Όταν βρίσκεις ανθρώπους που ασχολούνται με κάτι με τρόπο τόσο αγνό και παθιασμένο δεν μπορείς να τους προσπεράσεις εύκολα. Με ένα μακροσκελές βιογραφικό πάνω στις σπουδές στο πιάνο, ο Νίκος Βέννερ συνεχίζει με δύναμη και στοχοπροσήλωση να εξασκείται πάνω στο αγαπημένο του όργανο.
Μιλήσαμε μαζί του και του κάναμε κάποιες περίεργες και μη ερωτήσεις για να μας βάλει για λίγο στον ασπρόμαυρο κόσμο του πιάνου.
Νίκος, Νικόλας ή Νικόλαος;
Πιστεύω ότι η επιλογή ενός ονόματος εξαρτάται από την προσωπική μας προτίμηση.
Το Νίκος είναι απλό και εύκολο.
Το Νικόλας δίνει μια μοναδική αλλαγή στο όνομα και είναι μια καλή επιλογή. Το Νικόλαος είναι η επιλογή για όποιον προτιμά ένα πιο παραδοσιακό όνομα.
Η επιλογή εξαρτάται από το προσωπικό μας γούστο, το πολιτισμικό μας υπόβαθρο και το πώς θέλουμε να μας αντιλαμβάνονται και να μας προσφωνούν οι άλλοι.
Προσωπικά, μου αρέσουν οι δύο πρώτες επιλογές, Νίκος και Νικόλας.
Γιατί πιάνο;
Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους επέλεξα το πιάνο:
Ευελιξία: Το πιάνο είναι ένα ευέλικτο όργανο και μπορώ να παίξω μια μεγάλη ποικιλία μουσικών ειδών, από κλασική έως τζαζ, ποπ, ακόμη και σύγχρονη μουσική. Θεωρώ ότι η ευελιξία του επιτρέπει στους πιανίστες να εξερευνήσουν διαφορετικά στυλ και να εκφραστούν δημιουργικά.
Solo Performance: Το πιάνο είναι μοναδικό στο ότι επιτρέπει τη σόλο εκτέλεση. Ως πιανίστας, έχω την ικανότητα να παίζω μόνος μου ποικίλες μελωδίες, αρμονίες και περίπλοκες συνθέσεις. Αυτή η ανεξαρτησία μπορεί να είναι ενδυναμωτική και ανταποδοτική.
Εκφραστικότητα: Το πιάνο προσφέρει μεγάλο δυναμικό εύρος και εκφραστικές δυνατότητες. Μπορείς να μεταφέρεις διαφορετικά μοναδικά συναισθήματα και διαθέσεις με το άγγιγμα των πλήκτρων, επιτρέποντας μια βαθιά προσωπική σύνδεση με τη μουσική που παίζεις.
Συνοδεία συνόλων: Εκτός από τη σόλο εκτέλεση, το πιάνο χρησιμοποιείται ευρέως στο παίξιμο συνόλων. Είτε συνοδεύεις άλλους μουσικούς είτε συνεργάζεσαι με τραγουδιστές, το να μπορείς να παίζεις πιάνο δημιουργεί ευκαιρίες για συνεργασία και μουσική αλληλεπίδραση.
Τελικά, η απόφαση να επιλέξεις και να σπουδάσεις ένα μουσικό όργανο είναι καθαρά προσωπική. Θεωρώ ότι είναι σημαντικό να ακολουθείς το πάθος σου, να απολαμβάνεις τη διαδικασία μάθησης και εξάσκησης και να αφήνεις το μουσικό όργανο να ξεκλειδώσει τις δυνατότητές σου για μουσική έκφραση.
Βλέπεις όνειρα με πιάνο; Θυμάσαι κάποιο;
Βλέπω εφιάλτες…χαχαχα! Βλέπω την εξής σκηνή: Την ώρα που ξεκινώ το ρεσιτάλ σε μια αίθουσα γεμάτη κόσμο, ενώ είμαι έτοιμος να τοποθετήσω τα χέρια μου στα πλήκτρα, κάποια δύναμη μου τα τραβάει κάτω. Είναι το χειρότερο συναίσθημα! Σε αυτό το σημείο ξυπνάω φοβισμένος και παράλληλα νιώθω μια ανακούφιση που ήταν μόνο ένα όνειρο.
Πότε κατάλαβες ότι κάτι πάει πολύ καλά με σένα και το πιάνο;
Δεν υπήρξε μια συγκεκριμένη στιγμή. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου με συνόδευε και με γοήτευε η μουσική και συγκεκριμένα το πιάνο. Ωστόσο είχα τη τύχη να κάτσω δίπλα σε πολύ αξιόλογους καθηγητές οι οποίοι μου άνοιξαν τη πόρτα στο κόσμο της κλασικής μουσικής και με έκαναν να αγαπήσω και να μελετήσω σοβαρά και συστηματικά το πιάνο.
Ένα σημείο / μέρος που θα ήθελες να τοποθετήσεις ένα πιάνο και να παίξεις;
Αυτή είναι μια υπέροχη ιδέα και σκέψη η οποία είναι συνέχεια μέσα στο μυαλό μου! Πραγματικά θα ήθελα να είχα την ευκαιρία να πραγματοποιήσω ρεσιτάλ σε πολλά μέρη και τοποθεσίες όπως :
Σε ένα πάρκο: Στο εξωτερικό είναι συνηθισμένο γεγονός να πραγματοποιούνται ρεσιτάλ πιάνου σε βοτανικούς κήπους και σε πάρκα με όμορφα τοπία. Εκεί ο κόσμος χαλαρώνει και απολαμβάνει την ηρεμία της φύσης σε συνδυασμό με όμορφα μουσικά ακούσματα.
Σε αρχαιολογικό χώρο: Η μεγάλη μου επιθυμία και το όνειρό μου είναι πραγματοποιήσω ένα ρεσιτάλ σε ένα αρχαιολογικό χώρο που θα μπορούσε να διαμορφωθεί σε έναν ρομαντικό και μαγευτικό χώρο συναυλίας.
Σε Κέντρο Φροντίδας Ηλικιωμένων & Νοσοκομεία: Επίσης, θέλω πάρα πολύ να διοργανώσω ένα ρεσιτάλ πιάνου σε ένα κέντρο φροντίδας ηλικιωμένων ή σε ένα νοσοκομείο και να προσφέρω σε αυτούς τους ανθρώπους λίγες στιγμές μουσικής απόλαυσης και χαράς. Είναι μια μεγάλη μου επιθυμία που ελπίζω κάποια στιγμή να υλοποιηθεί.
Και από την άλλη, υπάρχει κάποιο μέρος, περιβάλλον, κατάσταση στην οποία δεν θα έπαιζες ποτέ;
Ως πιανίστας που του αρέσει να παίζει για να ευχαριστήσει το κοινό του, σίγουρα δεν θα έπαιζα ποτέ σε χώρους με ηχορύπανση που θα μπορούσαν να αποσπάσουν τη προσοχή από τη χαλαρωτική εμπειρία που έχω στόχο να προσφέρω στο κοινό.
Επίσης, δεν θα έπαιζα ποτέ σε χώρους όπου η μουσική μου μπορεί να μην εκτιμηθεί ή να μην γίνει κατανοητή. Η επιλογή του σωστού περιβάλλοντος μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την μουσική εμπειρία του κοινού. Οι χώροι πρέπει πάντα να ευθυγραμμίζονται με τη διάθεση και την ατμόσφαιρα που θέλουμε να δημιουργήσουμε ως μουσικοί, διασφαλίζοντας ότι οι μελωδίες του πιάνου μπορούν πραγματικά να μαγέψουν και να ικανοποιήσουν τους ακροατές.
Γράφεις δικά σου κομμάτια;
Προς το παρόν δεν έχω ασχοληθεί με τη σύνθεση. Η ενασχόληση με το πιάνο ως σολίστας απαιτεί πολλές ώρες δουλειάς και μελέτης για να μπορέσεις να διατηρηθείς σε ένα αρκετά υψηλό επίπεδο απόδοσης.
Η πιο δύσκολη στιγμή σου καλλιτεχνικά.
Σε πιο μικρή ηλικία είχα ένα τραυματισμό στο αριστερό χέρι ο οποίος προήλθε από μια απότομη κίνηση στο μπάσκετ. Ο συγκεκριμένος τραυματισμός μετατράπηκε σε ψυχοσωματικός με αποτέλεσμα να με βασανίζει για ένα διάστημα δύο-τριών ετών. Επειδή δεν ήθελα να σταματήσω το πιάνο ξεκίνησα να παίρνω αντιφλεγμονώδη φάρμακα για να μπορέσω να καταπολεμήσω τους πόνους και το φόβο μου. Με τη βοήθεια αυτών των φαρμάκων μπορούσα να συμμετέχω σε διαγωνισμούς και ρεσιτάλ. Εντέλει, έπειτα από πολλές επισκέψεις σε γιατρούς, το χέρι μου επανήλθε με τη βοήθεια και τις συμβουλές μιας εξαιρετικής φυσιοθεραπεύτριας την οποία ευχαριστώ πολύ για το χρόνο της και το ενδιαφέρον της.
Το εξωτερικό το σκέφτεσαι ως προοπτική;
Έχω βρεθεί αρκετές φορές στο εξωτερικό και συγκεκριμένα τελείωσα το Master μου στη Βασιλική Ακαδημία της Σκωτίας. Ωστόσο, έχοντας τη βάση μου στην Αθήνα, ταξιδεύω στο εξωτερικό για να λάβω μέρος σε ρεσιτάλ και διαγωνισμούς. Πάντα προσπαθώ να εκμεταλλεύομαι τις ευκαιρίες που μου παρουσιάζονται είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό. Τον Σεπτέμβριο με έχουν προσκαλέσει να λάβω μέρος σε ένα ρεσιτάλ στο Chester στη Μ. Βρετανία.
Τι μουσική ακούς όταν διασκεδάζεις ή όταν είσαι μόνος;
Μου αρέσουν αρκετά είδη μουσικής. Όταν είμαι μόνος και θέλω να χαλαρώσω η ροκ και η τζαζ είναι στις πρώτες επιλογές μου. Όταν διασκεδάζω με φίλους μου αρέσει πάρα πολύ η μουσική των 70s & 80s. Οι καλλιτέχνες αυτής της περιόδου που έχω ξεχωρίσει είναι οι Eagles, Pink Floyd, Genesis, Fleetwood Mac, Queen, Chic, KC και The Sunshine Band.
Aν μπορούσες να αφαιρέσεις ένα πλήκτρο για να το έχεις σαν φυλαχτό ποιο θα επέλεγες;
Το πλήκτρο ντο θα επέλεγα σαν φυλαχτό. Το μεσαίο ντο είναι μια βασική νότα. Είναι η πρώτη νότα που μαθαίνουμε να βρίσκουμε οι πιανίστες στο πιάνο. Βρίσκεται στην εξωτερική αριστερή πλευρά της ομάδας των δύο μαύρων πλήκτρων στη μέση του πιάνου. Ωστόσο, το μεσαίο ντο δεν ονομάζεται έτσι επειδή βρίσκεται στη μέση του πιάνου, αλλά επειδή εκεί είναι το σημείο που βρίσκεται ο συνδυασμός πρίμων και μπάσων.
Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου συνθέτες; Υπάρχουν και κάποιοι που δεν σε εμπνέουν καθόλου;
Δύσκολη ερώτηση! Κάθε συνθέτης είναι πολύ ξεχωριστός ωστόσο δεν υπάρχει κάποιος ο οποίος να μην με εμπνέει. Αγαπώ πάρα πολύ τον J. Ph. Rameau, τον J. S. Bach αλλά και τον L. V. Beethoven.
Επίσης, λατρεύω τον S. Rachmaninov και τον Fr. Chopin. Τον καθένα για ξεχωριστούς λόγους.
Επίσης, από τους Έλληνες συνθέτες αγαπώ τον Μ. Χατζηδάκι, τον Μ. Θεοδωράκη όπως επίσης και τον Ν. Σκαλκώτα. Ο καθένας τους αποτελεί και ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στην ελληνική αλλά και στη διεθνή μουσική κοινότητα.
Τι αποτελεί για σένα μετρονόμο στη ζωή σου;
Η αγάπη και η στήριξη των γονιών μου και των αγαπημένων μου.
Το πιο μικρό και το πιο μεγάλο πιάνο στο οποίο έχεις παίξει;
Το πιο μικρό πιάνο ήταν το πρώτο πιάνο που ξεκίνησα να ασχολούμαι και ήταν ένα ηλεκτρικό αρμόνιο YAMAHA. Εκεί ανακάλυψα το πιάνο σαν όργανο και μου κέντρισε το ενδιαφέρον. Τα πιο μεγάλα πιάνα που έχω παίξει σε αίθουσες συναυλιών, όπως η Λυρική Σκηνή και το Mozarteum στο Salzbourg, είναι τα Steinway & Sons και Fazioli grand pianos.
Μπορείς να υπολογίσεις, πάνω κάτω, πόσες ώρες έχεις περάσει στη ζωή σου μπροστά από το πιάνο;
Οι ώρες είναι αμέτρητες! Θεωρώ ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός ωρών, αλλά η μελέτη πρέπει να γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο αποδοτική και με συνεχή αυτοβελτίωση.
Αν ο μικρός Νικόλας συναντούσε τον μεγάλο τι θα του έλεγε;
Ο μικρός Νικόλας θα τον ρωτούσε πώς μπορείς να πετύχεις το στόχο σου. Και ο μεγάλος θα του απαντούσε «Μη σταματάς να πιστεύεις στον εαυτό σου, να ονειρεύεσαι και να κάνεις σχέδια! Οι όμορφες ιδέες μάς έρχονται από τα όνειρα που κάνουμε!»
Με ποια άλλο όργανο θα ασχολιόσουν εάν δεν είχες επιλέξει το πιάνο;
Μου αρέσει πολύ η τρομπέτα και το βιολί.
Τι σκέφτεσαι για το (άμεσο ή μακρινό) μέλλον;
Θέλω να εξελιχθώ ως σολίστας και να με αγαπήσει ο κόσμος! Κοιτάω μπροστά και προχωρώ με θάρρος, χαμόγελο και πίστη στον εαυτό μου!
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Νίκος Βέννερ γεννήθηκε στην Αθήνα και έδειξε το μουσικό του ταλέντο από νεαρή ηλικία. Ξεκίνησε τις σπουδές του στο Εθνικό Ωδείο και τις ολοκλήρωσε τον Ιούνιο του 2018 αποκτώντας το δίπλωμα πιάνου με άριστα παμψηφεί και 1ο βραβείο, στο Ωδείο Ι. Συγγελάκη.
Είναι απόφοιτος του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος (Deree – American College of Greece) και κάτοχος πτυχίου Bachelor of Arts in Music, λαμβάνοντας την υψηλότατη διάκριση Magna cum Laude καθώς και το βραβείο Outstanding Senior Achievement Award για την καλλιτεχνική του δραστηριότητα και το υψηλότατο επίπεδο σπουδών με καθηγητή τον διεθνούς φήμης σολίστ και μαέστρο κ. Δημήτρη Τουφεξή.
Παράλληλα απέκτησε και Bachelor από το Open University του Λονδίνου. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του στο Αμερικανικό Κολλέγιο Deree (ACG) του είχε απονεμηθεί η υποτροφία Frances L. Rich School of Fine and Performing Arts.
Ολοκλήρωσε με επιτυχία τις μεταπτυχιακές του σπουδές (Master in Music Performance) στη Βασιλική Ακαδημία της Σκωτίας (Royal Conservatoire of Scotland), στη Γλασκώβη με καθηγητές τους Aaron Shorr και Steven Osborne. Παράλληλα με τις σπουδές του στο RCS έλαβε υποτροφία από το Ίδρυμα Α.G. Leventis Foundation.
Έχει διακριθεί και έχει αποσπάσει το 3ο βραβείο στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό του Δημοτικού Ωδείου Λάρισας και δύο φορές στον Πανελλήνιο διαγωνισμό της UNESCO αποσπώντας το 3ο βραβείο το 2016 και το 2ο βραβείο το 2018.
Eπίσης, απέσπασε το 2ο βραβείο στο διεθνή διαγωνισμό ISCART (International Piano Competition) στο Λουγκάνο της Ελβετίας τον Απρίλιο του 2021 καθώς και το 2ο βραβείο στο διεθνή διαγωνισμό μουσικής (IMMC) International Moscow Competition τον Σεπτέμβριο του 2021.
Σαν σολίστ έχει δώσει ρεσιτάλ στο Μέγαρο Μουσικής, στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας καθώς και στο Mozarteum στο Salzburg της Αυστρίας.
Τον Απρίλιο του 2022 βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών με το βραβείο της Τάξης των Γραμμάτων και Καλών Τεχνών στη κατηγορία Piano Performance.
Εργάζεται ως καθηγητής και σολίστ πιάνου και παράλληλα έχει ξεκινήσει σπουδές στη La Schola Cantorum στο Παρίσι, με καθηγήτρια την διεθνούς φήμης πιανίστα και καθηγήτρια κα Αγάθη Λεϊμονή.