Με επιτυχία παρουσιάστηκε στο Θέατρο Φρύνιχος στους Δελφούς κατά την έναρξη των εκδηλώσεων των Ημερών Δελφικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2021, το θεατρικό έργο «Ευριπίδης Μαινόμενος» του Χριστόφορου Χριστοφή σε σκηνοθεσία Νίκου Χατζηπαπά. Με αφορμή τα 70 χρόνια από το θάνατο του ποιητή Άγγελου Σικελιανού (1884-1951) οι Ημέρες Δελφικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2021 διεξάγονται από τις 11 Ιουνίου έως και τις 11 Ιουλίου 2021 σε έξι περιοχές όπου έζησε και έδρασε ο σπουδαίος ποιητής: Δελφούς, Συκιά, Λευκάδα, Σαλαμίνα, Αίγινα και Αθήνα. Οι δράσεις αφιερώνονται στον Άγγελο Σικελιανό και το έργο του, ενώ προσεγγίζουν και τον καθοριστικό ρόλο της συζύγου του Εύας Πάλμερ στο κοινό όραμά τους για τις Δελφικές Εορτές.
Η εκδήλωση τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου η οποία παρευρέθηκε στους Δελφούς και παρακολούθησε την έναρξη του φεστιβάλ καθώς και την παράσταση.
Το έργο «Ευριπίδης Μαινόμενος» βασίζεται στη ζωή του Ευριπίδη και διαδραματίζεται στο σπήλαιο της Σαλαμίνας, όπου έγραψε τα σπουδαιότερα έργα του. Αποτελεί μέρος της τριλογίας «Ευριπίδου απόκρυφος βίος» και συμπεριλαμβάνεται στον τόμο «Ευριπίδης Μαινόμενος και άλλα θεατρικά έργα» του συγγραφέα Χριστόφορου Χριστοφή , που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Νίκα.
Ο Ευριπίδης (Δημήτρης Πετρόπουλος) μένει στη Σαλαμίνα μαζί με τον δούλο του Δάο (Δημήτρης Μαύρος). Απογοητευμένος από την πολιτική κατάσταση της εποχής, αλλά και τις ατυχίες στην προσωπική του ζωή, αποφασίζει να φύγει στο βορρά, καλεσμένος του βασιλιά Αρχελάου. Προσμένει με ανυπομονησία την επίσκεψη του Σωκράτη και του μαθητή του, του Αντισθένη (Γιάννης Λασπιάς), για να του δώσει ένα αντίγραφο του «Ορέστη», της τελευταίας του τραγωδίας,. Η απογοήτευσή του είναι μεγάλη, όταν ο Αντισθένης καταφθάνει στη Σαλαμίνα χωρίς τον Σωκράτη, έχοντας μαζί του τη Σελάνα (Βερόνικα Αργέντζη), εταίρα από τη Μίλητο. Στις μεταξύ τους συζητήσεις σχολιάζονται με κριτική, ειρωνική και φιλοσοφική διάθεση πρόσωπα, γεγονότα και όλη η περιρρέουσα ατμόσφαιρα στην Αθήνα προς το τέλος του Πελοποννησιακού πολέμου και μετά από αυτόν, όταν η Αθηναϊκή συμμαχία έχει ηττηθεί.
Αναμφίβολα είναι ένα από τα πιο ώριμα έργα του συγγραφέα Χριστόφορου Χριστοφή που παντρεύει το ψυχολογικό θέατρο με βιογραφικά στοιχεία σπουδαίων προσωπικοτήτων της Αρχαίας Ελλάδας, τονίζοντας την διαχρονικότητα των ανθρώπινων υπαρξιακών προβληματισμών και σχέσεων.
Θα μπορούσαμε να πούμε πως οι ήρωες είναι η αφορμή για μια κατάδυση στα βάθη της ψυχής, εάν δεν είχαμε και ένα σαφέστατο ιστορικό πλαίσιο μέσα από το οποίο πληροφορούμαστε άγνωστα σε πολλούς γεγονότα της σπουδαίας εκείνης περιόδου.
Βαθιά λοιπόν ψυχογραφικό το έργο λειτουργεί ως καθρέπτης μιας ατέρμονης πορείας στο χώρο και το χρόνο.
Η ευρηματική σκηνοθεσία του Νίκου Χατζηπαπά και η εμπνευσμένη καθοδήγηση των ηθοποιών, σε συνδυασμό με την άριστη μουσική σύνθεση και φωνητική ερμηνεία του ταλαντούχου και έμπειρου μουσικού Νίκου Ξανθούλη, έθεσε το έργο σε μια άχρονη πραγματικότητα και συνέβαλε στην ταύτιση του θεατή με τους ήρωες. Οι φωτισμοί που σχεδίασε ο ίδιος ο σκηνοθέτης λειτούργησαν ως σκηνικός προσδιορισμός του χώρου και του χρόνου αλλά και ως σώμα της ίδιας της παράστασης, εξυπηρετώντας το καλλιτεχνικό του όραμα και τονίζοντας την ψυχολογική διάσταση του έργου. Η δωρική και αυστηρή κινητική γραμμή που επιμελήθηκε η Κάλλια Θεοδοσιάδη ανέδειξε τους ηθοποιούς, τονίζοντας την ατέρμονη συνάντηση σώματος και σκέψης.
Ο Δημήτρης Πετρόπουλος παρουσίασε έναν ανθρώπινο και αρκετά γλαφυρό Ευριπίδη με έντονα κωμικά στοιχεία, αλλά και συναισθηματικές παύσεις του λόγου, φέρνοντας τον μεγάλο τραγωδό στο σήμερα και δίνοντάς του μια μοντέρνα καθημερινή διάσταση.
Ο Δημήρης Μαύρος ως Δάος κυριάρχησε στη σκηνή καθ’όλη την διάρκεια της παράστασης παρουσιάζοντας ένα ρόλο πλήρη από κάθε άποψη. Τραγικός μέσα στην καταδικασμένη μοίρα του, αλλά και ορμώμενος από τη δύναμη της ίδιας της ζωής, παντρεύει τη θέληση με την απόγνωση, το δραματικό με το κωμικό, χαρίζοντας μια ολοκληρωμένη ερμηνεία.
Ο Γιάννης Λασπιάς ως Αντισθένης λειτούργησε ως συνεκτική γέφυρα μεταξύ των σκηνών και των γεγονότων, προσφέροντας πληροφορίες στο κοινό, με μοναδική θεατρική άνεση, ζωντάνια και αμεσότητα στα δύσκολα μονολογικά του μέρη. Δυνατός όμως στάθηκε και στις σκηνές με τους συμπρωταγωνιστές του με έξοχη ερμηνευτική δεινότητα, συναίσθημα, κίνηση και λόγο.
Η Βερόνικα Αργέντζη, ως Σελάνα, λειτούργησε καταλυτικά στην εξέλιξη της παράστασης συνδυάζοντας γοητευτική παρουσία αλλά και απόκοσμη σοφία, πείθοντας απόλυτα για εταίρα της εποχής. Ερωτική, αέρινη αλλά και στιβαρή όπου έπρεπε, ερμήνευσε με μοναδική συναισθηματική ένταση τα επερχόμενα δεινά της ανθρώπινης μοίρας και την ματαιότητα της ανθρώπινης φιλοδοξίας.
Συνολικά υπήρξε μια ολοκληρωμένη θεατρική πρόταση, που άνοιξε το φεστιβάλ με τον καλύτερο τρόπο και που αξίζει να ταξιδέψει και να την παρακολουθήσει και το ευρύ κοινό στη δύσκολη θεατρική εποχή που διανύουμε. Η παράσταση θα επαναληφθεί στα πλαίσια του Φεστιβάλ Ημέρες Δελφικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2021 στις 4 Ιουλίου στο Πέτρινο Θεατράκι Σεληνίων στη Σαλαμίνα.
Η ταυτότητα της παράστασης
«Ευριπίδης Μαινόμενος»
Τραγικοκωμωδία – Παιχνίδι των Γρίφων
Διάρκεια: 135 λεπτά
Συντελεστές:
Συγγραφέας: Χριστόφορος Χριστοφής
Σκηνοθεσία – Σκηνογραφική – Ενδυματολογική Επιμέλεια – Φωτισμοί: Νίκος Χατζηπαπάς
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Νίκος Ξανθούλης
Επιμέλεια κίνησης – Χορογραφία: Κάλλια Θεοδοσιάδη
Μακιγιάζ – Ηair Styling: Διονυσία Κωνσταντίνου – promakeupkit.gr
Βοηθός σκηνοθέτη – Οργάνωση Παραγωγής: Ράνια Παπαδοπούλου
Επικοινωνία – δημόσιες σχέσεις: Culture Press
Παραγωγή: Labillusions
Ερμηνεύουν με σειρά εμφάνισης: Γιάννης Λασπιάς (Αντισθένης), Νίκος Ξανθούλης (μουσικός), Δημήτρης Πετρόπουλος (Ευριπίδης), Δημήτρης Μαύρος (Δάος), Βερόνικα Αργέντζη (Σελάνα).