Ξεκαθαρίζω εξαρχής δύο πράγματα για την υπόθεση του τζαμιού στον Βοτανικό. Δεν είμαι πιστός καμιάς θρησκείας και δόγματος. Πρώτο, και βέβαια αναγνωρίζω το δικαίωμα κάθε ανθρώπου να πιστεύει σε όποια θεότητα.
Βέβαια θεότητα για πολλούς είναι και το χρήμα αλλά ας μην το ανοίξουμε τόσο το θέμα. Παρόλο που αυτή η θεότητα είναι πολύ πιο πραγματική και καθημερινή από όλες τις άλλες. Και αν δεν τις κάνεις τα γούστα της σε τιμωρεί εδώ και τώρα και όχι όπως οι άλλες που υποτίθεται σε τιμωρούν με κόλαση, καζάνια και άλλες ομορφιές στη μεταθάνατο ζωή.
Επανέρχομαι… Προσωπικά όχι μόνο δέχομαι το δικαίωμα της ελεύθερης πίστης, αλλά και αυτό είναι το δεύτερο τη σέβομαι ανθρώπινα και παρόλο του ότι νιώθω άθεος απεχθάνομαι τις προσβολές και την κοροϊδία σε αυτά που πιστεύει ο άλλος. Και μην ξεχνάμε πως η θρησκεία σε όλες της τις εκδοχές αντέχει χιλιάδες χρόνια και αυτό κάτι δείχνει. Αλλά εδώ τελειώνει το γενικό κομμάτι, απαραίτητο μεν, ελάχιστο δε για να απαντήσει στο θέμα του τζαμιού. Τρεις σκέψεις που πολλούς μάλλον θα ξενίσουν.
ΠΡΩΤΗ. Σε μία χρεοκοπημένη χώρα διαφωνώ να υπάρχει χρηματοδότηση ανέγερσης θρησκευτικών χώρων όλων των δογμάτων. Συζητήσιμο είναι και για τα χρήματα που δίνονται από τον κρατικό προϋπολογισμό στους ιερείς της δικιάς μας εκκλησίας. Το ότι είναι οδηγία της Ε.Ε. δεν μου λέει εντελώς τίποτα. Με κλειστά νοσοκομεία, με τεράστια κενά στην εκπαίδευση, με ρημαγμένες οικονομικά οικογένειες, τα χρήματα πρέπει να ξοδεύονται με άλλα κριτήρια. Επίσης όποιος νομίζει πως εάν δεν τα δώσουμε εμείς, θα τα δώσουν οι Τζιχαντιστές και άρα οι μουσουλμάνοι θα γίνουν υποχείριά τους γελιέται. Υπάρχουν πολλοί άλλοι τρόποι για να υπάρχει χρηματοδότηση και άλωση συνειδήσεων. Τα λεφτά ας δωθούν από αυτούς που μπορούν να τα δώσουν και από αυτούς που πιστεύουν.
ΔΕΥΤΕΡΗ. Η κατασκευή του τεμένους (δεν το λέω ξανά τζαμί γιατί ένας φίλος μου, μου είπε ότι ακούγεται υποτιμητικό…) θα καλύψει μία τεράστια έκταση σε μία υποβαθμισμένη περιοχή της Αθήνας. Τα σχέδια είναι για ένα φαραωνικού μεγέθους κατασκευή που θα καλύψει σχεδόν όλη την έκταση. Όποιος δεν μπορεί να καταλάβει το δυσλειτουργικό της όλης υπόθεσης (φανταστείτε τους Μουσουλμάνους της Παιανίας, των Νοτίων περιοχών κλπ που θα πρέπει να κάνουν ολόκληρο ταξίδι για να επισκεφτούν τον χώρο της λατρείας τους) αλλά και το συμβολισμό ενός θεόρατου τεμένους στην καρδιά της Αθήνας, δεν έχει σχέση με τη πραγματικότητα. Σε αυτή την περίοδο, σε αυτή τη χώρα η δημιουργία ενός τόσο μεγάλου θρησκευτικού χώρου θα αποτελέσει σημείο τριβής, αντιπαράθεσης και θα λειτουργήσει σαν ένα γκέτο (ακόμα ένα γκέτο…) στην πόλη. Συγκεντρώσεις, αντιδράσεις, σχεδιασμοί και βία-φόβος. Αυτό θα συμβεί ή είναι στη λογική των πραγμάτων να συμβεί ανεξάρτητα στόχων και της τυπικής λογικής που δεν ερμηνεύει τα φαινόμενα και τις πραγματικές καταστάσεις.
ΤΡΙΤΗ. Καμία χρηματοδότηση από το κράτος, όχι τέμενος (είδατε που μαθαίνω και δεν το λέω τζαμί;) στον Βοτανικό, άρα τι μας λες για δικαιώματα και λοιπά; Και ήδη πολλοί έχουν κατατάξει το κείμενο σε διάφορους -ισμους και φοβίες. Εθνικισμούς, ρατσισμούς, ισλαμοφοβία κλπ. Λοιπόν χρειάζεται να φτιαχτούν δεκάδες (;) τζαμιά που θα ανταποκρίνονται στους πληθυσμούς που υπάρχουν σε γειτονιές, περιοχές και συνοικίες. Μικροί, απλοί λατρευτικοί χώροι που θα επιτρέπουν την καθημερινή λατρεία, για καθημερινούς ανθρώπους που έχουν υπόσταση δίπλα μας, γύρω μας. Για ’μένα μετράει πολύ ο γνωστός μουσουλμάνος που έχει το ψιλικατζίδικο, που δουλεύει στο βενζινάδικο, που ψάχνει για μεροκάματα, να είναι νομιμοποιημένος να επισκεφτεί τον ναό του για να λατρέψει τον θεό του. Να πηγαίνει ο φίλος του πιτσιρικά μου που είναι στο δημοτικό. Και να μην συνεχίσει να μετατρέπονται υπόγεια σε λατρευτικούς χώρους. Αυτό είναι κατάντια. Το κόστος της κατασκευής ας το αναλάβουν οι ίδιοι, αν και πιστεύω πως αν γίνονταν έρανος στη γειτονιά πολύς κόσμος θα βοηθούσε. Είναι θέμα πολιτισμού να μάθεις να δέχεσαι το διαφορετικό και να το βοηθάς. Μα θα γίνουν πολλές φασαρίες, θα ξεσηκωθούν οι κάτοικοι κλπ είναι το αντεπιχείρημα. Η βία καλλιεργείται εκεί που δεν υπάρχει πρόσωπο και υπάρχει μαζοποίηση. Εκεί που τα πράγματα έχουν πρόσωπο, είναι διαυγή, οι όποιες φωνές μίσους είναι εύκολο να απομονωθούν και να καταστούν γραφικές. Το τεράστιο τέμενος ανοίγει τις πόρτες σε κόλπα και κολπάκια από όλες τις πλευρές.
Υ.Γ. 1. Το Υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης είναι υπεύθυνο για την απόφαση της υλοποίησης του έργου. Δηλαδή συγνώμη από εκεί βρήκαν να ξεκινήσουν.
Υ.Γ. 2. Υπάρχουν παπάδες και παπαδαριό. Με τους πρώτους συζητάς και εγώ τους σέβομαι. Με τους δεύτερους δεν θες ούτε να τους βλέπεις. Όλο το παπαδαριό που σπέρνει δηλητήριο στις ψυχές των ανθρώπων σε όποιο δόγμα και να ανήκει, θα πάει στην κόλαση…
Υ.Γ. 3. Ο χλευασμός στην πίστη των ανθρώπων ποτέ δεν ήταν δείγμα ανωτερότητας και ποτέ δεν έφερε κάποιο καλό αποτέλεσμα.
Discussion about this post