Jean-Léon Gérôme
Άποψη 1
-Μην τραβάτε νερό την ώρα που κάνω μπάνιο… τσουρουφλίστηκα!
Τουλάχιστον έτσι είμαι εγώ όταν τα παιδιά ανοίγουν βρύσες την ώρα που κάνω το μπάνιο μου. Υποθέτω ότι δεν είναι αυτό το νόημα του πίνακα, αλλά η γυναίκα έχει σίγουρα το ύφος: «άμα σε περιλάβω…».
Άποψη 2
-Ήντα ‘παθε μπρε η κοπελιά και βγήκε όξω τσίτσιδη με τη σαρώστρα; Κάνει κρυγιώτι! (κρητικός τέχνης)
«Η Αλήθεια βγαίνει από το πηγάδι», Jean-Léon Gérôme, 1896, λάδι σε καμβά, Musée Anne de Beaujeu, Moulins, Allier
Το πιο γνωστό από τρία έργα με το ίδιο θέμα. Φιλοτεχνήθηκε κατά την τελευταία δεκαετία της ζωής του καλλιτέχνη και δείχνει μια χλωμή, γυμνή γυναίκα, που αναδύεται από ένα πηγάδι. Είναι σε κίνηση, στρέφεται προς τον θεατή και το στόμα της ανοίγει σε μια έκφραση θυμού. Στο δεξί της χέρι κρατάει ένα κλαδί, δείχνει επιθετική και ο προφανής θυμός της έρχεται σε αντίθεση με την ευάλωτη γύμνια της. Το χρώμα της επιδερμίδας της τονίζεται από τη σκοτεινή, κρύα πέτρα και το βαθύ πράσινο του φυλλώματος πίσω της. Πάνω της, ένα αχνό μπλε και κόκκινο φως ρίχνεται στην πλινθοδομή, θέτοντας τη σκηνή στο ηλιοβασίλεμα.
Ο Gérôme σπάνια παρήγαγε αλληγορικά κομμάτια και το νόημα πίσω από αυτόν τον πίνακα αποτέλεσε αντικείμενο συζήτησης. Σε υποθετικό επίπεδο, ο καμβάς είναι μια κυριολεκτική μετάφραση του ρητού του Έλληνα φιλόσοφου Δημόκριτου: «Η αλήθεια βρίσκεται στο κάτω μέρος του πηγαδιού». Ωστόσο, ο διευθυντής του μουσείου Eugène Delacroix, Dominique de Font-Réaulx πρότεινε ότι το έργο χρησίμευσε ως επιβεβαίωση των καλλιτεχνικών επιλογών του Gérôme: «Αυτές οι απεικονίσεις της Αλήθειας έγιναν από έναν γηράσκοντα καλλιτέχνη του οποίου ο τρόπος και το στιλ είχαν σοβαρά αμφισβητηθεί από μια νεότερη γενιά καλλιτεχνών, ιδίως από τους Ιμπρεσιονιστές, στους οποίους αντιτάχθηκε έντονα». Σε αυτήν την ερμηνεία τότε, η Αλήθεια σημαίνει την ανωτερότητα του ρεαλιστικού του στυλ και την αναζήτηση ακρίβειας στη ζωγραφική.
Το έργο αυτό δεν απέκτησε την απήχηση που είχαν μερικά από τα πρώτα έργα του Gérôme, αλλά παραμένει ιδιαίτερα σημαντικό και πλέον κυκλοφορεί στο διαδίκτυο ως ένα απίθανο φεμινιστικό meme – σύμβολο της γυναικείας οργής.