστό δικό του τρόπο απεικόνισης αντικειμένων της καθημερινής ζωής, της διαφήμισης και του εντυπωσιακού χώρου του θεάματος.
Είναι ένας από τους εκφραστές του Nouveau Realistesκαι Affichistes. Eργάστηκε στο Παρίσι τη δεκαετία του 1960, όπου ήρθε σε επαφή με σημαντικούς καλλιτέχνες της εποχής όπως ο Raymond Haynes, o Cesar, o Giacometti, o Calder και o Dubuffet. Ξεπερνώντας τα όρια με τη μοναδική και χαρακτηριστική τεχνική του, μετατρέπει τεμαχισμένες λωρίδες χαρτιού από αφίσες σε μοναδικά τρισδιάστατα έργα τέχνης.
Η γκαλερί ανοίγει για το κοινό με στόχο να γίνει ένας ζωντανός και πρωτοποριακός χώρος που θα λειτουργεί με διεθνές πρόγραμμα, αφιερωμένο στη μεταπολεμική και σύγχρονη τέχνη. Θα παρουσιάζει έργα καταξιωμένων και ανερχόμενων καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο, επιδιώκοντας να ενημερώσει το κοινό και να προσφέρει έναν σύνδεσμο, με τον οποίο οι έλληνες καλλιτέχνες θα μπορούν να αποκτήσουν επικοινωνία με χώρους τέχνης στο εξωτερικό. Σκοπός και δέσμευσή μας είναι να αναδείξουμε τα ταλέντα και να προβάλουμε την κληρονομιά των καλλιτεχνών (Estates), συνεργαζόμενοι με επιμελητές, συλλέκτες, ιδρύματα και διεθνείς οργανισμούς.
Η Roma Gallery, στην οδό Ρώμα 5, εκτός από τον εκθεσιακό χώρο, λειτουργεί και στον β’όροφο ως private showing room για τη δευτερογενή αγορά με έργα σπουδαίων καλλιτεχνών, όπως ο Γαϊτης, ο Κεσσανλής, ο Κανιάρης, ο Φασιανός και πολλοί ακόμα.
Με ιδιαίτερη χαρά η γκαλερί ανοίγει με ιστορικά έργα του Παύλου.
Διάρκεια έκθεσης: 10 Ιανουαρίου – 10 Μαρτίου 2019
Ώρες λειτουργίας:
Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 11:00 – 17:00
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 11:00 – 21:00
Παύλος – Μια σύντομη αναδρομή:
Το 1930 ο Παύλος γεννιέται στα Φιλιατρά της Πελοποννήσου. Μικρός μοίραζε τον καιρό του ανάμεσα στο σχολείο και στο εργαστήρι του πατέρα του, που ήταν τεχνίτης παπουτσής. Γύρω στα 11 άρχισε να ενδιαφέρεται για το διάβασμα και τη ζωγραφική. Το 1947 εγκαθίσταται στην Αθήνα συνεχίζοντας το γυμνάσιο και έρχεται πραγματικά σ’ επαφή με την τέχνη. Το 1949-1953 ο Παύλος σπουδάζει στη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας “Εγώ, στη θέση της νεκρής φύσης που έχει βάλει ο καλλιτέχνης, βάζω έναν άνθρωπο, του ανοίγω το κεφάλι και βλέπω την εικόνα της νεκρής φύσης που έχει σχηματιστεί στο κεφάλι του, κι αυτό φτιάχνω”. Το 1954 πηγαίνει για πρώτη φορά στο Παρίσι χάρη σε μια υποτροφία του γαλλικού κράτους. “Όταν είναι κανείς πεινασμένος, τρώει ο,τιδήποτε, χωρίς διάκριση. Στην Ελλάδα δε υπήρχε τίποτα, έτσι στο Παρίσι έπεσα με τα μούτρα”. Μετά από μια τριετία (1955-58) που επιστρέφει στην Ελλάδα και εργάζεται για το θέατρο και τη διαφήμιση, ξαναγυρίζει στο Παρίσι με κρατική υποτροφία, εγκαθίσταται εκεί κι έρχεται σ’ επαφή με τα έργα και τα μέλη της ομάδας των Nouveaux Realistes. Το 1963 εκθέτει στο Σαλόνι τους έργο του, ένα πίνακα με παράλληλες λωρίδες αφισών. “Ο Pierre Restany με πρόσεξε μέσα σ’ όλο αυτό το σαλόνι και μου είπε: “Ξέρεις, είσαι Νεο-ρεαλιστής γιατί οικειοποιήθηκες την κομμένη φέτα”. Ο Restany θα πει αργότερα: “Νομίζαμε πως όλα είχαν λεχθεί σχετικά με την αφίσα, μέχρι που εμφανίστηκε ο Παύλος”… “Έζησε τη συναισθηματική πλήρωση της εποχής του και πορεύθηκε με ευκολία στην άλλη όψη της τέχνης μεταξύ Νεο-ρεαλισμού και Pop-Art, αυτός ο καλλιτέχνης του καιρού του, ο οποίος τα έχει καλά με τον εαυτό του, παρέμεινε το παιδί των Φιλιατρών, που μαγεύεται πάντα από τις απλές χαρές της ζωής και που κάνει καλά αυτό που θέλει να κάνει”. Το 1964 ο Παύλος έχει την πρώτη του ατομική έκθεση αφισών στην Galerie J και το πρώτο έντονο ενδιαφέρον από τον Τύπο, ενώ το 1968 πραγματοποιείται εκθέτει στην γκαλερί Ileana Sonnabend, με κολόνες φτιαγμένες από χαρτί massicot. “Η σκέψη μου ήταν ότι η ουσία της γλυπτικής είναι η κολόνα, που με την πάροδο των αιώνων αλλάζει, γίνεται κούρος, έργο του Rodin κλπ”. To 1971 στην ίδια γκαλερί εκθέτει ενδύματα, είτε κρεμασμένα σε κρεμάστρες είτε στον τοίχο “σαν τελευταίες αναλαμπές μιας πραγματικότητας που έχει σχεδόν εκλείψει, που είναι λανθάνουσα”, όπως έγραψε ο Pierre Faveton. Το 1972 έρχεται η πρώτη αναδρομική του έκθεση στο Kunstverein στο Αννόβερο. Εκείνη την εποχή αρχίζει και η συνεργασία του με τον Ιόλα, με τις πρώτες του ‘νεκρές φύσες’. “Είμαι ένας άνθρωπος που κάνει αυτό που κάνει, χωρίς να θέτει πολλά ερωτήματα στον εαυτό του. Έτσι όμως που είναι η ζωή, τα ερωτήματα αυτά τίθενται εκ των πραγμάτων από μόνα τους”. Οι εκθέσεις του στις γκαλερί του εξωτερικού συνεχίζονται. Το 1978 ο Luigi Carluccio γράφει στο Panorama: “Ο Παύλος μπορεί να μεταμορφώσει τον τηλεφωνικό κατάλογο της Νέας Υόρκης σ’ ένα κλασικό κύπελο. Τον ανοίγει στις 360 μοίρες και τον πλάθει, όπως κάνουν οι αγγειοπλάστες με τον πηλό”. Τον Απρίλιο 1979 το περιοδικό Vogue φωτογραφίζει τα μοντέλα του μπροστά σε γλυπτά του Τάκη και του Παύλου. Το 1980 η Ελλάδα αφιερώνει στον Παύλο το περίπτερό της στη Μπιενάλε της Βενετίας με μια εγκατάσταση έργων του σε boldluc, την κορδέλα με την οποία δένουν τα πακέτα. Το 1985 εγκαινιάζοντας το θεσμό των πολιτιστικών πρωτευουσών της Ευρώπης στην Αθήνα, ο Παυλος πραγματοποιεί μια έκθεση των Σημαιών της Κοινότητας στο μουσείο Πιερίδη της Αθήνας. Παράλληλα το γερμανικό κανάλι ZDF γυρίζει μια τριαντάλεπτη ταινία για τον Παύλο και τα έργα του. Το 1988 η Νεκρή Φύση του Παύλου γίνεται εξώφυλλο του γερμανικού περιοδικού Palette, ενώ η αεροπορική εταιρεία Air France προωθεί στο διεθνή τύπο μια διαφημιστική εκστρατεία βασισμένη στο έργο του Παύλου “Το Μαγικό Τραπέζι”. Την ίδια εποχή, προλογίζοντας στον κατάλογο της έκθεσης του Παύλου στην Fondation Veranneman, ο Otto Hahn γράφει: “Το σκισμένο χαρτί είναι τα κύματα. Το χαρτί, σε ψιλές λωρίδες, είναι το χορτάρι… Ο Παύλος, ο κολορίστας, μετά από μακρά διαδρομή, αποδέχεται επιτέλους αυτή του την ιδιότητα”. Το 1991 η Gallerie Guy Peters οργανώνει μια ατομική έκθεση του Παύλου στα πλαίσια της FIAC, που γίνεται αποδεκτή με ενθουσιασμό από το κοινό, ενώ το 1992 η πόλη του Παρισιού οργανώνει μια αναδρομική έκθεση του Παύλου στο παρεκκλήσι της Σορβόνης με τίτλο “30 χρόνια χαρτιού”.
Discussion about this post