Το μελοδραματικό στοιχείο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την νεοελληνική θεατρική και μουσική μας παράδοση.
Όσο κι αν δημιουργήθηκε η όπερα ως είδος ως παρεξήγηση για το πώς ανέβαινε στην εποχή της η αρχαία τραγωδία, με τον χρόνο έγινε τού συρμού, στην αρχή στον ασπρόμαυρο κινηματογράφο και μετά στην τηλεόραση, ακόμα και μέχρι τις ταραγμένες μέρες μας.
Αυτό είναι το ένα βασικό συστατικό αυτής της παραστασιακής συνταγής.
Το δεύτερο είναι οι ευανάγνωστοι τηλεοπτικοί κώδικες, υποκριτικοί, κινησιολογικοί, ρυθμολογικοί, σκηνογραφικοί, ενδυματολογικοί και «μουσικοί» (στο βαθμό που αντιμετωπίζουμε το «ηχητικό τοπίο» ως αυτοτελές ακρόαμα).
Οι επαγγελματικές ερμηνείες όμως και η τεχνική επάρκεια προσέδωσαν στο όλον θέαμα και συνεκτικότητα και αισθητική ομοιογένεια και μια κάποιου είδους απροσδιόριστη «ταυτότητα» απολύτως αναγνωρίσιμη και επαναλήψιμη, αν όχι και επαναληπτέα.
Εξηγούμαι: το κωμικό στοιχείο είναι η απαραίτητη αντίστιξη τού τραγικού, όμως το αστικό δράμα τού Ίψεν δεν έχει και δεν αντέχει ίσως τέτοιες δραματικές προεκτάσεις, εκτός αν παίζει η Παξινού με τον Μινωτή!!!
Όλα τα άλλα είναι απλές, μεγαλοποιημένες, μεγεθυμένες, αν-αληθοφανείς ακρότητες. Και ναι μεν η Τέχνη ενέχει αναπότρεπτο και αναπόσπαστο στο στοιχείο τής υπερβολής, ο μελοδραματισμός είναι η μεγεθυμένη υπερβολή εις το τετράγωνο.
Είναι δύσκολο στο μη ρεαλιστικό θέατρο να επιτύχεις το εύλογο και το αληθοφανές. Εδώ όμως κάτι τέτοιο εν μέρει επετεύχθη.
Μόνη αποτροπαϊκή παρατήρηση: αυτά τα μικρόφωνα διαχέουν τον ήχο σαν να έρχεται από υπερπέραν, από κάπου αλλού από εκεί που στέκονται και δρουν οι διονυσιακοί τεχνίτες.
ΑΠΟΡΙΑ: ΕΚΕΙΝΟΙ ΟΙ ΠΑΛΑΙΟΙ, ΓΙΓΑΝΤΙΑΙΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ πώς ΕΠΑΙΖΑΝ χωρίς ΨΕΙΡΕΣ;
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας
https://konstantinosbouras.gr
info:
Το αριστούργημα του Χένρικ Ιψεν, Βρυκόλακες, επανέρχεται στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων έως τις 9 Απριλίου.
Αναλυτικά το πρόγραμμα των παραστάσεων:
24/3 στις 20:30, 25/3 στις 20:30, 26/3 στις 17:00 και 20:30, 29/3 στις 20:30, 30/3 στις 20:30, 31/3 στις 20:30, 1/4 στις 17:00 και 20:30, 2/4 στις 20:30, 5/4 στις 17:00, 6/4 στις 20:30, 7/4 στις 20:30, 8/4 στις 17:00 και 20:30, 9/4 στις 20:30.
Λίγα λόγια για το έργο
Η κυρία Άλβινγκ ετοιμάζεται για τα εγκαίνια του Ιδρύματος που έφτιαξε στη μνήμη του συζύγου της. Ο γιος της Όσβαλντ, καταξιωμένος ζωγράφος που ζει από παιδί στο εξωτερικό, έχει επιστρέψει για την τελετή. Ο παλιός οικογενειακός φίλος και διαχειριστής του Ιδρύματος Πάστορας Μάντερς έχει έρθει και αυτός για να εκφωνήσει λόγο για την προσφορά του λοχαγού Άλβγινγκ. Όμως, κάτω από την αψεγάδιαστη, γυαλιστερή επιφάνεια, κάτι άρρωστο και σαθρό ελλοχεύει. Ένα κουβάρι από ψέματα και μυστικά, προδομένους έρωτες, συγκάλυψη και υποκρισία αρχίζει να ξετυλίγεται σταδιακά, την ώρα που οι μάσκες πέφτουν, ολόκληρο το οικοδόμημα της αγίας οικογένειας κλυδωνίζεται και τα φαντάσματα του παρελθόντος ξυπνούν, διψώντας για το αίμα των ζωντανών.
Ταυτότητα παράστασης
Απόδοση-Σκηνοθεσία: Σταμάτης Φασουλής
Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς
Κοστούμια: Άγγελος Μέντης
Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Δραματολόγος παράστασης: Ειρήνη Μουντράκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Παύλος Σαχπεκίδης
Βοηθός σκηνογράφου: Νικόλας Κανάβαρης
Βοηθός ενδυματολόγου: Μαριάνθη Σανδαλτζοπούλου
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):
Έγκστραντ: Γιώργος Ζιόβας
Ρεγγίνα: Κατερίνα Μαούτσου
Πάστορας Μάντερς: Περικλής Μουστάκης
Όσβαλντ Άλβινγκ: Αργύρης Πανταζάρας
Κυρία Άλβινγκ: Ναταλία Τσαλίκη
Φωτογράφος παράστασης: Γιώργος Καβαλλιεράκης
• Προπώληση εισιτηρίων: ticketservices.gr και στο 210.7234567 (με χρήση πιστωτικής-χρεωστικής κάρτας)
• Πληροφορίες: Ταμεία κτηρίου Τσίλλερ (Αγίου Κωνσταντίνου 22-24), τηλ. 210.5288170-171