Ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης είναι ένας άνθρωπος με μεγάλη αγάπη και γνώση για το Θεάτρο, πάντα καυστικός, με χιούμορ και βάθος σκέψης. Φέτος τον απολαμβάνουμε στο έργο «Ένα λιοντάρι Μεσοπέλαγα» του Σλαβομίρ Μρόζεκ που σκηνοθετεί ο Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς. Ο ηθοποιός ήθελε πολύ να δοκιμαστεί και στο θέατρο του παραλόγου, που ποτέ δεν έτυχε να παίξει.
Πρόκειται για μια κωμωδία με έντονο το σατιρικό στοιχείο και το γκροτέσκο για τα οποία διακρίθηκε ο Μρόζεκ και αναγνωρίστηκε ως ένας από τους μεγαλύτερους Ευρωπαίους μεταπολεμικούς συγγραφείς του θεάτρου του παραλόγου, δίπλα στον Μπέκετ και τον Ιονέσκο. Ο Σλάβομιρ Μρόζεκ είναι Πολωνός δραματουργός, συγγραφέας και σκιτσογράφος. Η κατοχή της χώρας του από τους Ναζί, η εγκαθίδρυση του κομμουνιστικού καθεστώτος και η σταλινική καταπίεση διαμόρφωσαν τον χαρακτήρα του. Με τα θεατρικά του έργα κέρδισε την παγκόσμια αναγνώριση. Στη χώρα μας είναι γνωστός από τη συλλογή διηγημάτων Ο Ελέφαντας (1957) και τα θεατρικά Τάνγκο (1964) και Εμιγκρέδες (1974). Στο έργο του κυριαρχεί το μαύρο χιούμορ και το παράλογο. Ο Μρόζεκ διερευνά την αποξένωση, την κατάχρηση εξουσίας, τον κονφορμισμό και τους περιορισμούς της ανθρώπινης ελευθερίας σ’ ένα ολοκληρωτικό καθεστώς.
Για τον συγγραφέα ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης μας είπε: «Ο Μόζεκ χαρακτήρισε το Ελληνικό πολιτικό σύστημα ως φαύλο οικογενειοκρατικό καπιταλισμό. Είναι συγγραφέας με βάθος και ενώ τα θέματα που θίγει είναι σκοτεινά και απαισιόδοξα, ταυτόχρονα αυτό το κάνει με έναν τρόπο εξωστρεφή και ανάλαφρο… Κάποιοι αναλυτές λένε ότι όπως οργανώθηκε η Μαφία στη Σικελία και προέκυψε το μόρφωμα αυτό το περίεργο των εγκληματικών οργανώσεων, κυρίως η αιτία του είναι η οργάνωση γύρω από την οικογένεια»
Τρεις ναυαγοί βρίσκονται μεσοπέλαγα χωρίς τρόφιμα. Στην προσπάθειά τους να επιβιώσουν τους έρχεται η ιδέα ότι πρέπει να φάνε τον έναν. Εγκλωβισμένοι στην απόφασή τους δεν είναι ικανοί να δουν τις διεξόδους που παρουσιάζονται μπροστά τους. Ο Μρόζεκ με αιχμηρό πολιτικό λόγο τα βάζει με ένα σύστημα υποκρισίας και διπροσωπίας τόσο αλλόκοτο, ώστε μια ρεαλιστική περιγραφή του να φαντάζει αυτή καθαυτή σαν μια παράλογη υπερβολή.
Επί σκηνής οι Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Αστέρης Πελτέκης, Γιάννης Οικονομίδης, Θάνος Κοντογιώργης κάνουν τη μετάβαση στον σουρεαλιστικό κόσμο του συγγραφέα με μια εκπληκτική φυσικότητα που βγάζει αβίαστα γέλιο αλλά και προβληματισμό.
Για τις 2.000 παραστάσεις ετησίως στην Αθήνα, ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης αναφέρει: «Αποτελεί αντανάκλαση των κοινωνικών προβλημάτων που έχουμε, για τους πολίτες μιλάω, δε μιλάω για τους πολιτικούς… Είναι λίγο κωμικό, είναι λίγο περίεργο…. Από την άλλη δεν μπορείς να πεις στα νέα παιδιά «μην κάνετε» γιατί αυτό κάναμε κι εμείς πριν 35 χρόνια όταν ξεκινούσαμε… Μετά τις θεατρικές σπουδές χρειάζονται τουλάχιστον 7-8 χρόνια «πτήσης» σε αυτή τη δουλειά….
Όμως στην Ελλάδα μεταπηδήσαμε από τον Στανισλάβσκι κατευθείαν στον Μοντερνισμό, είχαμε ένα τέτοιο περίεργο άλμα. Ακολουθούμε λίγο τα ρεύματα τα καλλιτεχνικά, που συνήθως τα μετουσιώνουμε με καθυστέρηση 40 χρόνων περίπου. Πράγματα που έχουν απορριφθεί ως αναζητήσεις πρωτοπορίας πριν 50 χρόνια, έρχονται κάποιοι πιτσιρικάδες τώρα 25 χρονών και τα κάνουν με τρόπο που είναι σχεδόν αστείος και τα λένε πρωτοπορία…. Αυτή η «Εύρεση της πρωτοπορίας» την ονομάζω, αποτελεί μια περίεργη εσωστρέφεια. Από την άλλη είναι υγιές αυτό. Μακάρι να υπάρξει μια δημοσιογραφική σκληροπυρηνική ομάδα που μέσω της κριτικής και του δημόσιου διαλόγου να φτιάξει Θεατές με παιδεία.»
Ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης γεννήθηκε το 1960 σε ένα κεφαλοχώρι της Δυτικής Μακεδονίας ανάμεσα στην Πτολεμαΐδα και την Κοζάνη, που λεγόταν Χαραυγή και δεν υπάρχει πια. Απαλλοτριώθηκε και έγινε ορυχείο. Μπορεί να έφυγε από το χωριό για σπουδές στη Θεσσαλονίκη, χωρίς τον πόνο του αποχωρισμού, όμως μεγαλώνοντας ένιωσε δικούς του τους ξεριζωμούς που έζησαν οι παππούδες του. Από την εφηβεία του με ευσυνειδησία χαιρόταν για την καταγωγή του Ποντιακή, Θρακιώτικη, Μικρασιάτικη. «Ο άνθρωπος είναι περίεργο, θέλει ένα σημείο αναφοράς. Το χώμα του, την πατρίδα του!»
Αποφοίτησε το 1982 από τη Δραματική Σχολή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Το 1983 ήταν ιδρυτικό μέλος δύο μικρών θεατρικών σχημάτων της Θεσσαλονίκης όπου έπαιξε σε 14 έργα. Από το 1988 έως το 1990 εργάστηκε ως συντάκτης στο ραδιόφωνο της ΕΡΤ και από το 1993 στην τηλεόραση ως σκηνοθέτης και παραγωγός. Από το 1991 έως το 1996 συνεργάζεται με το ΚΘΒΕ και την «Πειραματική Σκηνή Τέχνης». Στο θέατρο, έχει παίξει σε έργα των Τένεσι Ουίλιαμς, Γρηγόριου Ξενόπουλου, Ιάκωβου Καμπανέλλη, Άντον Τσέχωφ, Εντουάρντο Ντε Φιλίππο κ.ά.
Το 1990 δημιούργησε με άλλους ηθοποιούς και μουσικούς το σατιρικό μουσικοθεατρικό σχήμα «Άγαμοι θύται» στο οποίο συμμετέχει γράφοντας, παίζοντας και σκηνοθετώντας. Το 2020 κλείνουν 30 χρόνια από τη δημιουργία τους και ετοιμάζει μια επετειακή συναυλία. Ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης λέει για το σχήμα: «Αν δεν υπάρχει η τρέλα και το πάθος και η πάρα πολύ προσεγμένη δουλειά δεν υπάρχει παράσταση. Φαίνεται για πολλούς ότι μια παράσταση τέτοια -επειδή έχει χαλαρή δομή επίτηδες- είναι σχεδόν σαν να αυτοσχεδιάζεται από μερικούς τρελούς. Όμως είναι μια δουλεμένη παράσταση ως την τελευταία ανάσα.»
Το 1997 έρχεται στην Αθήνα. Στον κινηματογράφο τον είδαμε στις ταινίες: 1999- Safe sex του Θανάση Παπαθανασίου, 1999- Μαύρο Γάλα του Νίκου Τριανταφυλλίδη, 2000- Πίσω Πόρτα του Γιώργου Τσεμπερόπουλου, 2003 Πολίτικη Κουζίνα του Τάσου Μπουλμέτη, 2007 Παρέες του Σωτήρη Γκορίτσα, 2009 Παράδεισος στη Δύση του Κώστα Γαβρά, 2010 Ζητείται ψεύτης σε σκηνοθεσία δική του, 2017- 1968 του Τάσου Μπουλμέτη. Στην τηλεόραση πρωταγωνίστησε σε σήριαλ όπως: «Είμαστε στον αέρα», «Και πάλι φίλοι», «Κόλπο Γκρόσο», «Κάμερα καφέ», «Τα μαχαιρώματα», «Οι ιστορίες του Αστυνόμου Μπέκα», «L.A.P.D.», «Με τα παντελόνια κάτω», «Μάλιστα Σεφ!», «Κάνε γονείς να δεις καλό» κ.α.
Ένα λιοντάρι Μεσοπέλαγα του Σλάβομιρ Μρόζεκ σε σκηνοθεσία Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς
Τελευταίες παραστάσεις!
Η πρώτη παραγωγή του Μικρού ‘Ανεσις, το «Ένα λιοντάρι Μεσοπέλαγα» του κορυφαίου Πολωνού δραματουργού Σλάβομιρ Μρόζεκ, που εγκαινίασε επίσημα τη νέα, ζεστή, θεατρική του σκηνή, ολοκληρώνει τον κύκλο των παραστάσεων της στις 29 Φεβρουαρίου και προσθέτει δυο ακόμα παραστάσεις στις 7 και 8 Μαρτίου. Ο σπουδαίος Σέρβος σκηνοθέτης Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς και ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης συναντιούνται για δεύτερη φορά, μετά την εξαιρετικά επιτυχημένη τους συνεργασία στους «’Ηρωες» του Gerald Sibleyras και προτείνουν στον αθηναïκό κοινό τη σουρεαλιστική κωμωδία «Ένα λιοντάρι Μεσοπέλαγα». Μαζί του επί σκηνής τρεις εξαιρετικοί ηθοποιοί: οι Αστέρης Πελτέκης, Γιάννης Οικονομίδης και Θάνος Κοντογιώργης.
Πρόκειται για μια κωμωδία με έντονο το σατιρικό στοιχείο και το γκροτέσκο για τα οποία διακρίθηκε ο Μρόζεκ και αναγνωρίστηκε ως ένας από τους μεγαλύτερους Ευρωπαίους μεταπολεμικούς συγγραφείς του θεάτρου του παραλόγου, δίπλα στον Μπέκετ και τον Ιονέσκο.
Τρεις ναυαγοί βρίσκονται μεσοπέλαγα χωρίς τρόφιμα. Στην προσπάθειά τους να επιβιώσουν τους έρχεται η ιδέα ότι πρέπει να φάνε τον έναν.
Ο Σλαβομίρ Μρόζεκ με αιχμηρό πολιτικό λόγο τα βάζει με ένα σύστημα υποκρισίας και διπροσωπίας τόσο αλλόκοτο, ώστε μια ρεαλιστική περιγραφή του να φαντάζει αυτή καθαυτή σαν μια παράλογη υπερβολή.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Διασκευή/σκηνοθεσία: Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς
Μετάφραση: Ισμήνη Ραντούλοβιτς
Σκηνικά/ κοστούμια: Δήμητρα Σπυρίδωνος
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Φωτογραφιες: Γεωργία Σιέττου & Στέλιος Δανιήλ
Παίζουν:
Ιεροκλής Μιχαηλίδης / Αστέρης Πελτέκης / Γιάννης Οικονομίδης / Θάνος Κοντογιώργης
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Κάθε Πέμπτη με Κυριακή έως 29 Φεβρουαρίου και δυο έξτρα Σάββατο 7 & Κυριακή 8 Μαρτίου.
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00
Κυριακή στις 20:00
Διάρκεια: 75 λεπτά
Χώρος: Θέατρο Μικρό ‘Ανεσις
Διεύθυνση Λεωφ. Κηφισίας 14, Αθήνα 115 26
Εισιτήρια: Πέμπτη – Παρασκευή Κανονικό: 14 ευρώ, Φοιτητικό, άνω των 65: 12 ευρώ
Ανέργων: 10 ευρώ
Σάββατο – Κυριακή Κανονικό: 18 ευρώ, Φοιτητικό, Ανέργων, άνω των 65: 14 ευρώ,
Τηλέφωνο ταμείου: 21 0771 8943